Kommer vi att hinna planera?

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

105 timmar mer matte. Men vad ska vi lärare fylla lektionerna med? Och kommer vi även att få mer tid till att planera och efterarbeta? Det undrar krönikören Anna Persson.

Anna Persson är lärare i matematik, NO och teknik i Kilafors skola i Bollnäs.

Samtidigt som alla lärare jobbar hårt med att hålla eleverna kvar i klassrummet när solen skiner och betygen är satta så pågår planeringen för nästa år för fullt.

Jag ska få en ny sjua eftersom mina nior drar vidare mot nya äventyr i augusti. Det är alltid spännande att lära känna nya elever och att försöka bygga en trygg grupp där alla barn får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Lika intressant är det att försöka hitta en bra nivå på undervisningen och att sätta upp nya mål för alla i klassen.

Extra roligt kommer det att vara att planera sjuornas matematik. Det finns totalt 105 timmar mer att använda sig av under högstadiet. Vad gör jag bäst med den tiden för att öka måluppfyllelsen och intresset för matte? Mer problemlösning, mer färdighetsträning, mer programmering? Troligtvis blir det en mix av allting som har varit tidigare och förhoppningsvis ryms även lite nya tankar och funderingar.

Första tanken som slog mig när jag fick höra om den utökade timplanen var: Äntligen hinner man lägga den tid alla elever behöver i alla moment. I dag känns det som att det centrala innehållet är för omfattande för att hinna med. Även om det är förmågorna som ska bedömas är det viktigt att eleverna känner sig trygga med det centrala innehållet för att öka sina chanser att klara av förmågorna.

Med mer tid kan man också variera undervisningen i större utsträckning, allt för att presentera matematiken på flera olika sätt. Programmeringen, som tidigare kändes som något som skulle pressas in i allting annat, känns nu som en spännande utmaning. Hur kan man använda sig av den för att öka elevernas förståelse för till exempel algebra? För min del känns det viktigt att den blir en del av undervisningen och inte bara ett extra ämne som ska genomföras på mattelektionerna.

Slutligen önskar jag att de som bestämmer också inser vikten av tid för att planera och efterarbeta all undervisning, så att vi kan fylla alla lektioner med undervisning av högsta kvalitet!