Så skapar du roliga raster – utan rastbod
Min rastbod Det går att lyckas med rastaktiviteter utan en bod full med utrustning. Saga Agartssons främsta redskap på rasten är musik – och eleverna själva!
"Vi har ingen bod och inte jättemycket material att jobba med på Lekebergsskolan, men man behöver inte ha det. Om man lyssnar på eleverna så blir det bra ändå.
Jag ansvarar för rastverksamheten i årskurs F-3 och ordnar en aktivitet varje lunchrast. Då har jag alltid på musik. Jag gillar att anpassa den efter aktiviteten. Till exempel när jag kör ”Drakfällan”, då sätter jag på Game of Thrones-musik för att det ska bli lite mystiskt. Jag är draken och snurrar en kudde över koner, som eleverna ska försöka ta. När det är tävlingar kör jag snabb musik utan sång och är det limbo sätter jag på ”semestermusik”.
Jag står alltid på samma plats på skolgården så att barnen vet var de har mig. Eftersom rastvärdarna cirkulerar är det bra att jag är en trygg punkt. Jag har också tagit mig tid att mingla i klasserna, presentera mig och berätta om rastaktiviteterna. Det är viktigt att eleverna känner igen mig.
Eleverna kan alltid se vad som är på gång på lunchrasten genom ett schema som lärarna sätter upp i klassrummen. Jag brukar oftast ha olika aktiviteter varje dag, så att alla får chansen att ”skina” då och då. En dag kör jag en springlek, en annan dag hopprep, då de får räkna hopp eller olika styrkeutmaningar. Just nu är eleverna väldigt tävlingsinriktade och gillar utmaningar. Jag brukar använda tips från Facebook-grupperna.
Eleverna är också med och bestämmer mycket. Varje klass får rösta fram en önskelek under terminen. Man märker också vilka lekar som funkar och inte, och vad som är inne just nu. Treorna får planera och ansvara för rastaktiviteterna ett par veckor under vårterminen. Då får de ha på sig väst, vilket är väldigt populärt, och jag får många bra hjälpredor. Som förberedelse delar jag ut mallar i klasserna, där de får anmäla sitt intresse, fylla i vilken aktivitet och vilket material de behöver. De ska jobba två och två, eller max tre och tre och komma överens om vilken lek de ska köra. Sedan gör jag ett schema, och är med och stöttar. Det brukar bli jättebra.
Killarna i sexan ville vara med när ettorna hade hinderbana med käpphästar.
Vi har nyss blivit en F-6-skola från att ha varit en F-3-skola, då två skolor slagits ihop. Det är roligt, för de stora mellanstadieeleverna kommer nu upp till vår skolgård och är med på rastaktiviteterna, som de minns från sin lågstadietid. Killarna i sexan kom exempelvis upp och ville vara med när ettorna hade hinderbana med käpphästar här. Vi fick anpassa och ställa fram ett hinder som man kunde höja för att det skulle bli en utmaning för dem också. En aktivitet kan verkligen utvecklas och bli så mycket mer än vad man hade tänkt!
Jag önskar att de föräldrar som var oroliga när mellanstadiet skulle komma hit kunde se hur bra de tar hand om varandra. Sexorna hjälper till på rasterna!”
Berättat för Sara Djurberg
Sagas tre bästa tips
- Man behöver inte ha mängder av ”flashigt” material för att lyckas med rastaktiviteter. Lyssna på vad eleverna vill och vad de har för intressen. Jag använder mest koner, rockringar,ärtpåsar och olika typer av flaskor.
- Mingla runt med barnen och skapa en relation till dem. Visa att du är en trygg punkt.
- Musik såklart! Musik lockar många. Även om de inte vill vara med på aktiviteten så står många bredvid och dansar, eller gör något annat.
Saga Agartsson
Yrke: Lärare i fritidshem. Ansvarar för rastverksamheten i åk F-3 och för fritidshemmets avdelning för åk 3-6 på Lekebergsskolan.
År: 27 år.
Bor: Fjugesta i Lekebergs kommun.
Bästa med yrket: Alla fina relationer man får uppleva och se, såväl mellan elever som mellan mig och elever.
Fritidsintressen: Träna och vara med min familj.
LÄS ÄVEN
Nicklas digitala lösning fick fart på rasterna
Tinos lekotek är skolans mittpunkt