
Kunskapen fastnar när eleverna använder alla sinnen
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Replik: Därför är jag kritisk mot läsetablissemanget
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”


Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.


Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Så avdramatiserar Malin bedömningen
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Få Grundskollärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”


Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Så svarar lärarutbildarna på hårda kritiken
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.


Replik: Nej, fonologisk medvetenhet är inte passé
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.

”Skoja inte bort Özz Nûjens insikter om svenska språket”
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt: Hård kritik mot matteutbildning för F–3-lärare
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”

Strategin som gör matten enklare hela vägen
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.


”När ordförrådet är begränsat faller förståelsen”
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.

Debatt: Hindret för högläsning som vi sällan talar om
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.

Analysen som fördjupar elevernas lärande
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Tre lärare om uteundervisning
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Körling: Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?
Guiden Expertens fem bästa tips.


Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”

Enkla knepen som gör NO:n begriplig för alla
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”

Grafer på lågstadiet gör matten tydlig
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.

Debatt: AI på lågstadiet skapar hopp för framtiden
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”


Debatt: Låga krav på NP straffar barnen på sikt
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”

Skrivprojekt bygger broar över skarp skolgräns
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”

Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”

Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”

Tre lärare om att ge respons på elevtexter
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?


Marie ger NO:n en flygande start
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.

Israelsson: Så gör året i förskoleklass stor skillnad
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.

Så skakar läsningen liv i NO-undervisningen
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”


De använder hela kroppen för att sätta punkt
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.

Så blir skollunchen trevligare för både lärare och elever
Skolmat Forskarens fem bästa tips.

Därför ställer anpassningar till det i skolan
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Modellen som får igång skrivandet av faktatexter
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”

Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”


Så förenklas kritiska övergången till mellanstadiet
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.

Lovskola på lågstadiet ger bra resultat
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”

Berättelsemetoden får elever att erövra nya begrepp
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Lärarens skrivstrategi ökar elevernas motivation
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”

Så får hon eleverna att förstå varför läsningen är viktig
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.


Debatt: Elever som inte kan läsa är chanslösa
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Körling: Galet att lärare knappt vågar vara sjuka
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”


Tre grundskollärare om utvecklande misstag
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”

Forskaren om grafiska modeller i undervisningen
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt: Glöm inte bort att läsning är både nytta och nöje
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”

Dystra siffror – nu får Lund hård lärarkritik
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.


Storsatsning ger läsningen helt ny energi
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”

Legouppgiften bygger både kunskap och glädje
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”

Körling: Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.

Debatt: Om skolan är en båt drunknar vi snart
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”


Kexdilemmat ger barnen nya matteinsikter
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Körling: Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”

Här är fyrorna som läser mest i Sverige
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
