Käpphästarna fick ett rejält stall.
Fritidslärarnas hästbygge blev en succé
Signe Bergqvist, Signe Ljungberg, Laila-Stina Rensberg och Lydia Lindberg gillar att rida, kratsa hovarna och hämta hö till skolgårdshästen på Funäsdalens skola.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst som varken sparkas eller bits.
Idén att någon gång bygga en häst kläcktes när plintarna i idrottshallen i Funäsdalens skola skulle bytas ut och fritidshemmet Pelikanen bad att få behålla en plint på skolgården. Där har den stått i regn och snö i nästan tre år. Men i slutet av årets sommarlov så sjönk barnantalet och nästan all personal var tillbaka – detta frigjorde tid.
Den hästkunniga pedagogen Jenny Högström sa ”Nej, nu bygger vi den där hästen som vi pratat om så länge”. Projektet var igång!
Barnen hjälpte till i bygget
Det var viktigt att hästen var stadig nog för många barn, så det blev rejält virke uppe på plinten. Huvudet byggdes av regelvirke och är förankrat och fastskruvat inuti kroppen. Ofta var barnen ute och lekte samtidigt som läraren i fritidshem Pia Pousette snickrade och barnen hjälpte gärna till som hantlangare. På byggmarknaden finns en spillvirkeshörna, dit blev det många turer ju mer projektet ökade i omfång. Det önskades ett stall till käpphästarna och en sadelkammare till hästutrustningen.
Hästen drar barnen till sig
Hela hästprojektet blev mer lyckat och fick större betydelse för både hästvana och hästovana än fritidslärarna någonsin kunnat tro. Det är alltid några barn som kommer släntrande förbi hästen när de kommer från fotbollsplanen. Någon klättrar upp på den i förbifarten, kanske kliar den lite på mulen eller rufsar den i svansen innan de går in.
– Det går inte en rast utan att ett gäng barn är där och leker, och det är olika barn vid olika tillfällen, stora som små, säger Pia Pousette.
Så gjorde vi:
1. Grunden till vår häst består av en kasserad plint från skolans idrottshall som vi på fritids fick överta. Vi gjorde en skiss först och löste saker vartefter bygget framskred.
2. Vi har åkt till byggmarknaden, där vi har fått hämta spillvirke fritt till bygget, flera gånger. Skruv, platt stålband och rörisolering (till frambenen) fick vi okej från vår rektor att köpa in. Jenny, som är hästkunnig, ville gärna ha ben med hovar, ”så att vi kan peta in lite skit när de går in från rasten och så kan de komma ut och kratsa hovarna sen”. Så hovarna stod jag med stämjärn och hammare och högg ut ur regelvirke, berättar Pia Pousette.
3. Att göra ett stall till barnen som funkar till hästlekar och käpphästar stod också på önskelistan. Många elever lånar knytsnören i boden och leker häst på rasterna. När vår slitna scen på skolgården revs tog vi lastpallarna den var byggd av och använde som stomme till stallet.
4. Alla skänkta hästgrejer fick omöjligt plats inne i låneboden, så det var bara att åka och hämta mer virke. Nya sadelskåpet står nära hästen och vi låser upp det varje rast och på fritidstiden för de äldre eleverna.
5. Vi fick läder av träslöjdsläraren att göra öron av. Svansen är tillverkad av packsnöre. Nu återstår bara att döpa hästen, så alla elever får lägga namnförslag i en låda. Gnägg, gnägg! Nästa byggprojekt kommer nog röra skotrar, hälsar Pia Pousette på fritidshemmet Pelikanen.
Hästutrustningen
Sadeln är ett superfynd – gratis på en köp- & säljsida!
Skolans Syv skänkte sin ryktlåda som hon hade som liten.
En annan lärare kom med träns, bett, sadelhållare, benreflexer och grimmor som
fanns kvar sedan hon var hästägare.
Hästen väckte engagemang både i och utanför skolan.
Har du ett tips du vill dela med dig av? Mejla fritidspedagogik@vilarare.se
LÄS ÄVEN
Så vände fritidslärarna det tuffa klimatet på fritidshemmet