Skola lär nioåringar hur man beter sig på sociala medier

Hannes Skarin är skolkurator och initiativtagare till projektet. Foto: Adobe stock och privat

I Mörbylånga kommun på Öland får elever undervisning i riskerna med att vistas på sociala medier redan i årskurs tre. Är det inte väl tidigt att börja redan då?
– Nej, av det enkla skälet att minst 80 procent av barnen har egen telefon redan i den åldern, säger skolkuratorn och initiativtagaren Hannes Skarin.

Han är kurator på Färjestadens skola (F-4) och Smaragdskolan (5-6). För några år sedan insåg han att utmaningarna man haft med sociala medier bland eleverna i mellanstadiet också hade dykt upp i årskurs tre.

– Även rektorn insåg problemet och bad mig sätta ihop ett material för två lektionstimmar som jag kunde gå ut i klasserna med. Jag testade först i den tredjeklass där vi redan sett att det fanns problem.

Vissa barn i klassen hade haft en konflikt på Snapchat, en konflikt som sedan spillde över på skoltid.

– Vi behövde prata om hur man behandlar varandra på nätet. Att kompisar kan bli ledsna och sårade, även om man bara har kontakt via chatgrupper.

Det var inte alldeles lätt att sätta samman ett material som skulle vara anpassat till den här åldersgruppen, den litteratur som han hittade var snarare ämnad för elever på mellanstadiet.

– Jag ville ju också prata om riskerna med att komma in på olämpliga sidor. Och om vuxna på nätet som inte alltid vill dem väl. Barn i mellanstadiet vet redan rätt mycket om dessa risker, men för nioåringar behöver man lägga upp det lite annorlunda.

Många är på Snapchat och Tiktok

Det är nu fjärde året som han kör de två lektionerna i trean, häromveckan var det dags igen.

Hur brukar eleverna reagera?

– Vi har utvärderat lektionerna och får ofta höra att det är ”bra övningar”. De tycker att det är skönt att få tala om de här sakerna som händer dem när de är på sociala medier.

Här har väl även föräldrarna ett stort att ansvar att tala med sina barn?

– Absolut, jag tycker att föräldrarna har ett ansvar att både begränsa användningen av sociala medier och i viss mån skydda sina barn från material, spel, filmer och annat som är anpassat för äldre barn och vuxna.

Vad säger föräldrarna om att ni i skolan lyfter de här frågorna redan i trean? Några som varit kritiska?

– Nej, väldigt lite reaktioner och ingen kritik som nått mig. Vi tror att de uppskattar lektionerna, annars hade vi nog hört det.

Finns det inte en risk att ni på det här sättet lockar ännu fler elever att tjata till sig telefoner och komma ut på nätet?

– Jag tror säkert att det har hänt, att barn efter lektionerna kommit hem till sina föräldrar och sagt att de också måste få egna telefoner.

Men det är ändå värt att köra lektionerna redan i trean?

– Om det hade varit 80 procent som inte har telefoner hade vi självfallet väntat, men nu är det precis tvärtom. Och nästan alla som har telefon är också på sociala medier som Snapchat och Tiktok.

Men den senaste undersökningen från Statens medieråd, Ungar och medier 2021, visar att endast 48 procent av 9–12-åringarna använder sociala medier varje dag.

– Själva intensiteten tycker jag inte är särskilt intressant. Det handlar ju snarare om de har tillgång till, och använder, sociala medier eller ej. Jag utgår från att barn i rätt stor utsträckning befinner sig i dessa miljöer. Även om de inte har egna konton spelar flera spel som till exempel Roblox eller besöker sidor som Youtube.

Kan leda till tjat

Hannes Skarin menar att även om färre än hälften i en grupp med nioåringar har, eller använder, sociala medier dagligen kan skolan arbeta förebyggande och rusta eleverna för vad de kommer att möta där ute. Han vill helt enkelt ge dem en grund för hur man agerar på sociala medier och lära dem att förebygga risker.

– Sen tror jag inte att det här arbetet ökar barnens användande av sociala medier eftersom de allra flesta redan känner till dess existens, men det kanske får någon enstaka att tjata på sina föräldrar om att få börja använda vissa appar. I slutändan är det ändå ett föräldraansvar att bestämma om barnen får använda sociala medier eller ej.

Sedan ett par år tillbaka finns ett kommunövergripande beslut i Mörbylånga att alla skolkuratorer ska undervisa om sociala medier redan i årskurs tre.

LÄS ÄVEN

Läraren: Bort med datorerna från lågstadiet

Hård kritik mot hyllat beteendespel

Barnen fastnar när de inte kan stava rätt

Deras elever lyfter med rätt studieteknik