Respons på rätt sätt

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Pedagogikprofessorn John Hattie reder ut vilken återkoppling som fungerar i ny bok.

John Hattie.
Foto: Natur & Kultur

Hur kan det komma sig att närmare en tredjedel av all återkoppling är negativ? Och att samma återkoppling stärker i vissa situationer men skadar i andra? Nyzeeländske professorn John Hattie och Shirley Clarke, expert inom formativ bedömning, anser att återkoppling är en avgörande faktor för att förbättra elevers lärande. Med utgångspunkt i omfattande forskning visar de strukturer för framgångsrik feedback.

En återkopplingskultur kännetecknas av att återkopplingen sker inom ramen för formativ bedömning, har målet att öka elevernas vetgirighet, och strävar efter ett dynamiskt tankesätt hos eleverna när de stöter på svårigheter.

Författarna lyfter fram ytterligare fyra viktiga punkter:

  • Normalisera och välkomna fel. Misstag ger möjlighet att lära och bör inte behandlas som misslyckanden.
  • Arbeta med blandade grupper. Varierande kunskapsnivå i gruppen skapar högre förväntningar och prestationer, samt bättre återkoppling mellan elever.
  • Blanda inte ihop beröm och återkoppling i undervisningen. Beröm kan minska viljan att satsa på att lära.
  • Undvik yttre belöningar. Det kan leda till sämre utförande av uppgifter. All form av jämförelse mellan elever bör undvikas.