
Marie Estéen hjälper en elev med skapande av garnhjärtan på en träskiva.
Lärarna i fritidshem Marie Estéen och Stina Matsson tycker att en tydlig planering för fritidshemmets aktiviteter ger förutsägbarhet och trygghet för eleverna.
Så gör vi
Fritidshemmet på Sollerö skola i Mora har uppmärksammats för sitt arbete med relationer, struktur och trygghet.
– Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
När vi kontaktar Marie Estéen, lärare i fritidshem, planerar hon kommande vecka med sina tre kollegor. Varje fredag har de planeringstid från 8.30 till 12.00.
Och varje veckodag vet eleverna vad som väntar på fritidshemmet. Gruppen delas in åldersmässigt på den 30 minuter långa samlingen och har aktiviteter på olika tider. Förskoleklass och ettor är en grupp, två och treor en.
– Eleverna har en trygghet i att de vet vad som ska hända under hela dagen, inte bara under samlingen. Vi har även en whiteboard med vilka aktiviteter vi har, säger Marie Estéen.
På måndagarnas samling är det veckans skapande. Eleverna har gjort garnmonster, hjärtan på träplattor och broderat.
På tisdagar brukar de fortsätta med skapandet, på onsdagar kan det vara olika brädspel. På torsdagar är det lässtund med högläsning.
– Barnen är med på tåget utifrån vår planering. Men vi har även mer fria aktiviteter. Just nu är det mycket skridskoåkning på isplanen på skolgården.
Marie Estéen hjälper en elev med skapande av garnhjärtan på en träskiva.
Totalt är 64 barn inskrivna från förskoleklass till årskurs 6. För att alla ska lära känna varandra arbetar personalen mycket med relationsskapande. Ett exempel är skogsutflykterna på fredagar, då barnen delas in i grupper om fyra. De intervjuar varandra under promenaden till skogen. Inne i skogen får de sedan presentera sin kompis. Gruppen får även ett uppdrag att lösa tillsammans.
Sollerö fritidshem har nyligen fått Mora kommuns pedagogpris för sitt arbete med struktur och relationer.
Så skapar du en tydlig struktur
1. Ha en morgonrutin när barnen kommer för att skapa lugn. De kan måla, spela kort eller arbeta med lera för att träna finmotorik och få igång samtal mellan elever. Syftet är att utveckla morgonstunden så att det inte bara blir en väntan på frukost. Det blir också ett tillfälle att umgås med kompisar som man kanske inte leker med i vanliga fall.
2. Använd rörelselekar. Ett tips är att ha veckans utmaning. Den passar bra före samlingar och är en aktivitet som barnen kan sköta själva. Ett exempel är att försöka hålla tre kubbpjäser mellan armarna och ta tid på hur lång tid det tar innan pjäsen i mitten faller ner. Se till att det blir aktiviteter som alla, oavsett ålder, kan vinna.
3. Det är viktigt att er struktur är hållbar så att personalen orkar hålla i över tid. Förbestämda aktiviteter varje dag gör att barnen blir trygga i vad som kommer att hända. Samtidigt underlättar det planeringen för personalen. Använd bildstöd för de elever som behöver det. Stöd aktivt de elever som behöver det i leken.
4. Skapa en tydlig planering i arbetslaget med en bestämd dagordning. Se till att det som planeras också blir av. Utvärdera det som bestämdes förra veckan och spara anteckningarna så att alla kan se vad som har fungerat bra och mindre bra. Det gör att man även kan gå lång tid tillbaka för att se vilka aktiviteter som passar under olika årstider.
Marie Estéen
Bor: Mora.
Ålder: 52 år.
Bästa med yrket: Jag har världens bästa jobb. Jag känner mig stolt över det vi åstadkommer med våra elever. Vi är ett bra gäng som jobbar bra ihop.
Stina Matsson
Bor: Gesunda.
Ålder: 43 år.
Bästa med yrket: Ingen dag är den andra lik. Jag får vara kreativ och utvecklas med barnen och mina kollegor, varje dag. Mycket arbetstid utomhus året om är också en lyx.
LÄS OCKSÅ:
Därför undervisar fritidslärarna helst utomhus
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.