Stefan fick eleverna att slänga mindre mat
Så gör vi Fritidshemsläraren Stefan Johansson har fått ettorna på Hammarbyskolan södra i Stockholm att slänga mindre mat, äta sallad och använda bestick. Metod: diagram och tävlingar.
Hur gjorde du?
– Det slängdes fem till tio kilo per dag på de fyra klassernas luncher. Vi började väga maten i en hink och jag gjorde ett stapeldiagram över hur mycket som kastades varje dag och satte upp i korridoren. Sedan pratade vi om att maten transporteras i onödan, att jordens resurser är ändliga och att alla måste bidra med sin del.
Stefan Johansson
Ålder: 55
Bor: Skarpnäck, Stockholm.
Gör: Lärare i fritidshem sedan 1986, sedan 2014 på Hammarbyskolan södra.
Bäst med yrket: Guldmomenten när man får feedback från ett barn som man inte haft kontakt med förut. När stämningen är bra i gruppen och saker flyter på utan konflikter.
Mest fascinerad av: Vardagsmatematik. Att på enkla och roliga sätt få in matematiken i vardagen.
Vad motiverar barnen?
– En del tycker att det är roligt att titta på diagrammet, men för de flesta räcker hinken. Det har blivit viktigt att inte kasta mat i den. Man får göra något kul av det – en tumme upp när de kommer med en tom tallrik, exempelvis.
Du har också startat en salladsklubb, berätta!
– Det började som ett skämt med en kille som inte gillar sallad, precis som jag. Jag virkar röda klubbmärken som barnen får om de tar tre salladssorter varje dag i en vecka. Barnen har fått häften där de kryssar i vilka sallader de har ätit. Vi sätter även upp tabeller över hur många som fått märken på anslagstavlan. Jag har också gjort ett gaffel- och knivmärke som de får om de äter med bestick i fem dagar.
Kommer ni nå målet att inte slänga något alls?
– Vi snittar på 1,5 kilo per dag, rekordet är 480 gram. Det siktar vi på, om så bara för en dag!
Stefans fem tips
- Gör ett stapeldiagram med rutat papper, där varje ruta är hundra gram, och sätt upp i korridoren så att barnen kan följa hur mycket som slängs dag för dag.
- Påminn, uppmuntra och gör nåt kul för att hålla i frågan så att det inte blir en punktinsats.
- Starta en salladsklubb. Gör häften med bilder där barnen kan kryssa i vilka grönsaker de ätit. Belöna med ett salladsklubbsmärke.
- Håll frågan aktuellt, exempelvis genom att ha ett möte med salladsklubben med provsmakning och omröstning av godaste grönsaken.
- Printa ut och laminera en bild på kniv och gaffel som fästs med säkerhetsnål. Låt barn som äter med kniv och gaffel i fem dagar få märket. Enkelt, men kul!