Ny rapport: Högläsningen viktig för barns läsvanor

”Vuxenvärlden måste se sin roll. Barn gör som vuxna gör även när det gäller läsning”, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare på Berättarministeriet.

En ny undersökning bekräftar vikten av att föräldrarna läser för sina barn. Men det finns en outnyttjad potential i mor- och farföräldrar och andra vuxna personer.
– Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll när inte skolan kan fånga upp alla barn, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare på Berättarministeriet.

Barn som får högläsning från tidig ålder lär sig läsa tidigare och läser mer på egen hand. Det visar en undersökning om barns läsvanor i hemmet, som är gjord av Akademibokhandeln. I gruppen där föräldrarna började högläsa innan barnet fyllt ett år så kunde 25 procent läsa på egen hand före fem års ålder. I gruppen där föräldrarna började högläsa efter att barnet var ett år kunde 18 procent av barnen läsa före femårsdagen.

6 av 10 önskar att de läste mer

Här är några andra resultat:

  • Föräldrar som börjar högläsa innan barnet fyllt 1 år läser oftare för barnet när det blir äldre.
  • 72 procent av föräldrarna började högläsa för barnet innan det fyllde 1 år.
  • Nästan en tredjedel av föräldrarna högläser dagligen för sina 
    10-åringar.
  • 6 av 10 föräldrar önskar att de läste mer för sina barn.
  • 35 procent av barnen ser sällan eller aldrig föräldrarna själva läsa.
  • 63 procent av mor- och farföräldrarna som köper böcker till barnbarnen läser också högt för barnen.

Berättarministeriet och Akademibokhandeln samarbetar för att främja barns läsning. Arbetet omfattar bland annat rekrytering av de volontärer som möter barn på Berättarministeriets utbildningscenter där vuxna läser för barn.

”Utvecklingen är alarmerande”

Läs- och skrivkunnighet är helt avgörande, inte bara för barnets förmåga att kunna forma sin framtid, utan för hela samhället, betonar Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare på Berättarministeriet. Hon lyfter betydelsen av att flera vuxna personer läser för barn.

– Man kan vara en förebild som mor- och farförälder, som ofta köper böcker. Man kan vara en moster eller granne som läser för barnen. Många föräldrar har det stressigt i livspusslet och en del är ensamstående med ont om tid.  Vi läser mindre som nation så det behövs insatser från flera håll. Vuxenvärlden måste se sin roll. Barn gör som vuxna gör även när det gäller läsning.

Räcker det inte med skolan för att utvecklas till en läsande och skrivande person?

– Förr var det så att skolan fångade upp de elever som inte hade läsningen hemifrån. Nu är det fler barn som inte upplever läsning hemma och det är inte enbart i socioekonomiskt utsatta områden. Utvecklingen vi ser idag med ökande klyftor är alarmerande. Det är genom att ge alla barn tillgång till ett rikt språk vi kan bryta den, svarar Dilsa Demirbag-Sten.

Läsande förebilder är viktiga

Att vi är mindre läsande förebilder syns även i vardagslivet.

– Det är bara att titta på tunnelbanan eller bussen så hänger folk med sin mobil istället för med en bok i handen. Men om barnen ser sina föräldrar läsa så kommer de också att bli läsande personer.

Totalt har 14 000 personer deltagit i undersökningen. 4 500 föräldrar medverkar och resterande är personer som regelbundet handlar barnböcker, till exempel mor- och farföräldrar.

LÄS ÄVEN

Körling: Fler borde ha min mammas tillit till lärare

Ny studie: Bästa metoden för att lära barn att läsa

Så får hon eleverna att inte vilja sluta läsa

Så brister kartläggningen av språket i förskoleklass

Körling: Schemalägg en lästimme varje skoldag!