Åtta faktorer som minskar stressen på jobbet
Forskning Psykisk ohälsa står för en allt större del av långtidssjukskrivningarna – i alla lärargrupper. Här listar professorn Eva Vingård åtta faktorer som minskar stressen på jobbet och håller oss friskare.
1 Ledarskap
Positiva, engagerande, stöttande och rättvisa chefer som ger medarbetarna möjlighet att påverka sin egen arbetssituation ökar välbefinnandet och arbetstillfredsställelsen och leder till mindre sjukfrånvaro.
2 Delaktighet
Att ge de anställda inflytande över verksamheten och beslut som rör arbetsförhållandena gynnar både hälsan och organisationen.
3 Självbestämmande
Möjlighet att själv styra över sitt arbete och sin arbetsbelastning minskar stressen och ger en skyddande effekt mot höga krav i arbetet.
4 Sociala relationer
Ett bra socialt arbetsklimat där man trivs med chefer och kollegor minskar risken för psykisk ohälsa.
5 Kommunikation
Öppenhet och en väl fungerande kommunikation på arbetsplatsen ökar tryggheten och arbetstillfredsställelsen.
6 Balans arbete/fritid
Ett fungerande livspussel med möjlighet att påverka sin arbetstid minskar stressen. Det är också viktigt att arbetet inte inkräktar för mycket på fritiden.
7 Belöningssystem
De anställda behöver få erkännande för sin arbetsinsats, som till exempel möjlighet till vidareutbildning, avancemang och positiv feedback.
8 Anställningstrygghet
En osäker anställning ökar risken för psykisk ohälsa.
Fotnot: Eva Vingård är professor emeritus i Arbets- och miljömedicin vid Uppsala universitet.
LÄS MER
3 av 4 gymnasielärare anser att jobbet är psykiskt påfrestande
Lärarstudentpodden: Ångestavsnittet