ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Grundskolläraren Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Grundskolläraren
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Eleverna: Dåligt beteende i skolan måste få konsekvenser

Forskning Forskaren: Elever upplever att vuxna inte följer upp det som har hänt.

Intensivträning höjde elevernas läshastighet kraftigt

Läsning ”Många elever blev peppade när de förstod att de faktiskt kan påverka sin läsning.”

Debatt: Extra anpassningar används som en ”väntsal”

Debatt Lågstadieläraren: När stödet uteblir blir sjukdomen kronisk.

Skrollandet på mobilen är skadligt för barns hjärnor

Forskning Forskaren: ”När koncentrationsförmågan försämras så blir det jobbigare i skolan.”

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Få Grundskollärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Skolverkets läslistor

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Körling: Vi borde fira varje elev som lär sig att läsa

Krönika ”Det om något skulle ge läraren den raka rygg som krävs.”

Israelsson: Digitala verktyg är bra redan i förskoleklass

Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”

Jätteklassen sänker stressen och höjer lärarna

Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”

Tre lärare om att få eleverna att skriva för hand

Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”

Teckningar ger fäste åt barns NO-kunskaper

Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.

Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen

Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.

Kritik mot Skolverkets reviderade stödmaterial

Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.

”Dyrare i längden att inte satsa på mindre elevgrupper”

Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”

Kritiken: Ensidig syn på läsning i läroplansförslaget

Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.

Replik: Forskningen som ligger bakom läsraset i skolan

Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”

Körling: Skolan tvingas bli utförare för en massa påhitt

Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”

Att kalla elever ”svaga” kan få negativa konsekvenser

Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.

Satsningen som stärker barns taluppfattning

Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.

Så ska de få fler lärare att sjunga med sina elever

Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”

Hård kritik mot digitaliseringen av skolan

Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”

Replik: Kant har fel om ”läsetablissemanget” i Sverige

Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”

Körling: Skolbyten lär elever att man kan fly svårigheter

Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”

Replik: Därför är jag kritisk mot läsetablissemanget

Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”

Kunskapen fastnar när eleverna använder alla sinnen

Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.

Så svarar lärarutbildarna på hårda kritiken

Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.

Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen

Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.

Replik: Nej, fonologisk medvetenhet är inte passé

Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.

”Skoja inte bort Özz Nûjens insikter om svenska språket”

Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.

Debatt: Hård kritik mot matteutbildning för F–3-lärare

Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”

Strategin som gör matten enklare hela vägen

Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.

”När ordförrådet är begränsat faller förståelsen”

Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.

Debatt: Hindret för högläsning som vi sällan talar om

Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.

Tre lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Körling: Högläsning ger vinster som inte går att mäta

Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

Guiden Expertens fem bästa tips.

Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet

Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”

Enkla knepen som gör NO:n begriplig för alla

Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”

Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och

Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”

Grafer på lågstadiet gör matten tydlig

Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.

Debatt: AI på lågstadiet skapar hopp för framtiden

Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”

Debatt: Låga krav på NP straffar barnen på sikt

Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”

Skrivprojekt bygger broar över skarp skolgräns

Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”

Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik

Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.

Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment

Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”

Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig

Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”

Tre lärare om att ge respons på elevtexter

Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?

Marie ger NO:n en flygande start

Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.

Israelsson: Så gör året i förskoleklass stor skillnad

Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.

Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska

Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.

Så skakar läsningen liv i NO-undervisningen

Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”

De använder hela kroppen för att sätta punkt

Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.

Så blir skollunchen trevligare för både lärare och elever

Skolmat Forskarens fem bästa tips.

Därför ställer anpassningar till det i skolan

Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.

Senaste nytt

  1. Forskning

    Eleverna: Dåligt beteende i skolan måste få konsekvenser

  2. Läsning

    Intensivträning höjde elevernas läshastighet kraftigt

  3. Debatt

    Debatt: Extra anpassningar används som en ”väntsal”

  4. Forskning

    Skrollandet på mobilen är skadligt för barns hjärnor

  5. Krönika

    Körling: Vi borde fira varje elev som lär sig att läsa

  6. Krönika

    Israelsson: Digitala verktyg är bra redan i förskoleklass

  7. Reportage

    Jätteklassen sänker stressen och höjer lärarna

  8. Skrivande

    Tre lärare om att få eleverna att skriva för hand

  9. Forskning

    Teckningar ger fäste åt barns NO-kunskaper

  10. Lektionstipset

    Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Rekordintresse för yrkesprogram

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Söderberg: Handarbete är en nödvändighet för att hjärnan ska må bra

Grundskolläraren

Elever vill att dåligt beteende i skolan ska få konsekvenser

Specialpedagogik

Sverla: ”Varsågod, Mohamsson – bara att kopiera och klistra in”

Fritidspedagogik

Debatt: ”Fritidshemmet är inte ett stödhjul – det är motorn”

Förskolan

”Du kan själv” – en helig ko i förskolan

Folkhögskolan

Recension: Kärlek och mord på folkhögskola

Vi Vägledare

Vägledning i framtiden – nu är jubileumskonferensen i gång!

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Grundskolläraren
  • grundskollararen@vilarare.se
Grundskolläraren X-konto Grundskolläraren Facebook-konto Grundskolläraren Instagram-konto Grundskolläraren RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare