ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Grundskolläraren Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Grundskolläraren
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.

Körling: Högläsning ger vinster som inte går att mäta

Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”

Tre lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

Guiden Expertens fem bästa tips.

Bedömningshetsen

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever

Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”

Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel

Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Få Grundskollärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen!
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Det skenande elevinflytandet

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr

Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare

Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt

Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet

Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”

Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”

Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”

Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet

Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”

Enkla knepen som gör NO:n begriplig för alla

Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”

Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och

Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”

Grafer på lågstadiet gör matten tydlig

Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.

Debatt: AI på lågstadiet skapar hopp för framtiden

Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”

Debatt: Låga krav på NP straffar barnen på sikt

Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”

Skrivprojekt bygger broar över skarp skolgräns

Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”

Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik

Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.

Så lyfter teoretiska ämnen med praktiska moment

Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”

Körling: Pippi Långstrump behövs när galenskaperna sprider sig

Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”

Tre lärare om att ge respons på elevtexter

Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?

Marie ger NO:n en flygande start

Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.

Israelsson: Så gör året i förskoleklass stor skillnad

Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.

Ny studie: Tittandet som försämrar barnens svenska

Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.

Så skakar läsningen liv i NO-undervisningen

Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”

De använder hela kroppen för att sätta punkt

Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.

Så blir skollunchen trevligare för både lärare och elever

Skolmat Forskarens fem bästa tips.

Därför ställer anpassningar till det i skolan

Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.

Modellen som får igång skrivandet av faktatexter

Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”

Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande

Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”

Så förenklas kritiska övergången till mellanstadiet

Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.

Lovskola på lågstadiet ger bra resultat

Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”

Berättelsemetoden får elever att erövra nya begrepp

Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”

Lärarens skrivstrategi ökar elevernas motivation

Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”

Så får hon eleverna att förstå varför läsningen är viktig

Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.

Debatt: Elever som inte kan läsa är chanslösa

Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”

Körling: Galet att lärare knappt vågar vara sjuka

Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”

Tre grundskollärare om utvecklande misstag

Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”

Forskaren om grafiska modeller i undervisningen

Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”

Debatt: Glöm inte bort att läsning är både nytta och nöje

Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”

Dystra siffror – nu får Lund hård lärarkritik

Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.

Storsatsning ger läsningen helt ny energi

Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”

Legouppgiften bygger både kunskap och glädje

Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”

Körling: Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället

Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”

Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen

Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.

Debatt: Om skolan är en båt drunknar vi snart

Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”

Kexdilemmat ger barnen nya matteinsikter

Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.

Körling: Min respektlösa fråga gav mig en funderare

Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”

Här är fyrorna som läser mest i Sverige

Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.

Körling: Barn läser inte för att göra vuxna glada

Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”

Estetiska lärprocesser lyfter SO- och NO-ämnena

Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”

Körling: Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla

Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”

Fem saker elever uppskattar när lärare gör

Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.

Stolper: Alla elever förtjänar en Annelie

Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”

Körling: Låt oss inspireras av alla underbara lärare i litteraturen

Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”

Körling: Vi lärare har mycket att lära av varandra

Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”

Faktorerna som triggar elever att vilja skriva i skolan

Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.

Körling: Skolverkets listor är här – låt oss läsa i skolan nu

Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”

Körling: När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan

Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”

Tre grundskollärare om sin utbildning

Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”

Senaste nytt

  1. Boktips

    Analysen som fördjupar elevernas lärande

  2. Undervisning

    Tre lärare om uteundervisning

  3. Krönika

    Körling: Högläsning ger vinster som inte går att mäta

  4. Guiden

    Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

  5. Naturkunskap

    Skogsturerna som ger eleverna kunskap för livet

  6. Pedagogiska tips

    Enkla knepen som gör NO:n begriplig för alla

  7. Krönika

    Körling om lyssneläsningen: Inte antingen eller – utan både och

  8. Forskning

    Grafer på lågstadiet gör matten tydlig

  9. Debatt

    Debatt: AI på lågstadiet skapar hopp för framtiden

  10. Debatt

    Debatt: Låga krav på NP straffar barnen på sikt

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Här får eleverna PT-licens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet

Grundskolläraren

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Specialpedagogik

Specialpedagog specialiserad på läsning

Fritidspedagogik

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Förskolan

Förskollärare sågar statistiken över gruppstorlekar

Folkhögskolan

Silfverskiöld: Att det finns ett nytt gäng i olika åldrar att hänga med när du nördar ned dig i ditt intresse är en bonus. Eller hur?

Vi Vägledare

Därför vill Julia vara syv på deltid

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Grundskolläraren
  • grundskollararen@vilarare.se
Grundskolläraren X-konto Grundskolläraren Facebook-konto Grundskolläraren Instagram-konto Grundskolläraren RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare