Fixa ett glittrigt mellotema på fritidshemmet!
Tilda Pehrssons mellovägg på Fridaskolans fritidshem i Mölnlycke blev en succé – och nu är det dags igen när Melodifestivalen 2024 drar igång.
Pedagogiska tips
Eleverna röstar fram sina favoritlåtar och avslutar med en egen melodifestival.
– Det bästa med det här temat är att det engagerar på ett så brett plan, säger Tilda Pehrsson, lärare i fritidshem.
Det är fjärde året som Tilda Pehrsson, lärare i fritidshem, bygger upp en hel mellovägg på Fridaskolans fritidshem i Mölnlycke. Här presenteras alla deltävlingar, artister, låtar och hur eleverna har röstat. Det är glittrigt, färgglatt och visar överskådligt hur melodifestivalen fungerar och är upplagd. Materialet används från förskoleklass och uppåt, och väggen har ofta blivit en samlingsplats för eleverna att diskutera kring artisterna, framträdandena och låtarna.
Melodifestivalen som tema
Ett brett tema där man kan jobba med många olika saker:
Lyft musiken, spela låtarna och lyssna på de olika instrumenten. Hur hanterar man om ens favoritlåt inte går vidare eller vinner?
Få in matematiken genom att räkna röster, tydliggör genom att göra egna stapeldiagram.
Träna på att uppträda för varandra och att vara en bra publik. Släck taklampan och bjud in till spontandisco!
För att alla ska kunna vara med och rösta brukar fritidshemmet tillsammans titta igenom snabbrepriserna på låtarna veckan efter varje deltävling.
Sedan får varje barn rösta antingen genom att skriva siffran på bidraget de gillade bäst på en lapp eller fylla i antal hjärtan på en röstsedel med alla artister listade, 0–5 hjärtan kan delas ut. När röstningen är avslutad brukar de äldre eleverna uppskatta att få vara med och räkna på resultatet.
”Barnen älskar att uppträda”
Som avslutning på temat ordnar fritidshemmet en egen melodifestival.
– Barnen älskar att uppträda för varandra och ju äldre de är, desto mer kan man släppa tyglarna till dem. Det är helt fantastiskt att se elever i årskurs tre och fyra rodda hela framträdanden själva med eget manus och mellanakter.
– Det bästa med det här är att det engagerar på ett så brett plan. Ett kul tema med stora möjligheter att arbeta med flera delar i läroplanen beroende på vad man väljer att göra, säger Tilda Pehrsson.
Här kan du skriva ut årets låtar till melloväggen: Mellovägg 2024.pdf
Så gjorde vi melloväggen:
1. Låtar och artister i varje deltävling presenteras tydligt med glittrig och färgglad bakgrund. Alla deltävlingar får sin egen färg: blått, lila, rosa, grönt och orange. Gör i datorn och skriv ut eller använd färgat papper. Sätt även upp ett guldpapper – där placerar ni elevernas framröstade ettor och tvåor. Och ett silverpapper där låtarna som kom på tredje- och fjärdeplats sätts upp inför ett kommande ”finalkval” där två bidrag går till finalen.
2. Vi har smyckat en låda att lägga rösterna i. Sedan skriver vi ut lappar med artisterna och fem hjärtan efter, så får eleverna fylla i 0–5 ”hjärtröster”, eller så får de skriva numret på sin favorit på en lapp.
3. Det är viktigt att även de som inte sett programmet hemma ska kunna vara med och rösta på sina favoriter. Vi brukar därför kolla igenom låtarna tillsammans med eleverna veckan efter att de visats på tv.
Tilda Pehrsson och kollegorna på fritidshemmet bjuder gärna på sig själva.
4. Vi som jobbar på fritidshemmet bjuder gärna på partystämning! Mellotemat avslutas med en egen melodifestival där eleverna uppträder för varandra.
– Det är både härligt och nervöst att uppträda och så får de träna på att vara en bra publik också, säger Tilda Pehrsson.
LÄS OCKSÅ:
Maria tar examen som lärare i fritidshem – efter nära 30 års arbete med barn
Årets lärare i fritidshem är Hadar Nordin
Nya fritidslärarna: Vår kompetens tas inte tillvara