Inez, Ralph och Abel går i täten med Jenny Söderberg på väg till skolbiblioteket.
Fritidshemmet väcker sexåringarnas läslust
Läskrisen
När barnen i förskoleklass besöker skolbiblioteket är det inte så noga om man kan läsa. Det viktiga är att få vara bland böcker, anser Jenny Söderberg, pedagog på Släbroskolans fritidshem i Nyköping.
Barnen tar av sig skorna i korridoren utanför skolbiblioteket innan de tyst tassar in. Jenny Söderberg har just påmint dem med frågan: ”Hur får man vara inne på biblioteket?”. Svaren kom snabbt: ”Tysta!”, ”Inte springa omkring!”. Väl inne i biblioteket stannar Jenny Söderberg framför tre boklådor märkta med stora bokstäver. Hon förklarar för den lilla gruppen på åtta förskoleklasselever att dessa böcker får de låna, de andra i hyllorna får de fråga skolbibliotekarien Bozena Mirowska om. När Jenny Söderberg berättat var barnen kan sätta sig och läsa, hämtar flera genast böcker ur lådorna och slår sig ner i sittpuffar och på mattor på golvet. Inez frågar om Jenny Söderberg kan läsa högt för henne ur ”Lejonkungen”. Efter en stund sätter sig en kompis bredvid och lyssnar.
– Ett år hade vi styrd högläsning på biblioteket, men då upplevde jag att det blev mer skola. Barnen är trötta och behöver vila, slappna av och vara fria, säger Jenny Söderberg.
Hon har bokat skolbiblioteket med sina förskoleklasselever tre eftermiddagar i veckan. Efter första besöket antecknar hon vilka barn som verkar helt ointresserade och vilka som är extra intresserade, och anpassar grupperna efter det.
– Man ska inte tvingas hit, säger hon.
Fritidshem och skolbibliotek samarbetar
Läsning ges stort utrymme på Släbroskolan, både på fritidshemmet och i skolan. Pedagogerna på fritidshemmet och klasslärarna arbetar enligt ett ”läsande årshjul” och samarbetar kring aktiviteter och teman under året. Det var specialläraren och försteläraren i läs- och skrivutveckling, Marie Trapp, som satte igång arbetet för några år sedan.
– Vi har ledningens stöd för att fritidshemmets personal ska få planeringstid tillsammans skolbibliotekarien. Det är viktigt så att det inte bara läggs på allt annat. Ett antal utvalda ”bokinspiratörer” bland pedagogerna driver arbetet tillsammans med skolbibliotekarien och mig, säger Marie Trapp.
De ordnar exempelvis bokkaféer och workshops om läsaktiviteter med fritidshemmets personal och under hela läsåret arbetar både fritidshem och skola med ett tema i läsningen, exempelvis Astrid Lindgren eller ”Superdetektiver och superhjältar”.
I år ska det handla om historia, men är fortfarande på planeringsstadiet när Fritidspedagogik är på besök. Året avslutas med öppet hus då föräldrar bjuds in att delta i aktiviteter.
Jenny Söderberg och hennes kollegor i förskoleklassen använder de delar ur årshjulet som passar för åldersgruppen. När det är barnboksvecka efter höstlovet läser de extra mycket och brukar skriva en saga tillsammans.
– Vi gör hela året till ett läsande år, säger hon.
Fritidsavdelningen använder det digitala biblioteket Polylino, där böckerna är inlästa så att barnen kan lyssna och samtidigt titta på text och bilder. På vilan efter mellanmålet lyssnar de ofta på digitala böcker som samtidigt visas på storskärm, eller lyssnar på barnradion. När det var Astrid Lindgren-tema tittade de på filmklipp.
– Efteråt pratar vi om vad som hände i berättelsen och om de varit med om något liknande. Sagor tar upp teman på ett roligare sätt och man kan prata även om tråkiga ämnen, utan att barnen behöver känna att det handlar om just dem. Men man får blunda och somna på vilan, det finns inget krav på att vara uppmärksam, säger Jenny Söderberg.
Bokar tre besök
På torsdagar när barnen brukar vara extra trötta tittar de på ”Djuren på djuris” från SVT Barn.
– Det är roligt och speglar barnens vardag på pricken. Det kan exempelvis handla om att våga säga nej.
Att som Jenny Söderberg kunna gå iväg med en liten grupp barn tre eftermiddagar i veckan till skolbiblioteket kan låta som en ”lyx” för många fritidshemslärare. Men det är inte alltid det blir av, medger hon.
– Upplägget hänger på att alla i personalen är på plats. Jag har bokat biblioteket tre gånger i veckan för att det åtminstone ska bli av någon gång i veckan.
Fler artiklar om läskrisen
Drastiskt ras för läsningen i skolan
Läsforskaren: Många elever förstår inte vad de läser
Hjärnforskaren: Gammellärare, kom tillbaka!
Läroboken har bytts ut – mot kopieringskaos
Svaga läsare halkar efter även i matten
Ny rapport: 6 av 10 elever saknar tillgång till ett skolbibliotek
LÄS ÄVEN
Marcus serverar läslust till mellis
Elever förknippar läsning med skolan