
Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”

Så förenklas kritiska övergången till mellanstadiet
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola på lågstadiet ger bra resultat
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”


Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”


Så ger han eleverna lagom mycket makt
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Få Grundskollärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Lärarna varnar: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Berättelsemetoden får elever att erövra nya begrepp
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”


Lärarens skrivstrategi ökar elevernas motivation
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”

Så får hon eleverna att förstå varför läsningen är viktig
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt: Elever som inte kan läsa är chanslösa
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”

Körling: Galet att lärare knappt vågar vara sjuka
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”

Tre grundskollärare om utvecklande misstag
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”


Forskaren om grafiska modeller i undervisningen
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”

Debatt: Glöm inte bort att läsning är både nytta och nöje
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Dystra siffror – nu får Lund hård lärarkritik
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.

Storsatsning ger läsningen helt ny energi
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”


Legouppgiften bygger både kunskap och glädje
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Körling: Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.

Debatt: Om skolan är en båt drunknar vi snart
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Kexdilemmat ger barnen nya matteinsikter
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.

Körling: Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”

Här är fyrorna som läser mest i Sverige
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.

Körling: Barn läser inte för att göra vuxna glada
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”


Estetiska lärprocesser lyfter SO- och NO-ämnena
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”

Körling: Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Fem saker elever uppskattar när lärare gör
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.

Stolper: Alla elever förtjänar en Annelie
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”

Körling: Låt oss inspireras av alla underbara lärare i litteraturen
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”

Körling: Vi lärare har mycket att lära av varandra
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”


Faktorerna som triggar elever att vilja skriva i skolan
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.

Körling: Skolverkets listor är här – låt oss läsa i skolan nu
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Körling: När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”

Tre grundskollärare om sin utbildning
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”

Julquiz: Hur många talesätt kan dina elever?
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.

Israelsson: Alla nya lärare måste få det stöd de har rätt till
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”


Debatt: Nu måste läsförståelse och handskrift prioriteras
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”

Så utmanar hon sina vassaste matteelever
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Körling: Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”

Hon låter skönlitteraturen ta allt större plats
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”

Så vidgar du elevernas ordförråd
Forskning Forskarens fyra tips.


Så stöttar föräldrar sina barns läs- och skrivutveckling
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Körling: Låt oss aldrig bli för vuxna för barnböcker
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”


Därför ratar läraren läseböcker: ”Lustdödare”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.

Undervisningen lyfte när de slog ihop sina klasser
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Fem faktorer som lyfter tidiga skrivundervisningen
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.

Så vidgas flerspråkiga elevers förråd med allmänna skolord
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.

Körling: Det som inte kan sägas måste gå att läsas
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”

Körling: Det gör fysiskt ont i mig när elever inte får läsa det de vill läsa
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”


Här genomsyrar läsningen all undervisning
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”

Körling: Föräldrar ska inte träda in som lärare
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Tre lärare om övningarna som alltid fungerar
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”

Ny rapport: Högläsningen viktig för barns läsvanor
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”

Körling: Fler borde ha min mammas tillit till lärare
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”


Könsuppdelad lek kan leda till mer mobbning
Forskning Forskaren: Grövre språk och machoattityder.

Ny studie: Bästa metoden för att lära barn att läsa
Forskning Forskaren: Det är den metodik som har evidens.