
På tisdagar slutar lektionerna klockan 13 så att alla ska hinna till idrottshallen.
Johanna Nordin, rektor på Dackeskolan, har tagit med sig det fritidspedagogiska perspektivet till rektorsjobbet. Foto: Suvad Mrkonjic.
Reportage
Johanna Nordin, rektor på Dackeskolan i Tingsryd, har en bakgrund som lärare i fritidshem. När elever behöver hjälp med språkutveckling och sociala relationer väljer hon ibland en ovanlig metod: ordinerar närvaro på fritidshemmet.
– För mig är fritidshem och skola precis lika viktiga för elevernas utveckling.
Vad händer på en skola som får en rektor som är fostrad i det fritidspedagogiska tänkandet? Numera finns en hel del med den bakgrunden. Fritidspedagogik bad lärarutbildaren på Linnéuniversitetet, Bodil Jullesson, om tänkbara namn. Hon är också förtroendeman för Sveriges Lärare i Växjö med särskilt ansvar för fritidshemmen.
Bodil Jullesson sa något intressant som vi även hört från andra:
– När lärare i fritidshem blir skolledare glömmer de ofta varifrån de kommit! De blir som vilken skolledare som helst.
Men självfallet finns undantag. Ett av dem är Johanna Nordin, som sedan fyra år är rektor för F-6 på Dackeskolan i Tingsryd. Vi väljer att besöka henne och skolans fritidshem en torsdagseftermiddag eftersom hon har bestämt att lektionerna slutar tidigare, klockan 13, varje torsdag. Detta för att fritidshemmet ska kunna planera lite mer tidskrävande aktiviteter en dag i veckan.
– Pedagogerna hinner inte ta alla eleverna hit till bollhallen under de andra dagarna i veckan eftersom de kommer till fritidshemmet vid så olika tider, säger hon när vi tar med henne för fotografering i idrottshallen, som ligger på promenadavstånd från skolan.
På tisdagar slutar lektionerna klockan 13 så att alla ska hinna till idrottshallen.
Där inne är det full rulle med både rundtennis och bandy. När barnen får syn på rektor Johanna ropar en flicka: ”Får vi glass nu?” Johanna Nordin skrattar åt minnet.
– När glassbilen lämnade återbud så var jag den som kom och delade ut glass till alla! Och jag var utklädd förstås.
Fritidspedagogiks fotograf har inga problem att få henne att ta på sig utklädningskläderna. Eller be vaktmästare Håkan Andersson att köra henne på flakmoppen. Det är sådant hon gör från och till.
– Jag har mött eleverna på flaket på fritidshemmets dag. Och vid skolstart. För att överraska eleverna, och visa att jag saknat dem.
När fritidshemmet hade övernattning på påsklovet dök hon plötsligt upp som påskkärring.
– Det handlar om att skapa relationer, om att skratta tillsammans. Barnen kan sedan prata om ”den knasiga rektorn som kom på påskafton”.
Johanna Nordin gillar att skoja med eleverna, till exempel på vaktmästaren Håkan Anderssons flak.
Att bygga sociala relationer och syssla med både lärande och omsorg, det har hon tagit med sig från sina år som lärare i fritidshem. Som rektor är hon övertygad om att det bidrar till att fler elever trivs i skolan – och därmed når bättre studieresultat.
Innan hon kom till skolan var det stökigt på mellanstadiet, klimatet hade blivit hårdare och kränkningarna fler. I dag är läget betydligt bättre, av flera skäl. Men Johanna Nordins beslut att kraftigt öka antalet utomhusaktiviteter har tveklöst spelat roll, menar hon.
– Två av mina lärare i fritidshem har blivit skolgårdslärare utöver arbetet på fritidshemmet. På varenda rast finns mängder av saker att göra.
Det har lett till att fler mellanstadiebarn är utomhus på rasterna, vilket i sin tur bidragit till mindre stök i korridorerna. Och till bättre koncentration på lektionerna.
– Lärare har berättat för mig att de numera slipper använda 20 minuter av lektionerna till konflikthantering i klassen.
Johanna Nordin stödjer sig på forskningen som säger att mer fysisk rörelse, i synnerhet utomhus, leder till bättre studieresultat. Inför sexornas nationella prov köptes frallor, frukt och dricka in så att alla skulle få i sig frukost före provet, och sedan kördes ett rörelsepass.
Kunskapsresultaten i årskurs sex har gått upp. Det är förstås svårt att leda i bevis vad som är orsaken, men hon tror att skolgårdslärarnas arbete har varit avgörande.
– Killarna har närmat sig tjejerna i betyg, det kan vara så att rastaktiviteterna har spelat en roll.
