Så fuskar dina elever – och så stoppar du det
Uppkopplat Fusklappar är ute. I den digitala världen har fusket flyttat in i mobilen, datorn och smartklockan. Med hjälp av några lärare har vi kartlagt hur dagens elever fuskar – och vad man kan göra för att stoppa det.
Ny teknik ger nya möjligheter till fusk. Klassiker som fusklappar har fått sällskap av digitala metoder. Med tanke på att svaren på (nästan) alla frågor finns ett klick bort via Google och Wikipedia är det lockande att använda tekniken när kunskapen tryter.
Med hjälp av några lärare som svarade på Origos enkät på Facebook har vi identifierat tio vanliga sätt att fuska – och hur man stoppar dem.
Flera lärare menade dock att den bästa lösningen är att skapa prov där eleverna tillåts använda internet. Om proven fokuserar på problemlösning istället för faktafrågor blir fusket en ickefråga.
Fusk via internet …
METOD Det är smidigt att låta eleverna skriva prov på datorn, men problemet är att eleven samtidigt kan söka svaren via Google eller chatta med någon kunnig kompis.
Att koppla bort internet gör visserligen det här omöjligt, men som standard är det lätt att slå på uppkopplingen igen. Att stänga av skolans wifi är inte heller en säker lösning eftersom det är lätt att skapa tillfälliga nätverk från vilken smartphone som helst.
LÖSNING Använd ett program eller en tjänst som blockerar all uppkoppling på datorn.
… eller på hårddisken
METOD Elever som tillåts använda sin egen dator kan spara ”digitala fusklappar” på hårddisken. I det fallet hjälper det inte att datorn saknar internetuppkoppling.
LÖSNING Använd ett program eller en tjänst som blockerar allt annat än själva testprogrammet. Den här lösningen används exempelvis när finländska elever skriver sina digitala studentskrivningar.
Mobilen som fusklapp
METOD Det går lika bra att fuska med mobilen som med datorn. All information som går att hitta via en dator är även tillgänglig i en smartphone, och det är lätt att kommunicera med andra via olika chattappar.
LÖSNING Se till att alla mobiler är helt avstängda, eller samla in dem när det är läge för prov.
Dubbla mobiler
METOD Att samla in alla elevers mobiltelefoner ger ingen hundraprocentig lösning. Mobiler är billiga – och det är lätt att ta med sig en extratelefon. Eftersom de är så små är de lätta att gömma och det finns till och med exempel på elever som har byggt in mobilen i miniräknarens skal!
LÖSNING Håll uppsikt och gå runt i klassrummet för att se att ingen använder någon undangömd mobil.
Smartklockor kan allt
METOD Den nya generationens smarta klockor ger tillgång till samma information som en dator eller mobil. Nästan allt digitalt fusk går alltså att göra på exempelvis en Apple Watch.
LÖSNING Den som samlar in mobilerna före ett prov bör även ta med de smarta klockorna – och det är lika viktigt att hålla uppsikt efter dem.
Trådlöst fusk
METOD En av lärarna i vår enkät berättade om en elev som hade spelat in en ljudfil med fusk och lyssnade på den i ett par trådlösa hörlurar. Det finns också exempel på elever som har kommunicerat trådlöst med personer utanför klassrummet. I båda fallen använde man bluetooth, som låter prylar kommunicera trådlöst över korta avstånd.
LÖSNING Se till att eleverna inte har några hörlurar i öronen. Du kan också kolla vilka bluetooth-enheter som är påslagna – i din egen mobil. Välj bara Inställningar, leta upp funktionen Bluetooth och sök efter enheter i närheten.
Hörlur under håret
METOD Det finns även trådlösa hörlurar med inbyggd mp3-spelare. De kan alltså spela upp ljud helt självständigt, och de är så små att de går att gömma under håret eller en mössa.
LÖSNING Kolla att eleverna inte har någon teknisk utrustning i öronen (se ovan).
Hitta plagierade texter…
METOD För uppsatser eller andra hemuppgifter kan det vara lockande att kopiera text från internet. Att använda ”cut-and-paste” är enkelt, och det är inte ovanligt att lärare hittar långa textavsnitt som är plagierade från Wikipedia.
LÖSNING Det finns speciella betaltjänster som avslöjar texttjuvar, till exempel Urkund. Ett gratisalternativ är att använda Google. Kopiera några textstycken och sök efter dem. Välj helst formuleringar som känns unika. Om du sätter texten inom citationstecken söker du efter en exakt fras, vilket är bra för att avslöja plagiat.
… och sök smartare
METOD En lärare i vår enkät berättade om en elev som hade bytt ut alla mellanslag i de plagierade texterna mot vita symboler. Detta gjorde texten så unik att den inte gav utslag när man sökte på nätet.
LÖSNING Att söka upp stulen text kan kräva lite detektivarbete, och ibland måste du skriva texten själv istället för att klippa och klistra. Lite kännedom om hur eleven brukar skriva hjälper förstås. Ser du en textsnutt som avviker från elevens vanliga språk finns risken att det är plagierat.
Läckta prov
METOD Det händer att hela prov hamnar på internet. Någon fotograferar provet och sprider det via sajter som Flashback eller appar som Kik och Snapchat, vilket till exempel hänt med Skolverkets nationella prov.
LÖSNING Om du använder samma prov för flera klasser – kolla om det finns på internet genom att söka efter dina egna unika formuleringar (se ovan). Den bästa lösningen är dock att undvika att återanvända gamla prov.