Så vände fritidslärarna det tuffa klimatet mellan eleverna

På Torsdagsklubben ses de äldsta eleverna på fritidshemmet på eget mellanmål, där de även fixar maten själva, berättar läraren i fritidshem Mia Finnsdotter.

När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
– Det blev som en mjuk fristad, säger läraren i fritidshem Mia Finnsdotter.

I våras startade Torsdagsklubben för årskurs 3–6 på Lövestads skola i Sjöbo som en del i ett värdegrundsarbete. Både i fritidshemmet och skolan upplevde lärarna att jargongen var hård i klasserna och att motsättningar mellan olika grupperingar förekom. Här gällde det att hitta och stärka de goda krafterna. En som vet att köksarbete kan fungera som världens bästa miljö för att få till samarbete, ansvar och möjlighet till informella samtal är Mia Finnsdotter, teaterpedagog och lärare i fritidshem. Hon tog initiativet till Torsdagsklubben och använde mellanmålsfixandet som ett pedagogiskt knep för att uppnå gruppsammanhållning och trygghet. 

Eleverna utvecklade mellanmålsmenyn

Tack vare en egen fritidsavdelning med kök, gott samarbete med skolköket och stöd från övriga kollegor på fritidshemmet kunde de äldsta eleverna ses på ett eget mellanmål. Efter en blygsam start växte projektet. Barnen engagerade sig först i att utveckla mellismenyn, från exempelvis grönsaksstavar med dipp till att de bakade scones eller gjorde varma mackor tillsammans och dukade fint till kompisarna. Nu ser Torsdagsklubben på film, sjunger ihop och när de har skapande verksamhet finns ro till djupare samtal.

Mia Finnsdotter och hennes kollega ser en stor utveckling hos eleverna sedan starten av Torsdagsklubben. Elever som aldrig pratat med varandra kan nu samarbeta. De ”mjuka” fick en chans att kliva fram. De ”hårda” fick en paus från det hårda. Gruppen fick något att värna om tillsammans och vara stolta över.

– Torsdagseftermiddagarna blev som en mjuk fristad. Allas axlar åkte ner. Vi märkte även att många fler valde att stanna kvar längre på fritids den dagen, säger Mia Finnsdotter.  

Så gjorde vi med klubben: 

1. Vi ville komma tillrätta med det hårda klimatet och jobba med värdegrunden. Mellan­målsfixandet blev en bra introduktion till vår Torsdagsklubb med de äldsta eleverna.

2. Skåpen med skapandematerial har stått i stort sett öppna under hela vårterminen. Det har uppmuntrat till ansvarstagande. När vi sitter och pysslar tillsammans får vi tillfälle att prata om viktiga saker.

3. ”Man blir snäll och glad av att sjunga tillsammans” – en av lärdomarna från klubben. Eleverna turas om att välja sång och peppar och ger varandra cred. Gillar man inte låten håller man det för sig själv och passar kanske på att ta en liten paus just då.

4. Ibland spelar vi kortspel eller brädspel ihop. Jag blir stolt på riktigt när vi kan prata om hur fint vi har ordnat det tillsammans.

Eleverna märker att jag är glad och stolt, och stärker dem i sin tur. När det är som allra bäst känns det att vi är ”hemma hos oss, berättar Mia Finnsdotter, lärare i fritidshem.

5. Vi sammanfattade klubbens trivselregler med hjälp av bildstöd. Och vi har varit noga med att hålla på dem och jobbat konsekvent med goda förebilder och uppmuntran.

Vi upptäckte direkt att många av barnen uppskattade det här. Att några av eleverna med hård jargong helt plötsligt värnade ”vänligt språk” i gruppen var en vinst. 

Hög prioritet

”Vi har valt att prioritera Torsdags­klubben. Oavsett vikariebrist, kaos i huset, personalbrist på andra avdelningar – klubben har genomförts varje vecka! Allt tack vare stöd från kollegorna. Resultatet är att de äldre eleverna är nöjdare, driver runt mindre och känner mer ansvar. Det har gynnat hela fritidshemmet”, berättar läraren i fritidshem Mia Finnsdotter. 

LÄS OCKSÅ:

Forskare: Diskutera värdegrunden mer

De släpper loss elevernas kreativitet i byggleken

Fritidshemmet som ger plats för riskfyllda lekar