Johanna Nordin har ett motto: ”Elevernas lärande och utveckling under hela dagen”, inte bara under den obligatoriska skoltiden. Att hon ordinerat fritidshemmet på ”remiss” är en del av det tänket.
– Ungefär en fjärdedel av våra elever har utländsk bakgrund, vissa av dem behöver extra språkträning och mer tid att leka med andra barn. Om deras föräldrar varken jobbar eller studerar så har de formellt sett inte rätt till fritids, då ordinerar jag det under några veckor eller rentav månader.
Hur reagerar deras föräldrar?
– De blir väldigt glada och tacksamma! Ingen har protesterat.
Dagens lekpass i bollhallen för treor och fyror är slut, liksom passet i hockeyrinken intill där F-2:orna varit. Lilla Tingsryd har stolta hockeytraditioner med ett eget lag i näst högsta serien. Här testar barnen ishockey tidigt – och ofta just på torsdagar.
Vad tycker då barnen om torsdagarna?
– De är bäst, ropar flera i munnen på varandra. Då får vi göra så mycket kul!
Fritidshemmets personal håller med, det är stimulerande att få tänka ut spännande grejer varje vecka. Några exempel: åka pulka, ta sig till grönområden, ordna ansiktsmålning, göra cykelutflykter, grilla, fixa stafetter, krossa porslin (!).
Det handlar om att skapa relationer och att skratta tillsammans.
Och det som barnen kanske ser fram emot allra mest: en gång i kvartalet använder de torsdagen till att fira alla elever som fyllt år under de gångna tre månaderna. Alla 150 inskrivna barn är välkomna – och de flesta strömmar till.
När fritidshems- och skolgårdsläraren Joakim Axelsson berättar om evenemanget avbryts han av en flicka i trean:
– Jag blev firad nu senast! Jag fick ostbågar och tomteskum!
Vi har promenerat tillbaka till fritidshemmet. Några barn hämtades redan i bollhallen, men de flesta är kvar, några vill vara ute och leka i snön, andra går in för att spela pingis eller bygga lego. Eller så lyssnar de på ”Jocke” när han pratar med journalisten.
– Vi har drygt 330 barn i F-6, jag kan förnamnet på alla. Och alla känner ”Jocke”, säger han med ett brett leende.
Läraren i fritidshem Joakim Axelsson arbetar med rastverksamheten.
Det var Johanna Nordins idé att han skulle släppa timmarna som idrottslärare för att fullt ut vara skolgårdslärare. Han gillade omedelbart tanken.
– Det blev en nytändning för mig. Jag har varit idrottslärare sedan 1996, det var dags att göra något annat.
Han frågar om jag vill komma med ut och se vad de har i utomhusförråden. De var välfyllda redan innan Johanna Nordin kom, men innehåller ännu mer nu. Han låser upp dörrarna till det första förrådet och variationen är iögonfallande: styltor, rockringar, bandymål, hockeymål, hockeyklubbor, koner, käpphästar, höjdhoppsställning, badmintonnät och bollar till alla upptänkliga sporter.
– Höjdhoppsmattan fick vi av friidrottsklubben, den var för sliten för att användas inomhus.
I nästa förråd finns ännu mer, även utlåningskläder.
– Vi har termobyxor, regnkläder och stövlar. Alla barn ska ha möjlighet att vara ute så mycket som möjligt.
Vad betydde det för fritidshemmet att Johanna Nordin blev rektor?
– Vi hade en bra verksamhet förut också. Men hon har gjort det ännu lite bättre.
Fler behöriga lärare i fritidshem, numera finns två på varje avdelning. Dackeskolan har tre fritidshemsavdelningar, med cirka 45–50 elever på vardera.
Fritidshemmets pedagogik har fått mer utrymme genom att alla elever slutar senast kl 13 en dag i veckan.
Fler utomhusaktiviteter under hela skoldagen, inte bara på fritidshemmet.
Barn med föräldrar som varken arbetar eller studerar ordineras ibland fritidshem på remiss av rektorn för att stärka sin språkutveckling och sina sociala förmågor.
Fritidshemmets personal garanteras tillräcklig planeringstid. Lärarna i fritidshem har egen planering för ämnet 2 timmar/vecka, fritidshemsplanering 3 timmar/vecka och förtroendetid 2,25 timmar/vecka.
Skolans lärare täcker ibland upp när fritidshemmets personal är borta, på samma sätt som fritidshemslärarna kan täcka upp för lärarna. Grundskollärarna gör det på sin arbetsplatsförlagda planeringstid. Det var så även tidigare, men än mer betonat nu.
LÄS OCKSÅ:
Deras lek höjer spänningen på fritidshemmet
Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen
Rektorn styrde upp raster och fritids
Forskaren fick fritidshemmet att tänka nytt
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.
Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling