
Barnen är laddade med pass och resväska när de checkar in på flygplatsen.
Under de fem resdagarna bakar barnen bland annat egna pizzor i Italien, har ”saftprovning” i Frankrike och nödlandar med flygplanet.
Pedagogiska tips På fritidshemmet Idun packar barnen i juni sina väskor och pass för att besöka fem länder på en vecka.
Första veckan på sommarlovet är det ingen som vill vara ledig från fritidshemmet Idun på Löddesnässkolan i Bjärred, berättar läraren i fritidshem Fanny Ahl. Sedan tre år tillbaka är det en vecka då alla på fritids reser jorden runt tillsammans – ett nytt land per dag.
Barnen är laddade med pass och resväska när de checkar in på flygplatsen.
Dagsprogrammet är späckat med en större aktivitet och ett par mindre. Mexiko, Japan, Brasilien, Italien, Finland, England, Frankrike ... sedan skulle de till Madagaskar men fick nödlanda och simma till en öde ö i stället.
Resan till Italien blev succé, där fick barnen göra hals- och armband av pastabitar och visa upp sina smycken på catwalken i Milano. Skolkökets personal, som var utklädda till pizzabagare, gjorde tillsammans med barnen pizzor till lunch.
Anders Ranert berättar om resmålet innan avfärd.
I Mexiko tillverkade barnen egna maracas som de målade i starka färger och gemensamt gjorde de en stor flagga. I England klädde pedagogerna ut sig till kungligheter och pratade bara engelska – Yes, the whole day!
Pedagogerna på fritidshemmet har lagt ribban högt för resetemat, de är ett kreativt arbetslag som älskar att klä ut sig och sprudlar av ideér, berättar Fanny Ahl.
– Men det krävs mycket planering av oss pedagoger såklart. Som tur är har vi tillräckligt med planeringstid, och klasslärare och kökspersonal som hjälper oss.
– Mitt tips är att gör något helt galet, överdriv sakerna, klä ut er och gör det där lilla extra och barnen har fått minnen för livet. Att se barnens inlevelse är fantastiskt, och att vi kan vara en del av den leken.
Det är viktigt med säkerheten ombord.
1. Barnen är laddade med resväska, pass och biljett vid incheckningsdisken på flygplatsen. När planet landat brukar vi visa ett kort filmklipp om resmålet. Då passar vi på att byta från flygvärdinnestass till kläder från landet vi är i. Sedan drar Anders Ranert ned världskartan, pekar och berättar lite fakta om landet vi besöker.
2. Innan start gör flygvärdinnorna Fanny Ahl och Klara Trölle en säkerhetsgenomgång. När planet väl landat byter de kläder i ett rasande tempo och spelar sedan upp en rolig liten teaterscen för barnen för att visa vilket land de befinner sig i.
3. På en av resorna gick det dock fel och planet fick nödlanda på vattnet. Alla barn fick åka ned för den utrullade röda gymnastikmattan och samlas på flygplansvingen. De fick simma till en öde ö (idrottshallen) där alla hjälptes åt att bygga läger inför natten.
4. På resan till Italien fick barnen göra egna pizzor tillsammans med skolans kökspersonal som var utklädda till pizzabagare dagen till ära. På alla resor har vi försökt koppla maten till resmålet – teceremoni under tystnad i Japan, saftprovning (i stället för vin) i Frankrike där det gällde att gissa vilka frukter eller bär saften var gjord av.
5. Bonjour! I Paris gick alla mustaschprydda barn på Louvren och tittade på konst. Efter det fick de själva måla vid stafflin till fransk musik i bakgrunden. Med basker på huvudet fotades de sedan med Eiffeltornet i bakgrunden.
6. Vid besöket i Finland blev det härligt bastubad, med björkris förstås. Varje resdag avslutas med att vi samlas med resväskorna och klistrar på ett eller två minnen från dagen på väskan.
LÄS OCKSÅ:
Grimm: Varför håller vi inne med planeringen för sommarlovet?
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.