Frida lyfter undervisningen ute med magi
Fritidshemsläraren Frida Flinck instruerar Alva, Vilda och Julie utanför ingången till trollskogen. Hon tar med sig cirka 15 elever på skogskursen. Foto: Emelie Asplund.
Pedagogiska tips
Frida Flinck ville få till en lärorik lek om allemansrätten. Genom att skapa en trollvärld i skogen dit barnen kommer in via en magisk portal fångade hon deras intresse.
– I fantasivärlden på andra sidan portalen lär de sig en massa, säger hon.
Vi talas vid ett par dagar efter det fjärde och sista kurstillfället i skogen för barn i årskurs 1 och 2 på Sjömarkenskolans fritidshem. Kylan och snön i december har även svept in över skogarna i Borås. Minusgraderna var dock inga problem, uppgifterna behövde bara anpassas en aning, berättar Frida Flinck.
Frida Flinck
Det var tur att snön inte hade fallit vid det andra kurstillfället då en av uppgifterna var att göra ”trolleridricka” bestående av bland annat ingrediensen ”fem gråsuggor”.
– Jag blev imponerad av barnen, alla hittade rätt antal gråsuggor under stenar och mossa.
I receptet ingick också: 20 kottar, 30 små pinnar, 15 små stenar, 25 barr, 30 löv, lite mossa, 3 blåbärspinnar och 5 deciliter vatten. Frida Flincks utgångspunkt när hon skapade kursen var att se vilka delar av läroplanen hon kunde få med. Det visade sig vara lätt att checka av såväl matematik som övriga områden.
– Det blev mycket om artkunskap. Men kanske allra viktigast var allt som barnen fick lära sig om allemansrätten.
Var de beredda att låta fantasin skena och leva sig in i trollvärlden?
– Absolut, lite som med tomten, det är roligt att fantisera att han finns. Men en flicka var faktiskt helt övertygad om att hon såg trollen, att det verkligen rörde sig i blåbärsriset.
Får ett uppdrag i skogen
Att hänga upp ett stort tygstycke i skogen och låtsas att det är en portal in till trollvärlden, den idén fick hon av en lärare på högskolan. Men resten av innehållet har hon hittat på själv. Varje pass i skogen inleder hon med att läsa högt för barnen ur ett ”ingångsbrev”: ”Välkomna till denna hemliga portal som bara ni som står här ser. När ni passerar den färdas ni till en annan värld – Trollens magiska skog”.
– Sedan berättar jag om förhållningsregler, kodorden är ”inte störa – inte förstöra”. Det är bara om man håller sams som man får vara kvar i trollens skog.
Brevet avslutat med ett ödesmättat budskap: ”När ni måste återvända till er människovärld igen så är det viktigt att ni backar genom portalen, annars kanske ni hamnar i fel värld.”
Frida Flinck
Ålder: 43 år.
Bor: I Sandhult.
Familj: Man och två barn.
Arbetar: På Sjömarkenskolan i Borås (F-6).
Läste senast: ”De sju systrarna” av Lucinda Riley.
Bäst med att vara lärare i fritidshem: Att se eleverna utvecklas och glädjas i lek och aktiviteter.
Väl inne i trollvärlden hittar de ytterligare ett brev med en dramatisk hälsning från trollen, om att Trolle blivit av med sitt hem på grund av att en människa klivit på det: ”Nu undrar vi om ni kan hjälpa oss att bygga upp en ny koja åt Trolle.”
– Här hade vi tur, förutom att vi tagit dit lite träbitar så hade man avverkat en del i området så vi kunde bryta grenar från fällda träd. Och få med att man inte får ta grenar från levande träd.
Populär aktivitet bland barnen
Frida Flinck har haft cirka 15 barn i skogen, ett ganska lagom antal. Ibland har hon fått hjälp av ytterligare en personal.
Det har inneburit en del pusslande med schemat för att Frida Flinck ska kunna vara borta 1,5 timme varje tisdag. Och nu lär det bli mer pusslande, eftersom intresset för nästa kurs är stort. Kursen är frivillig och första gången anmälde sig ungefär så många som fick plats.
– Nu har flera barn hört från kompisar hur roligt det var, säger Frida Flinck.
Fritidshemmet har också beslutat att göra en separat skogskurs för barnen i förskoleklass, med lite anpassningar. De har inte samma tålamod att lyssna till högläsning i skogen, så det tar man i skolan först.
Fridas tips när man gör en skogskurs
1. Sök efter barnet inom dig: vad skulle du själv vilja uppleva i skogen? Skapa en fantasifull lekvärld. Det kan vara troll – men det kan också vara annat som sätter igång barnens fantasi.
2. Var tydlig med att kursen innehåller flera delar, till exempel fyra besök ute i skogen. Och att eleverna ska vara med vid samtliga träffar. Det fungerar inte om de bara vill pröva en gång och sedan utebli.
3. Blanda gärna åldrarna. Och dela upp barn i nya konstellationer. Jag hade lite problem med kompisgäng som bråkade sinsemellan och några ville inte göra det som skogskursen innebar. De valde sedan själva att hoppa av.
4. Avsluta med en tipspromenad. Det är populärt och blir ett sätt att knyta ihop kursen, se vad barnen har lärt sig. Och du får en bra återkoppling som lärare.
På Lektionsbanken kan du läsa mer om upplägget för skogskursen.
LÄS OCKSÅ:
4 sätt att få in leken i undervisningen
De flyttar ut fritidshemmet till skogen
Eriksson: Jag är lärare i fritidshem, inte superhjälte, rockstjärna eller elitidrottare