Linda sätter värdegrundsarbetet främst

Linda Berggren är lärare i fritids­hem på Grisbackaskolan i Umeå. Under sina 25 år i yrket har värdegrundsarbetet alltid legat henne varmt om hjärtat.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

När det inte fanns något tydligt material för att undervisa i värdegrundsfrågor skapade Linda Berggren ett eget. Dessutom startade hon det som blev låten och musikvideon ”Stopp
min kropp”.

”Känns det inte rätt och jag inte vill då måste jag ju faktiskt säga till. Min
kropp, min kropp, så jag säger stopp.”

Det var under en arbetsdag 2016 som Linda Berggren inspirerades av Rädda Barnens material och skrev en låttext på temat ”Stopp min kropp”. Hennes elever fick göra en dans till och låten resulterade i en musikvideo som uppmärksammades över hela landet. På Youtube har den, fem år senare, -570000 visningar och på Spotify - 283 000 spelningar.

Värdegrunden en hjärtefråga

Linda Berggren jobbar som lärare i fritidshem och har alltid haft värdegrundsarbete som sin hjärtefråga. För sju år sedan startade hon tillsammans med kollegan Gabriella Amtholt ämnet Viktigt för livet där de en gång i veckan delade upp barngruppen i två.

– Det fanns inget bra material som tog upp värdegrundsarbete, så vi skapade ett eget upplägg. Vi tände ljus och hade det mysigt. Jag och Gabbi började med att prata om oss själva. Vi kan ju inte förvänta oss att barnen ska öppna sig om vi inte gör det, säger Linda Berggren.

Samtal om exempelvis hur en viss känsla känns, hur man är en bra lyssnare, vad tacksamhet är och när närhet och kramar känns okej har avhandlats i flera barngrupper sedan dess.

– Det handlar inte om mina och Gabbis värderingar. Vi brukar till exempel fråga hur barnen tycker att man är en bra person och så pratar vi kring det. Men när det kommer till Stopp min kropp finns regler. Där är ett nej ett nej.

Det finns ett stort intresse, men en osäkerhet, bland många pedagoger kring hur de ska ta upp värdegrundsfrågor. Det märkte Linda Berggren efter ”Stopp min kropp”-videon då hon också var runt och föreläste bland kollegor.

Det är fantastiskt när barnen kommer till trean. Då får vi skörda.

– Vi visste inte heller från början, men vi har inte råd att inte jobba med detta redan från första klass. Det är fantastiskt när barnen kommer till trean. Då får vi skörda. Vi har skapat en trygg grupp och i mellanstadiet märks det så tydligt att de tränat på att prata känslor.

Just nu hinner inte Linda Berggren och Gabriella Amtholt ha Viktigt för livet, eftersom gruppen består av 54 barn. I stället har de temadagar och försöker få in ämnet där de kan.

– Det hinner vi för att vi vill hinna.

Lindas tre bästa tips

  1. Visa att du är på barnens sida. Finns där för dem och lyssna, då får du veta saker. Vinn deras förtroende så kan du ge dem trygghet, självkänsla och självförtroende för livet. Genom att visa att de är viktiga gjuter du också framtidstro.
  2. Vi har chansen att påverka barnen att kunna göra viktiga val och skapa egna bra relationer genom att se på varandra på ett bra sätt. Genom att uppmuntra dem att vara tänkande personer.
  3. Genom att prata om rätten till sin egen kropp och integritet vet barnen vad som är vad. I avsnittet ”Barn och samtycke” av Fattapodden pratar Linda om konkreta sätt att undervisa kring detta.

LÄS ÄVEN

Forskare: Diskutera värdegrunden mer

Lärarnas beteende förstärker mobbning

Därför upplever elever att livskunskap är ”obehagligt”

Ensamhet: 5 råd när barn blir utanför

Så fick de barnen att leka bättre