Här tar eleverna körkort för symaskin
På Apelskolans fritidshem har eleverna fått sy egna tygväskor, efter att ha tagit symaskinskörkort. Foto: Adobe och Apelskolans fritidshem. (Barnet på bilden har inte med fritidshemmet att göra.)
Pedagogiska tips En upphittad symaskin gav eleverna på Apelskolans fritidshem mersmak för att sy. Så här gick de tilläga för att sy sina egna tygväskor.
När lärarna i fritidshemmet på Apelskolan hittade en symaskin inne i ett skåp hos förskoleklassen kläcktes idén att starta ett syprojekt. De hittade också en låda med färdigklippta tyglappar i sitt materialskåp. Perfekt att sy tygväskor av!
Apelskolans fritidshem i Ullared i Falkenbergs kommun består av en avdelning och hit är alla elever från förskoleklass upp till årskurs sex välkomna.
Tidigare hade eleverna här fått pröva att sy väskor i filt för hand. Men med både en symaskin och en sykunnig fritidspedagog fick killarna och tjejerna i åldern 7–12 år nu chansen att designa och sy en egen tygväska. De elever som hade symaskins-körkort fick sy själva på maskin.
Symaskinskörkort
För att ta symaskinskörkort gäller det att övningsköra.
Eleverna fick träna på dessa moment: trä maskinen med under- och övertråd, sy raksöm och sick-sack, sy rakt, krokigt och vända i hörn.
Dessutom skulle de kunna namnen på symaskinens olika delar, samt klippa och sy ihop två tygbitar med raksöm och sicksacksöm.
De andra eleverna fick stöd och hjälp av en pedagog. Barnen utgick inte ifrån något färdigt mönster, utan sydde ihop fyra tyglappar till var sida av väskan.
Fortsätter med att sy om kläder
Det fina med detta var att alla tygväskor blev helt olika och unika då varje elev fick välja fritt bland de olika tygerna och kombinera efter egen smak. Fritidshemmet fick köpa in lite nya tyger och pedagogerna tog även med sig tyglappar hemifrån. Projektet blev mycket uppskattat och eleverna har varit ivriga att få sy.
– Det här är något vi kommer att fortsätta med. Eleverna kommer att få sy om kläder som ett led i att återskapa med redan befintligt material, berättar fritidspedagogen Pia Lindahl.
Så här gjorde vi – steg för steg
1. Vi låter eleverna välja fritt bland våra tyger i olika färger och mönster. Sedan får de klippa ut fyra tygbitar och bestämma hur de ska kombineras – dessa bildar ena sidan av väskan.
2. Tyglapparna får de sedan sy ihop med hjälp av symaskin. De elever som har symaskinskörkort får sy på egen hand. De yngre eleverna får hjälp av en pedagog att sy på maskin.
3. Samma procedur till andra sidan av väskan – fyra tygbitar klipps till. ”Det bästa med detta har varit att alla väskor har blivit unika när varje elev har fått designa efter eget tycke och smak”, berättar Pia Lindahl som är den sykunniga fritidspedagogen i projektet.
4. Till handtag klipps remsor av tyg ut.
Välj längd – korta för att bära väskan i handen och långa för att kunna hänga väskan över axeln. Sedan syr eleverna en raksöm runt hela remsan i dubbelt tyg.
5. Handtaget fästs på insidan av väskan och sys fast med hjälp av symaskin. För att tygväskan ska få bra hållfasthet syr eleverna både en fyrkant i raksöm och förstärker med en söm som bildar ett kryss i fyrkanten. Att välja färg på tråden man syr med blir också en kul detalj på väskan.
6. Ta-daa! En färdig tygväska i glada färger och med ett avvikande tyg på handtagen.
LÄS OCKSÅ
Forskaren: Så kan fritidslärarna hitta balansen mellan lek och lärande