
Eleverna i årskurs 2 avslutade teaterprojektet med en föreställning för föräldrar, syskon och elever på skolan.
Fritidshemsläraren Sanne Undestam (sittande) samarbetar tätt med klasslärarna Amanda Amanda Cedergren (längst upp till vänster) och Linda Lindström om bland annat teater. Elever i årskurs två på Glömminge skola gjorde en föreställning på engelska.
Så gör vi
Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga.
– Vi har tid avsatt för gemensam planering, det är en förutsättning för att få till bra samverkan, säger Sanne Undestam, lärare på fritidshemmet i Glömminge skola.
Med teaterstycket ”English is fun” visade eleverna i Glömminge skola i Mörbylånga på Öland hur man kan skoja om veckodagarna, beskriva färger och iscensätta känslor på ett medryckande sätt. Föreställningen spelades upp för elever och föräldrar på skolan.
– Att få stå på scenen och ha en mottagare för det man gjort tillsammans är bra för språkutveckling, självförtroende och sammanhållning. Det är också ett bra sätt att lära sig engelska att leka fram språket, säger Sanne Undestam, lärare i fritidshem.
Hon brinner själv för teater och drama som läroform och har varit drivande i teaterprojektet som hon under sex veckor på vårterminen genomförde i årskurs två, tillsammans med klasslärarna Amanda Cedergren och Linda Lindström.
– I klassrummet övade de olika begrepp på engelska, till exempel färger, hälsningsfraser och ord för känslor. De skrev också inbjudningar på engelska. Sedan tog jag ut grupper och övade in föreställningen med dem på engelska, även det på skoltid.
Eleverna i årskurs 2 avslutade teaterprojektet med en föreställning för föräldrar, syskon och elever på skolan.
En dag i veckan har klasslärarna och lärarna i fritidshem 50 minuter avsatta för gemensam planering. När de träffas har en annan lärare musik med klassen. Då hinner de prata om vad de ska göra tillsammans med barnen utifrån sina respektive yrkesroller. Sanne Undestam utgår från hur hon kan omsätta teorin i klassrummet till praktiska övningar.
– Den gemensamma planeringstiden är en förutsättning för att få det att fungera. Vi har en skolledning som uppmuntrar oss och ser fördelar med samverkan, säger Sanne Undestam.
Amanda Cedergren
Gör: Lärare på lågstadiet på Glömminge skola.
Ålder: 35 år.
Bor: Spjutterum, Öland.
Antal år i läraryrket: 9.
Linda Lindström
Gör: Lärare på lågstadiet på Glömminge skola.
Ålder: 42 år.
Bor: Kalmar.
Antal år i läraryrket: 4.
Sanne Undestam
Gör: Lärare i fritidshem på Glömminge skola.
Ålder: 58 år.
Bor: Sönnerborg, Öland.
Antal år som lärare i fritidshem: 38.
En annan avgörande faktor är tillgången till lokaler, framhåller hon. I Glömminge skola ligger fritidshemmet nära de klassrum där årskurs ett och två håller till. Det gör det enkelt för barnen att gå från den ena verksamheten till den andra och det underlättar kontakten mellan kollegorna.
Men det behövs också andra lokaler, där mer utrymmeskrävande projekt kan hålla till, som till exempel arbetet med teaterpjäsen. Kulisser och rekvisita tar plats.
Teaterföreställningen är ett av många exempel på samverkan mellan skola och fritidshem i Glömminge skola. Utedagar i naturkunskap och äventyrspedagogik ett annat.
– För eleverna är det tryggt att veta att vi vuxna jobbar åt samma håll. I läroplanen står bland annat att skolan ska arbeta med drama, men det är inte alla klasslärare som har möjlighet att göra det. Det blir lättare när de kan samverka med oss lärare på fritids, säger Sanne Undestam.
Klasslärarna Amanda Cedergren och Linda Lindström tycker att de får in mer lek och kreativitet i undervisningen genom samarbetet med Sanne Undestam.
– En fördel är att eleverna får lära på flera olika sätt, i det här fallet även befästa sina kunskaper i engelska. De tränar på att våga prata inför folk och kommer varandra nära, vilket är bra för värdegrundsarbetet i klassen, säger Amanda Cedergren.
1. Skapa en samsyn i kollegiet om hur eleverna kan lära in kunskap genom att uppleva och dramatisera olika ämnen. Teater är ett exempel, men det finns många fler.
2. Se till att få avsatt tid för gemensam planering. Skolledningen är ansvarig för att det finns tid under skoldagen när lärare i fritidshemmet och klasslärarna kan träffas och prata om sitt gemensamma arbete.
3. Låt eleverna arbeta med lustfyllda projekt. I det senaste teaterprojektet fick barnen framföra sketcher på engelska med begrepp som bland annat beskriver hälsningsfraser, mat, klädesplagg och kroppsdelar.
4. Inventera tillgången till lokaler och se vilka som kan användas i samverkansprojekt. Upprätthåll en bra kommunikation med de kollegor som lokalerna delas med.
LÄS OCKSÅ:
Debatt: Låt oss lärare i fritidshem göra det vi är bra på
Fullt ös när Fritidshemmens dag firades
Deras lek höjer spänningen på fritidshemmet
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.