
Ena och hennes kompisar i årskurs tre övar på dansen.
Reportage Hur ska äldre elever vilja vara kvar på fritidshemmet? Lösningen på Klöxhultsskolan i Älmhult är att ge barnen stort inflytande över verksamheten, erbjuda utmaningar – och skärmtid.
Femteklassaren Alice Winblad ropar upp namnen på tjejerna i årskurs tre som bänkat sig framför henne i idrottshallen. Hon och några jämnåriga kompisar har lärt de yngre eleverna en dans, som de snart ska få visa upp när det blir dansuppvisning på fritidshemmet. Men först repeterar treorna koreografin några sista gånger, medan de äldre eleverna tittar på och ger instruktioner.
Ena och hennes kompisar i årskurs tre övar på dansen.
Det här är ett av knepen som fritidshemmet på Klöxhultsskolan i Älmhult använder för att få elever från årskurs tre och uppåt att stanna på fritidshemmet – växande ansvar och större utmaningar ju äldre eleverna blir.
– Ni är ju nästan en del av personalen, säger fritidsledaren Fredrik Werner skämtsamt till några av eleverna i årskurs fem när vi träffar dem tidigare på eftermiddagen. Vi sitter i ett klassrum som även används av ”Oasenklubben”, fritidshemmets avdelning för årskurs 3-6.
Ludvig Hopstadius och Ted Lange berättar att de är med i fritidshemmets discogrupp, som bara elever i årskurs fem och sex får vara med i. Gruppen ordnar disco för lågstadieeleverna och fixar själva med inköp, skyltar och bakning.
– Pengarna vi får in lägger vi på en resa, säger Ludvig Hopstadius.
Ida Preutz säger att hon brukar vara på fritidshemmet ibland, när hon inte är med sin ponny.
– Man har kompisar här, annars vet jag att jag bara kommer att ligga framför tv:n när jag kommer hem.
– Jag brukar vara i idrottshallen och bygga kojor, eller spela pingis, säger Ted Lange.
Fritidsledaren Fredrik Werner
När Fredrik Werner anställdes på skolan för drygt två decennier sedan fick han i uppdrag att höja närvaron bland de äldre barnen.
– ”Lös det så att vi kan behålla de stora barnen på fritids,” sa rektorn. Då blev det mer åt fritidsledarpedagogiken, som väl egentligen inte är så annorlunda, men går ut på att barnen har mer insyn och påverkan på fritids. Allting vi gör är egentligen vad barnen har önskat, även om vi står för planeringen, säger han.
Elevernas idéer tas in på fritidsråd, ”fritidsprat” och i en förslagslåda. De har också stor frihet att komma och gå som de vill. De enda ”måstena” är att de ska checka in när de kommer, vara med på mellanmål och samling och checka ut när de går. Föräldrarna kan se när de checkar in i en app och har på så vis ändå koll på var barnen är.
Klubbens lokaler ser enkla ut: Här ryms en tidningshörna och i ett större rum pingisbord, fotbollsspel och några soffor framför en stor tv-skärm längst in. Fritidshemmet använder också hemkunskapssalen och ett klassrum för skapande som ligger i anslutning till klubblokalen. Nästan varje eftermiddag är även idrottshallen öppen, där man kan spela bollspel, bygga kojor och göra hinderbanor. Fritidshemmets regler har barnen också bestämt, bland annat att plocka undan efter sig i idrottshallen. Om någon ändå smiter så meddelar personalen varandra i teamchatten och skickar tillbaka eleven upp i hallen.
Ida och Alice i årskurs fem har hittat på en koreografi som de lär ut till treorna.
Eleverna efterfrågar utflykter och den här veckan erbjuds två turer till golfbanan på schemat.
– Loven är vår höjdpunkt. Vi har alltid stående inslag som padel, simhallen eller bowling för elever i mellanstadiet. Vi har många barn på loven eftersom vi skickar ut en planering innan så att de kan välja vad de vill vara med på, säger Elisabeth Jönsson, fritidspedagog på ”Oasenklubben”.
Temakvällar med film, spel eller tjej- och killgrupper på fredagar är också populärt. När treorna en gång om året får sova över på fritidshemmet brukar det vara runt 30 barn som övernattar. Under sommarlovets två första veckor flyttar fritidshemmet ut till ett dagläger där barnen kan fiska, paddla kanot och bada. Att fritidshemmet kan erbjuda flera aktiviteter och utflykter kräver en bra bemanning, vilket de har tack vare att de har många elever, enligt Fredrik Werner.
Att ha roligt står alltså i fokus. Men hur hinner ni med att arbeta med läroplanens mål när allt är frivilligt?
– Sådant som alla elever måste vara med på gör vi på skoltid, som värdegrundsarbete och fritidsråd. Jag har även programmering på skoltid. Undervisning sker även på fritidstid, men på frivillig basis, säger Fredrik Werner och visar med en gest att han får knottror av det ibland förekommande arbetssättet att göra ett schema där vissa aktiviteter blir obligatoriska för alla barn.
– Om du tvingar alla barn att göra allt på fritids, då blir det ju skola. Klart att barn slutar då, säger han.
När fritidshemmet får vfu-studenter från lärarutbildningen kan det dock bli en krock i synsätt, berättar kollegorna.
– På universitet trycker de på att det ska vara undervisning. Vfu-studenterna kommer hit med sina planeringar, men jag kan inte tvinga barnen att vara med. Det fungerar inte här, säger Elisabeth Jönsson.
Nelly hänger i spelhörnan.
På en vägg hänger fritidshemmets regler för skärmtid. De tillåtna tiderna är morgnar och vissa eftermiddagar efter kl 15 eller 15.30. Skärmtiderna har också bestämts av eleverna och tillkom, enligt Fredrik Werner, efter att eleverna tyckte att för många satt med sina mobiler i stället för att vara med på aktiviteter.
– Vissa vill spela jämt, andra vill ha helförbud. Majoritetsbeslutet kom fram till det här.
Varför är det viktigt att äldre barn fortsätter gå på fritidshemmet?
– Det är bättre att de är här med engagerade vuxna och kompisar i stället för att de springer på byn. Vi lär dem hur de ska bete sig mot varandra och vuxna, säger Fredrik Werner.
19 procent av alla elever i åldern 10-12 år är inskrivna på fritidshem, enligt Skolverket. Barn som går i öppen fritidsverksamhet syns inte i siffrorna.
På Klöxhultsskolan är cirka 170 elever inskrivna på ”Oasenklubben”. Cirka 80 av dem går i årskurs 3, cirka 90 i årskurs 4-6. Skolan har cirka 260 elever på mellanstadiet.
Fritidshemmet på Klöxhultsskolan har som mål att lära barnen vad en meningsfull fritid är, att låta dem få ta del av omvärlden och stimulera deras kreativitet, fantasi och lärande.
LÄS ÄVEN
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.