Tre grundskollärare om sin utbildning
Hannah Strömberg Panfalk, Li Zettermark och Maria Rotebäck.
Lärarutbildning Vilka kunskaper har du haft störst nytta av och vilka frågor borde lärarutbildningen ha fokuserat mer på? Vi bad tre grundskollärare att svara.
Maria Rotebäck
Maria Rotebäck, lärare i matematik, NO och svenska i årskurs 6, på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby.
Hur väl förberedde lärarutbildningen dig för yrket?
– Jag hade turen att börja på Linnéuniversitetets första distansutbildning i Kalmar län. Vi hade ögonen på oss och mycket satsades på undervisande lärare och utbildning. Vi fick med oss mycket både från praktik och teori.
Vad från lärarutbildningen har du haft störst nytta av i din undervisning?
– Det var mycket praktiskt arbete i alla mina kurser. Vi hade flera exkursioner ute i naturen som hjälpt mig i min undervisning i NO. Jag hade en fantastiskt engagerad lärare som väckte mitt intresse. Jag läste även en termin specialpedagogik, som har gett mig en stor förförståelse för eleverna jag möter.
Vad önskar du att lärarutbildningen skulle ha fokuserat mer på?
– Jag var väldigt nöjd med min utbildning och kände mig väl förberedd när jag började arbeta. Vi hade mycket verksamhetsförlagd utbildning, men det kunde så klart ha varit mer. Det kan man aldrig få för mycket av.
Hannah Strömberg Panfalk
Hannah Strömberg Panfalk, lärare i svenska, svenska som andraspråk, matte, engelska, NO och SO i årskurs 3, på Stoby skola i Hässleholms kommun.
Hur väl förberedde lärarutbildningen dig för yrket?
– Utbildningen förberedde mig väl i mina teoretiska ämneskunskaper. Jag utvecklades mycket i hur jag kan arbeta med olika områden på olika sätt. Den verksamhetsförlagda utbildningen gav mig mycket. Då fick jag möjlighet att använda mina teoretiska kunskaper i praktiken och samtidigt få feedback.
Vad från lärarutbildningen har du haft störst nytta av i din undervisning?
– Mina teoretiska kunskaper har breddats genom utbildningen, vilket jag har stor nytta av i min undervisning. Det har även varit bra med gruppdiskussioner, eftersom det ger studenterna möjlighet att utbyta kunskaper och erfarenheter.
Vad önskar du att lärarutbildningen skulle ha fokuserat mer på?
– Jag hade önskat en större bredd i vissa kurser. Till exempel fokuserade en svenskkurs enbart på dramatisering och en annan endast på textanalys. Det hade också varit bra med mer kunskap om de sociala utmaningarna. Läraryrket kantas av extra anpassningar, stödstrukturer och systematiskt kvalitetsarbete.
Li Zettermark
Li Zettermark, förstelärare i årskurs 3, Danmarks skola i Uppsala.<br /><br />
Hur väl förberedde lärarutbildningen dig för yrket?
– Lärarutbildningen förberedde mig relativt väl inför arbetet som lärare även om man aldrig riktigt kan vara beredd på verkligheten. Det är viktigt att nyexaminerade lärare får stöd av en mentor och mer erfarna kollegor för att undvika den verklighetschock som kan överväldiga nya lärare.
Vad från lärarutbildningen har du haft störst nytta av i din undervisning?
– Jag tog framför allt med mig den verksamhetsförlagda utbildningen där teorin fick testas i praktiken. Jag har även haft nytta av kursen i specialpedagogik om hur vi kan anpassa lärmiljön för att kunna bemöta alla elever på bästa möjliga vis utifrån deras förutsättningar.
Vad önskar du att lärarutbildningen skulle ha fokuserat mer på?
– Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder och djupare ämneskunskaper i SO och NO. Jag hade gärna förlängt den verksamhetsförlagda utbildningen, så att studenterna kan utveckla sitt ledarskap. Det är också viktigt att de får delta vid konflikthantering och i samtal med vårdnadshavare.
LÄS ÄVEN
Tre lärare om det perfekta veckobrevet
Tre lärare om verktygen de inte klarar sig utan
Tre lärare om att eleverna växlar mellan sina språk i klassrummet