3 fritidspedagoger firar 30 år tillsammans
Reportage Tre pionjärer firar trettio år tillsammans som fritidspedagoger i Skänninge. Arbetsglädjen har hållit dem samman även om debattens vågor går höga ibland.
Foto: Åke Karlsson
Alla tre är är legitimerade lärare i fritidshem och klart medvetna om debatten som pågår om införandet av legitimationen och behörighetskrisen som detta orsakar.
– Det verkar finnas en hel del fritidspedagoger som låter bli att plocka ut sin legitimation för att inte riskera att hamna i rollen som lärare, säger Helena Hedlund.
Kollegor har kommit och gått, ni tre har stannat kvar. Hur kommer det sig?
Svaret formulerar de tillsammans:
– Den gemensamma nämnaren är nog att vi verkligen brinner för det vi gör, säger Irene Eriksson.
– Vi må tycka olika ibland, vi diskuterar och argumenterar — både politiskt och filosofiskt. Med åren har vi slipat av de värsta kanterna. I grunden tänker vi nog ganska lika om jobbet, säger Ingmari Åström.
– Ja, vi är ganska öppna och prestigelösa och stöttar varandra när det behövs. Vi känner ju varandra! säger Helena Hedlund.
Och att behålla motivationen i alla år, hur går det till?
Det blir ett kollektivt svar igen.
– Först och främst måste man ha kul på jobbet. Och i grunden känna att man gör något som känns meningsfullt. Att jobbet vi gör har betydelse för barnens framtida liv, räcker långt som motivation. Det finns inget bättre än att träffa före detta elever, som kanske inte hade det så lätt som barn, men som det gått bra för och nu hälsar på hos oss med sina barn, som snart ska börja på fritids.