Så vidgar du elevernas ordförråd
Forskning Forskarens fyra tips.
Körling: Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Hon låter skönlitteraturen ta allt större plats
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”
Larmet: Så fördjupar lyssneläsning läskrisen
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.
Professorn om lyssneläsningen: ”Obegripligt svek”
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.
”Många läser så dåligt att vi inte har något val”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Här har lyssneläsning blivit en icke-fråga
Lyssneläsning ”Att vi fokuserar så mycket på läsning har inneburit att lyssningen har fallit bort.”
Edholm om granskningen: ”Vi lurar barnen”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”
Få Grundskollärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Larmet: Sämre lärande när ämnena svämmar över
Stoffträngseln Varannan lärare: Våra ämnen lider av stoffträngsel.
Så slits skolan sönder av bedömningshets
Stoffträngseln Forskaren: Skolan har blivit en kvalificeringsarena.
Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.
Mer tid höjer inte resultaten i matematik
Stoffträngseln Skolverket: Enbart mer undervisningstid hjälper inte.
Hårdast trängda – nu får lärare i historia mer tid
Stoffträngseln ”Jag tror att det kan hjälpa, men frågan är större än så.”
Så stöttar föräldrar sina barns läs- och skrivutveckling
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Körling: Låt oss aldrig bli för vuxna för barnböcker
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Därför ratar läraren läseböcker: ”Lustdödare”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.
Undervisningen lyfte när de slog ihop sina klasser
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Fem faktorer som lyfter tidiga skrivundervisningen
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.
Så vidgas flerspråkiga elevers förråd med allmänna skolord
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.
Körling: Det som inte kan sägas måste gå att läsas
Krönika ”Det är när orden finns som verkligheten kan delas.”
Körling: Det gör fysiskt ont i mig när elever inte får läsa det de vill läsa
Krönika ”Att kritisera en bok är att kritisera läsaren.”
Här genomsyrar läsningen all undervisning
Läsning ”Det är hela skolan, all personal ska involveras.”
Körling: Föräldrar ska inte träda in som lärare
Krönika ”En föräldrasuck kan skapa oro hos barnet.”
Tre lärare om övningarna som alltid fungerar
Undervisning ”Övningen ger alla möjlighet att tänka och uttrycka sina idéer.”
Ny rapport: Högläsningen viktig för barns läsvanor
Läsning ”Vuxenvärlden behöver se sin viktiga roll.”
Körling: Fler borde ha min mammas tillit till lärare
Krönika ”Hon litade orubbligt på skolan och vad den kunde ge mig.”
Könsuppdelad lek kan leda till mer mobbning
Forskning Forskaren: Grövre språk och machoattityder.
Ny studie: Bästa metoden för att lära barn att läsa
Forskning Forskaren: Det är den metodik som har evidens.
Så får hon eleverna att inte vilja sluta läsa
Läsning Lågstadieläraren Anki Källman om hur hon väcker böckerna till liv.
Så brister kartläggningen av språket i förskoleklass
Forskning Forskaren: Risk att lärarna inte hittar de elever som har de största behoven.
Körling: Schemalägg en lästimme varje skoldag!
Krönika ”Det skulle ge läraren stöd i sitt arbete att främja läsningen.”
Vädjan: Fokusera på grunderna i lågstadiet
Stoffträngseln Specialpedagogen: Vi rusar vidare från det ena till det andra – barnen hänger inte med.
Körling: Nej, läsningen i skolan kan inte skjutas åt sidan
Krönika ”Allt bygger på att eleverna måste kunna läsa.”
Läraren om läsning: Så kan ni föräldrar hjälpa till!
Läsning Här är lärarens fyra bästa tips.
Körling: Så drabbar stressen i skolan både elever och lärare
Krönika ”Pulsen är högre än den borde vara.”
Så brister skolornas arbete med ”garantin”
Läsa-skriva-räkna-garantin Skolinspektionen: Varannan skola lever inte upp till kraven.
