Prisad lärare om projektet som stärkte läsintresset

Åse Gustavsson, lågstadielärare på Spandeltorpskolan i Karlskrona, som i och med projektet blivit ett europeiskt klassrum.

Hon letade efter nya metoder för att stärka läsintresset i sin etta – och inledde ett digitalt läsprojekt med klasser från Rumänien och Turkiet. Nu prisas Åse Gustavsson på för sitt projekt ”Read around the world”.
– Eleverna var stolta när de fick läsa högt för barn från andra länder, säger Åse Gustavsson på Spandeltorpskolan i Karlskrona.

Det är Universitets- och högskolerådet som årligen delar ut priser till de bästa projekten inom eTwinning, ett initiativ från EU-kommissionen med syfte att uppmuntra europeiska skolor till digitala samarbeten.

Åse Gustavsson hade redan tidigare jobbat i ett sånt projekt med en skola i Nederländerna när hon beslutade sig för att hitta europeiska partners inför arbetet med sin nya etta förra året.

– Jag förstod tidigt att det i klassen fanns många barn som ännu inte blivit nyfikna på läsningen, de var mer intresserade av att springa runt och leka.

”Ett europeiskt klassrum”

När hon gick in på sajten och berättade om sin klass fick hon omedelbart flera svar – och bäst respons från en lärare i Rumänien och sedan ytterligare en från Turkiet. De tre beslutade sig för att börja samarbeta.

– Jag sa till min familj efter middagen inför vårt första digitala möte att det skulle ta en timme. Det tog tre timmar! Vi hade så mycket att prata om. Och det var förstås en del språkförbistring.

De landade i att alla tre klasserna skulle läsa ”Pippi flyttar in” eftersom det var en bok som fanns på alla tre språken. De träffades sedan digitalt en gång i månaden och läste högt för varandra, barnen på sina egna språk medan lärarna kommunicerade på engelska.

– Vårt klassrum blev ett europeiskt klassrum!

Åse Gustavsson kunde se hur barn i hennes klass som hade svårt att sitta still med en läsebok tyckte att det var spännande att läsa högt inför skärmen och se reaktionerna från de turkiska och rumänska barnen.

– När föräldrarna hämtade dem kunde de inte sluta berätta, ”jag pratade för barn från andra länder”. Vi märkte hur deras självförtroende stärktes.

Olika traditioner

Samarbetet ledde också till att barnen blev nyfikna på varandra, började prata om varandras länder och traditioner.

– Mina elever frågade varför de rumänska barnen hade uniform på sig och då kunde vi berätta om argumenten bakom en sån lösning. Och de blev nyfikna på varför de turkiska barnen hade smörgåsar med sig istället för att gå till en lunchmatsal.

De tre lärarna introducerade ytterligare en bok, denna gång från en afrikansk författare (de hittade inga böcker från Turkiet eller Rumänien som var översatta till alla tre språken) vars huvudkaraktär hette Uwera. Sedan blev uppgiften för barnen att skriva sagan om hur Pippi träffade Uwera.

– De ritade och vi scannade in bilder. Det blev väldigt lärorikt att jobba ihop, att lyssna på varandra och lära sig kompromissa.

”Är det lilla jag?”

Juryn bakom eTwinning-priserna – bland annat representanter från Skolverket och Sveriges Lärare – skriver så här i sin motivering: ”Projektet Read around the world…har närmat sig läsning på ett fantasifullt och nyskapande sätt… och visar hur man kan arbeta med läroplanens internationaliseringsuppdrag på ett sätt som främjar kulturell mångfald och globalt medborgarskap”.

– Oj! Tunga ord. Är det lilla jag? säger Åse Gustavsson som är ”chockad” över priset.

Knäckte eleverna läskoden vid läsårets slut?

– Ja, i stort sett alla elever i alla tre länder.

Ditt råd till andra lärare som blir nyfikna på att testa?

– Var inte orolig för engelskan, andra är ofta sämre än vi, språket löser sig alltid. Våga utmana dig själv! Och framför allt: Ha kul!

I år är Åse Gustavsson igång igen tillsammans med en svensk kollega och lärare från Portugal och Grekland – den här gången lär de sig om varandras fjärilar och skriver en gemensam saga om fjärilens livscykel.

Eleverna i de tre olika länderna fick göra en egen saga där Pippi träffade Uwera.

LÄS ÄVEN

Här går alla barnen ettan – två gånger

Skolans litteraturfestival får barnen att kasta sig över böckerna

Debatt: Läsning är mer än bokstäver och ljud

Forskaren: ”Lyssneläsning” får aldrig ersätta riktig läsning i skolan

Här knäcker alla sexåringar läskoden