
Diagrammet visar hur stor andel av all personal anställd i Sveriges samtliga skolformer som hade en pedagogisk högskoleexamen 2012–2022. (Foto: Getty Images)
Behörighet Andelen utbildade lärare utgör en allt mindre del av svensk skola. Det beror främst på att personalgruppen som saknar pedagogisk högskoleexamen har växt explosionsartat.
I grundskolan har gruppen ”annan pedagogisk personal” växt från drygt 11 000 anställda 2013 till över 30 000 personer i fjol. I den här personalgruppen ingår till exempel lärarassistenter, studiehandledare på modersmål, fritidsledare och elevassistenter.
Gruppen lärarassistenter växer mest markant – förra året hade 4 500 personer en sådan tjänst, vilket är nästan en fördubbling på bara tre år. En förklaring till ökningen är att det finns ett statsbidrag kopplat till lärarassistenter. Men antalet hade säkerligen ökat även utan bidrag då lärares arbetsmiljö och behov av avlastning har diskuterats länge.
Att andelen personal som saknar pedagogisk högskoleexamen växer beror förstås också på fortsatta problem med behörigheten bland dem som faktiskt anställs som lärare. Sämst är läget på fritidshemmen där hälften av all personal är anställd som lärare i fritidshem, trots att endast 42 procent av dem har rätt behörighet.
Diagrammet visar hur stor andel av all personal anställd i Sveriges samtliga skolformer som hade en pedagogisk högskoleexamen 2012–2022. (Foto: Getty Images)
Inom gymnasieskolan märks däremot en ljusning, där har lärarbehörigheten ökat från 79,6 till 83,5 procent på fem år. I grundskolan står andelen anställda lärare med rätt behörighet och stampar kring 70–71 procent. Det är fortsatt förskoleklass som kan visa upp den högsta andelen behöriga lärare, drygt 86 procent.
Som riksdagens utredningstjänst och andra också konstaterat är lärarbehörigheten högre i kommunala än i fristående skolor – både på grundskole- och gymnasienivå. Sämst är läget i fristående grundskolor där endast 64 procent av lärarna är behöriga – jämfört med 72 procent i kommunala grundskolor.
Så stor andel av all personal anställd i olika skol-/verksamhetsformer hade en pedagogisk högskoleexamen 2021/22:
LÄS ÄVEN
Ekström (S) om att förskollärare förlorar sin behörighet när F blir 1
Lärarförbundets ilska efter nya beskedet om f-klass
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Forskning Forskarens fyra tips.
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”