Nicklas digitala lösning fick fart på rasterna

Nicklas Alexandersson, lärare i fritidshem, fixade en surfplatta till rastkiosken som hade flera goda effekter.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

I kiosken på Ljunggrenska skolan i Trelleborg sköter årskurs tre utlåningen med hjälp av en surfplatta. Smidigt och snabbt – och treorna växer med ansvaret, berättar läraren i fritidshem Nicklas Alexandersson.

”När jag började jobba på skolan 2019 satsades det hårt på rastaktiviteter och efter ett tag föddes idén att ha ett utlåningssystem. Inledningsvis skrevs namn och klass på den som lånade på en whiteboard. När jag hamnade i kiosken tyckte jag det var tidsödande, det var svårt att involvera eleverna att skriva på tavlan och det blev långa köer, så jag kom på att vi kunde ha det digitalt. Jag använde Microsofts ”to do list” och lade in alla klasser och namn i programmet. Vi är en F3-skola med 13 klasser och det tog mig en timme. Sedan lade jag in det på en Ipad som vi har i kiosken. När en elev vill låna en sak säger den sitt namn och sin klass. Eleven som står i kiosken klickar på klassen och markerar sedan namnet. När eleven lämnar tillbaka saken avmarkeras namnet. Man ser inte vad som lånats ut med det här systemet, men vi har märkt att det inte behövs.

Det här har gjort att utlåningen går mycket snabbare och fler blir sysselsatta på rasten eftersom de slipper stå i kö. Treorna sköter i stort sett utlåningen själva, de är många gånger bättre på det digitala än vi vuxna. En vuxen är ansvarig för kiosken varje rast, men vi ser att de klarar surfplattan själva och att de utvecklas av ansvaret. Jag är i närheten men involverar mig inte så mycket, vilket gör att jag är friare att engagera mig i rastaktiviteterna.

Många fler är sysselsatta på rasterna och konflikterna har minskat.

Vi har sett jättebra effekter både av kiosken och rastaktiviteterna. Många fler är sysselsatta på rasterna och konflikterna har minskat. Treorna pratar med förskoleklassbarnen och ettorna och lär sig deras namn. Vi har många barn som inte hittar sin plats på rasten och tycker att det är kul att ha hand om Ipaden, och om man inte har lust att vara med på lekar en dag så kan det vara skönt att ha något att göra i kiosken. Visst händer det att någon missar att lämna tillbaka eller att man glömmer att avmarkera när eleven lämnar tillbaka, men det har inte varit något återkommande problem. Vi har också bildstöd på dörren för barn som inte pratar eller är blyga. Kiosken har hittills bara varit öppen på lunchrasten men till hösten kör vi förmiddagsrasten också, just för att vi ser så bra effekter.”

Berättat för Sara Djurberg

Nicklas tips

1. Använd exempelvis Microsoft-appen ”to do list”.

2. Skapa en kategori för varje klass och lägg in elevernas namn. Programmet sorterar namnen i bokstavsordning om man klickar på de tre punkterna längst upp till höger.

3. När en elev vill låna säger den sin klass och sitt namn. Klicka på klassen och sedan namnet och markera det. När eleven lämnar tillbaka avmarkerar man namnet.

4. Ta hjälp av eleverna och var inte rädd för att ge dem ansvar. 

5. Räkna med att det inte alltid fungerar perfekt, exempelvis när treor ska hålla i utlåningen, men vinsten är stor i slutändan. 

6. Ta inspiration från kollegor och andra för att utveckla ert utlåningssystem. 

Nicklas Alexandersson

Ålder: 29.

Yrke: Legitimerad lärare i fritidshem.

Jobbar: Ljunggrenska skolan i Trelleborg.

Fritid: Familjen med sambo och två barn, fotboll och tv-spel. ”Jag är lite som ett stort barn själv, vilket är en fördel i yrket.”

Bästa med mitt jobb: Att se elevernas utveckling. 

Mest utlånat: Fotbollar, basketbollar, rubiks kub.

LÄS ÄVEN

Tinos lekotek är skolans mittpunkt

Lucie engagerar de äldre eleverna i rastboden

Gustav Sundh är ny krönikör i Fritidspedagogik

"Skolgårdsläraren" får Barnidrottspriset

Så planerar du raster där alla kan vara med