
Inez, Ralph och Abel går i täten med Jenny Söderberg på väg till skolbiblioteket.
Läskrisen
När barnen i förskoleklass besöker skolbiblioteket är det inte så noga om man kan läsa. Det viktiga är att få vara bland böcker, anser Jenny Söderberg, pedagog på Släbroskolans fritidshem i Nyköping.
Barnen tar av sig skorna i korridoren utanför skolbiblioteket innan de tyst tassar in. Jenny Söderberg har just påmint dem med frågan: ”Hur får man vara inne på biblioteket?”. Svaren kom snabbt: ”Tysta!”, ”Inte springa omkring!”. Väl inne i biblioteket stannar Jenny Söderberg framför tre boklådor märkta med stora bokstäver. Hon förklarar för den lilla gruppen på åtta förskoleklasselever att dessa böcker får de låna, de andra i hyllorna får de fråga skolbibliotekarien Bozena Mirowska om. När Jenny Söderberg berättat var barnen kan sätta sig och läsa, hämtar flera genast böcker ur lådorna och slår sig ner i sittpuffar och på mattor på golvet. Inez frågar om Jenny Söderberg kan läsa högt för henne ur ”Lejonkungen”. Efter en stund sätter sig en kompis bredvid och lyssnar.
– Ett år hade vi styrd högläsning på biblioteket, men då upplevde jag att det blev mer skola. Barnen är trötta och behöver vila, slappna av och vara fria, säger Jenny Söderberg.
Hon har bokat skolbiblioteket med sina förskoleklasselever tre eftermiddagar i veckan. Efter första besöket antecknar hon vilka barn som verkar helt ointresserade och vilka som är extra intresserade, och anpassar grupperna efter det.
– Man ska inte tvingas hit, säger hon.
Läsning ges stort utrymme på Släbroskolan, både på fritidshemmet och i skolan. Pedagogerna på fritidshemmet och klasslärarna arbetar enligt ett ”läsande årshjul” och samarbetar kring aktiviteter och teman under året. Det var specialläraren och försteläraren i läs- och skrivutveckling, Marie Trapp, som satte igång arbetet för några år sedan.
– Vi har ledningens stöd för att fritidshemmets personal ska få planeringstid tillsammans skolbibliotekarien. Det är viktigt så att det inte bara läggs på allt annat. Ett antal utvalda ”bokinspiratörer” bland pedagogerna driver arbetet tillsammans med skolbibliotekarien och mig, säger Marie Trapp.
De ordnar exempelvis bokkaféer och workshops om läsaktiviteter med fritidshemmets personal och under hela läsåret arbetar både fritidshem och skola med ett tema i läsningen, exempelvis Astrid Lindgren eller ”Superdetektiver och superhjältar”.
I år ska det handla om historia, men är fortfarande på planeringsstadiet när Fritidspedagogik är på besök. Året avslutas med öppet hus då föräldrar bjuds in att delta i aktiviteter.
Inez, Ralph och Abel går i täten med Jenny Söderberg på väg till skolbiblioteket.
Jenny Söderberg och hennes kollegor i förskoleklassen använder de delar ur årshjulet som passar för åldersgruppen. När det är barnboksvecka efter höstlovet läser de extra mycket och brukar skriva en saga tillsammans.
– Vi gör hela året till ett läsande år, säger hon.
Fritidsavdelningen använder det digitala biblioteket Polylino, där böckerna är inlästa så att barnen kan lyssna och samtidigt titta på text och bilder. På vilan efter mellanmålet lyssnar de ofta på digitala böcker som samtidigt visas på storskärm, eller lyssnar på barnradion. När det var Astrid Lindgren-tema tittade de på filmklipp.
– Efteråt pratar vi om vad som hände i berättelsen och om de varit med om något liknande. Sagor tar upp teman på ett roligare sätt och man kan prata även om tråkiga ämnen, utan att barnen behöver känna att det handlar om just dem. Men man får blunda och somna på vilan, det finns inget krav på att vara uppmärksam, säger Jenny Söderberg.
På torsdagar när barnen brukar vara extra trötta tittar de på ”Djuren på djuris” från SVT Barn.
– Det är roligt och speglar barnens vardag på pricken. Det kan exempelvis handla om att våga säga nej.
Att som Jenny Söderberg kunna gå iväg med en liten grupp barn tre eftermiddagar i veckan till skolbiblioteket kan låta som en ”lyx” för många fritidshemslärare. Men det är inte alltid det blir av, medger hon.
– Upplägget hänger på att alla i personalen är på plats. Jag har bokat biblioteket tre gånger i veckan för att det åtminstone ska bli av någon gång i veckan.
Drastiskt ras för läsningen i skolan
Läsforskaren: Många elever förstår inte vad de läser
Hjärnforskaren: Gammellärare, kom tillbaka!
Läroboken har bytts ut – mot kopieringskaos
Svaga läsare halkar efter även i matten
Ny rapport: 6 av 10 elever saknar tillgång till ett skolbibliotek
LÄS ÄVEN
Marcus serverar läslust till mellis
Elever förknippar läsning med skolan
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.