Ny hård kritik mot lärarutbildningen
Lärarutbildning Professorn: De senaste 30 åren har det bara gått utför.
Körling: Skolan är det bästa skyddet våra barn har
Krönika ”Han ska inte vara där han är just nu. Han ska vara i klassrummet.”
Kartläggningen i matematik leder lärarna fel
Forskning Forskaren: Skolverkets material sticker ut på ett oroande sätt.
Körling: Nu är nyfikenheten viktigare än förra läsårets dystra resultat
Krönika I läraren väcks den gnagande känslan ”jag är inte tillräckligt bra”.
Teckningar avslöjar barnens syn på matematik
Forskning Forskaren: Skrämmande många ritade matteboken.
Körling: Plötsligt behöver eleven dikten jag läste för längesen
Krönika ”Dikter tar sig förbi förståndet och låter tanken vakna tillsammans med känslorna.”
Tidiga mattegarantin sätter lärarna i en svår situation
Forskning Forskaren: ”Garantin kan nästan vara ett hinder för stöd”.
Körling: En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Krönika ”Förstår nu hur det är att börja läsa efter ett långt läsfritt sommarlov.”
Körling: Därför fortsätter jag envist hälsa på alla elever jag möter
Krönika Läraren: Men jag förväntar mig inte något svar.
Här är Skolverkets första förslag på läslistor i skolan
Litteratur Stort fokus på värdegrund när lärare väljer böcker.
Så lyfter de undervisningen med serieläsning
Läsning Prisade läraren: Får barnen att orka läsa en lite längre stund.
Israelsson: Utmanande elever kräver att vi har ett tivoli i fickan
Krönika ”Vi behöver ha tålamod och en portion uppfinningsrikedom.”
Hon bekämpar rasism med hjälp av högläsning
Lektionstipset ”Många lärare tycker att det är läskigt, man vill inte att elever ska bli ledsna.”
Körling: Alla barn längtar inte efter sommarlovet
Krönika ”Barn kan inte bryta ensamheten på egen hand.”
Hur utnyttjar du sista veckorna av terminen?
Panelen Tre lärare svarar.
Skogsäventyr sätter fart på NO-lektionerna
Reportage ”Det här handlar om att få lära sig på ett annat sätt än i klassrummet.”
Prisad lärare om projektet som stärkte läsintresset
Läsinlärning Läraren: Förstod tidigt att många i klassen ännu inte blivit nyfikna på läsningen.
Relationerna som ställer till det för nya lärare
Forskning Forskarnas tips: Så blir de bättre rustade för utmaningarna som väntar.
Så vill han förändra kursplanen i matematik
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Skolor i utsatta områden erbjuds böcker – svarar inte
Läsning ”I en del fall har lärarna helt enkelt aldrig fått reda på att erbjudandet finns.”
Så minskar ni risken för nya misslyckanden, Skolverket
Vi lärare debatt Speciallärarens tips till myndigheten.
Skolverkets replik: Vi tar visst hänsyn till kritiken
Vi lärare debatt Skolverket: ”Mätsäkerheten måste bli högre”.
Vad gör du när elevernas koncentration tryter?
Panelen Tre lärare om den perfekta lektionslängden.
Körling: Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Krönika ”Läsandet måste på allvar bli skolans viktigaste fråga.”
Debatt: Jag skulle vilja reklamera lärarutbildningen
Vi lärare debatt ”Hade jag vetat hur dålig utbildningen skulle vara hade jag inte tagit det här stora studielånet.”
Replik: Viktigt att ta hänsyn till olika typer av forskning
Vi lärare debatt ”Vi ser inte ett enda forskningsperspektiv som allenarådande.”
Här går alla barnen ettan – två gånger
Reportage Därför öser Hammarkullsskolan på rejält med lästräningen redan i förskoleklass.