
Marita Normans schema (läsårets 2021-2022).
Planeringstid Många har ett extremt tufft uppdrag, men samtidigt uppger en tredjedel av fritidslärarna i vår enkät att de har bra, eller mycket bra, förutsättningar. Jonna Gustafsson i Mjölby har totalt 9,5 timmar planeringstid i veckan, medan Marita Norman i Kil knappt har 5 timmar.
LÄS ÄVEN Granskning: Nio av tio lärare i fritidshem har för lite planeringstid
Maria Norman vill se en centralt reglerad planeringstid.
Marita Norman har 1,5 timme sammanhängande planeringstid i veckan. Därutöver en halvtimmes ställtid varje dag. På förmiddagarna arbetar hon som resurs i förskoleklassen. På den gemensamma planeringstiden ska såväl arbetslagsmöte som APT och information från rektor hinnas med.
– Vi hinner ta fram material till nästkommande vecka, göra en snabb planering och prata med köket om vi ska ha utflykter. Vi hinner inte med kvalitetsarbetet. Jag saknar att få reflektera och utveckla det vi gör, tillsammans med de andra fritidspedagogerna.
Marita Normans schema (läsårets 2021-2022).
Med flera utbildade och erfarna kollegor tycker Marita Norman att de ändå har en bra verksamhet. Aktiviteterna ”plockar de ur bakfickan” eller hämtar idéer till på nätet.
Vad skulle bli bättre om ni fick mer planeringstid?
– Vi behöver också få ta del av forskning för att kunna utveckla fritidshemmet. Jag har haft visionen att vi ska ha världens bästa fritidshem, men det är svårt. Jag tror att vi skulle kunna förbereda bättre för vissa barn som misslyckas på många ställen.
Vi hinner inte med kvalitetsarbetet.
– Jag tror att det är viktigt att planeringstiden blir en central fråga, annars är det upp till varje rektor. Skillnaderna är stora både inom kommuner och i olika regioner.
Jonna Gustafsson har tid att förbereda för fritidshemmet.
I Mjölby kommun finns ett lokalt avtal som ger lärarna i fritidshem sex timmar planeringstid i veckan. Om man räknar in Jonna Gustafssons planeringstid för rastverksamheten så har hon sammanlagt 9,5 timmar. En förmiddag ägnas helt åt fritidsplanering, både med hela arbetslaget och med kollegan på den egna avdelningen.
– Vi får väldigt goda förutsättningar för att fritids ska utvecklas och bli bättre, säger hon.
Fritidshemmet arbetar två veckor i taget med olika mål i läroplanen, enligt ett årshjul. De planerar gemensamma aktiviteter på loven och kan åldersanpassa.
Jonna Gustafsson, som arbetar i Mjölby, hade detta schema läsåret 2021/2022.
– Vi ordnade exempelvis en Among Us-lek för årskurs 3 som krävde mycket förberedelser. De går ofta hem tidigt, men den dagen ville de flesta stanna.
Vi har jobbat mycket för att få till det, men nu har det tagits emot med öppna armar
Resurs i klassrummet är hon en förmiddag i veckan. Utöver fritidshemmet ansvarar Jonna Gustafsson och en kollega även för rastverksamheten.
– Vi har jobbat mycket för att få till det, men nu har det tagits emot med öppna armar eftersom vi har kunnat påvisa hur det förbättrar klimatet på skolgården.
Det gäller att visa hur viktigt fritidshemmet är för att få mer planeringstid, säger hon.
– Om man kommer med konkreta förslag på varför det skulle gynna verksamheten är det lättare att få med rektorn på tåget.
Nio av tio fritidslärare har för lite planeringstid
Fritidslärare rycker in som vikarier
Fritidslärarnas vittnesmål: ”Det är ett skämt”
Stora skillnader i fritidslärarnas förutsättningar
SKR: Personalbrist är största problemet
Få mer tid för planering – här är argumenten
Rektorn styrde upp raster och fritids
Forskaren fick fritidshemmet att tänka nytt
Hon vill göra vardagsarbetet synligt
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.