Elever ryckte ut och trollband hel lågstadieklass
Grundskola Bibliotekarien fick förhinder så plötsligt stod lågstadieläraren Terese Cannehag Berglund där själv med 26 stycken bokhungriga andraklassare. Då ryckte tre tjejer i årskurs fem ut och räddade eftermiddagen.
Biblioteket är inte stort och det tar en stund att promenera dit från tvåornas klassrum på Hägerstenshamnens skola i Stockholm.
– Jag är en lärare som älskar att gå på bibliotek, men det är inte så himla enkelt. Det kräver noggrann planering och man måste bestämma i förväg hur man ska lägga upp det. När man är där själv med 26 stycken barn som är 7–8 år skulle man behöva tio uppsättningar armar, säger klassläraren Terese Cannehag Berglund, krönikör i Grundskolläraren.
Så när bibliotekarien i förra veckan i sista stund insåg att han inte kunde vara med på Terese Cannehag Berglunds lektion frågade han tre bokintresserade tjejer i femman om inte de kunde vara med i stället.
– De kom förbi och frågade om de kunde hjälpa till när jag var på biblioteket och riggade. På fem-tio minuter hade de här tre tjejerna, som jag aldrig hade träffat förut, förberett helt fantastiska boktips, säger Terese Cannehag Berglund.
"Kändes som vi var fyra vuxna"
Hon berättar att de tre femmorna satte sig på trappavsatsen och på ett skickligt sätt lyckades trollbinda de 26 stycken tvåorna. Tipsen var väldigt konkreta och på rätt nivå: ”den här boken gillade vi när vi var i er ålder” och ”gillar ni den boken kanske ni gillar den här också”.
– Helt plötsligt kändes det som vi var fyra vuxna där, säger Terese Cannehag Berglund.
Terese Cannehag Berglund är lågstadielärare på Hägerstenshamnens skola i Stockholm. Foto: Johan Strindberg
Efter tipsstunden stannade de tre tjejerna kvar och hjälpte de yngre eleverna att hitta rätt bland hyllorna och visade dem hur man lånar böcker.
– Efteråt berättade de för mig att de ofta är på biblioteket på sina lunchraster och frågade om de inte kunde få hjälpa till någon mer gång. Så nu tänker jag att jag ska sätta det här i system. Jag hoppas verkligen att detta kan spridas och att vi även kan få med oss några killar, för det här med läsning har fortfarande ganska kvinnliga förtecken, säger Terese Cannehag Berglund.
Hur kände du dig efteråt?
– Man blir jättelycklig och får så mycket tilltro till barn och barns förmågor.
Vad betydde det för dina tvåor?
– Efteråt fick de göra en skriftlig reflektion, då lyfte många de tre femmorna i sina texter. Det betyder mycket för barn att bli sedda och bekräftade av tre år äldre elever.
Tvekade du aldrig att säga ja till hjälpen?
– Jag tror att man ibland måste våga chansa lite och tänka: ”det här kanske blir jättebra”. Om man ger eleverna det förtroendet har man ofta igen det senare. Och jag tror mycket på idén att äldre kan lära yngre, säger Terese Cannehag Berglund.
LÄS MER: Här hittar du Terese Cannehag Berglunds senaste krönika