Tre fritidslärare om aktiviteterna som alltid fungerar

Lärarna i fritidshem Linda Seebergs, Charlotte Olsson och Ulrika Vestesson tipsar om aktiviteter som brukar gå hem hos eleverna.

Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar när planeringen inte riktigt hunnits med.

Linda Seebergs

Linda Seebergs, lärare i fritidshem, Brattåsskolan, Mölndal.

Finns det någon pryl eller hjälpmedel som du inte klarar dig utan i jobbet?

Den pryl som jag inte skulle kunna klara mig utan är den bärbara högtalaren. Musiken gör både utevistelsen och rasterna roligare, den lockar till sig eleverna på ett kul sätt. Som fritidslärare får man även möjlighet att bjuda på sig själv med både sång och dans.

Vilken aktivitet fungerar alltid när du inte hunnit planera ordentligt? 

Ett par rockringar är alltid mitt ess i rockärmen. Aktiviteter som exempelvis ”sten, sax, påse” och ”hela havet stormar” lockar till sig de flesta elever. Dessutom är det perfekta lekar att hoppa in i och ut ur. 

Vilken är den viktigaste källan till inspiration när du planerar undervisningen eller rasten?

– Den viktigaste källan till inspiration inom rastverksamhet är skolgårdsläraren Gustav Sundh, han har många bra idéer om hur man kan tänka kring raster. Men att få dela tankar och erfarenheter tillsammans med mina kollegor ser jag som något viktigt, det gör att vi kan fortsätta utveckla verksamheten. 

Charlotte Olsson

Charlotte Olsson, lärare i fritidshem, Fiskebäcksskolan, Göteborg.

Finns det någon pryl eller hjälpmedel som du inte klarar dig utan i jobbet?

Det känns nästan tragiskt, men datorn. Jag kan snabbt hitta inspiration här, använda den som mediaspelare, anteckna, dokumentera och kontakta vårdnadshavare och kollegor.

Vilken aktivitet fungerar alltid när du inte hunnit planera ordentligt? 

Om jag tar med högtalaren ut och sätter på musik som de flesta gillar så kommer aktiviteter av sig själva: några elever börjar dansa, några sjunger, bollekar ploppar upp i närheten av musiken, och några elever kommer fram och vill diskutera låtar och artister. Pärlplattor i 3D är också toppen!

Vilken är den viktigaste källan till inspiration när du planerar undervisningen eller rasten?

Eleverna. Vad är populärt hos eleverna just nu? Vad behöver nuvarande elever träna extra på?

Ulrika Vestesson

Ulrika Vestesson, lärare i fritidshem, Norrköpings montessoriskola

Finns det någon pryl eller hjälpmedel som du inte klarar dig utan i jobbet?

– Bär allt som oftast omkring på min ryggsäck där ”allt” viktigt finns! Främst almanackan och anteckningsboken, som båda är fullklottrade, och mitt välfyllda pennskrin som innehåller olika sorters pennor, sax, sudd, tejp, plåster, snoddar, gem, med mera.

Vilken aktivitet fungerar alltid när du inte hunnit planera ordentligt? 

– En lek som alla kan hänga med på är sången ”Alla vi som … klappar nu!” (exempelvis gillar fotboll). Kan varieras i det oändliga. Eller kasta plockepinn. Alla barnen har samma startlinje och får samma antal pinnar. Alla kastar varsin pinne i tur och ordning. Korsar man någon annans pinne vinner man båda annars ligger pinnarna kvar. 

Vilken är den viktigaste källan till inspiration när du planerar undervisningen eller rasten?

– Jag lyssnar in barnens önskemål ute i barngrupperna, och via elevrådet där alla klasser är representerade. Våra äldsta elever önskade till exempel att få planera och hålla i rastaktiviteter för de yngre, vilket blev mycket lyckat! Jag får även tips i olika Facebook-grupper.

LÄS OCKSÅ: 

Tre lärare i fritidshem om lekregler

Får du arbetskläder på fritidshemmet?

Larmet: Varannan lärare i fritidshem dömer ut lokalerna

Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen