Lyfter ut historia ur klassrummet

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Cecilia Düringer är läraren som blivit populär programledare i P3 Historia. Då och då syns hon också i morgonsoffan på TV4.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Vilken är den stora skillnaden i att lära ut historia i radioprogram jämfört med i klassrummet?

– Det är lyxigt på ett sätt att göra radio för man behöver inte följa kursplaner och andra styrdokument. Så det är lite friare. Nackdelen är att man inte får vara i klassrummet och ha fördjupande diskussioner med eleverna.

Hur upplevde du, som lärare, intresset för historia bland eleverna?

– Ämnet engagerade många elever. Det finns mycket stoff att använda sig av och bra berättelser. Historieteori kan vara lite motigt, till exempel källkritik. Ett annat område som jag tror att många lärare brottas med är historiebruk, att prata med eleverna om hur historia används. Där kan man kanske använda sig av P3 Historia som ett analysobjekt.

Har du någon historisk period som du är extra fascinerad över?

– Som jag ser det finns det två perioder som påverkat mänskligheten enormt. Den ena är jordbruksrevolutionen för runt 10 000 år sedan. Den andra är när industrialiseringen tar fart under 1800-talet, som också får stor påverkan på kulturområdet. Den perioden är mest kittlande.

Målgruppen för P3 Historia är ungdomar. Fungerar programmen även för barn?

– Ja, vi får mejl från barn som älskar P3 Historia. En elvaåring har lyssnat på Bonnie and Clyde-avsnittet 52 gånger. Många ”familjelyssnar” också på programmen, till exempel i bilen under långresor.

Hur många avsnitt blir det i år?

– Det blir 26 avsnitt. Ett varannan vecka under hela året. Vi gjorde lika många avsnitt förra året.