Med lästält, filtar och kuddar och lägereld skapar fritidslärarna ett lugnt läsrum.
Så får de eleverna att vilja läsa på fritidshemmet
Lärarna i fritidshem Tommie Andersson, Lena Nordström och Sanna Bylund arbetar långsiktigt med läsning i fritidshemmet – och tilldelades tidigare i år Stora Läspriset.
Pedagogiska tips
Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik har lyckats med något många drömmer om – att öka läslusten hos eleverna. Förutom entusiastisk personal har Boklådan, kommunens skolbibliotekscentral, varit till stor hjälp.
Att öka läsandet hos eleverna hade funnits med som utvecklingsområde under en längre tid. Men det var en ganska stimmig miljö på fritidshemmet och det fanns hela tiden annat som lockade mer än att plocka fram en bok. Förra hösten tog det dock fart när lärarna i fritidshem Sanna Bylund, Tommie Andersson och Lena Nordström slog sina kloka huvuden ihop med den övriga personalen och öste på med tankar och idéer. I trivselenkäten passade de på att fråga eleverna om läsning vilket gav en bra lägesbild, och de anmälde även fritidshemmet till en läsutmaning som en bokhandelskedja utlyste.
– Alla uppmanades att läsa, även elevassistenter och ungdomsarbetare, för att samla poäng till utmaningen, berättar Sanna Bylund.
Läser runt egensnickrad lägereld
Att fritidshemmet delar lokaler med skolan var en utmaning eftersom det inte går att förbereda för verksamheten. Men med enkla medel som snabbt går att ordna lyckades de få till en lässtimulerande miljö ändå, med lästält, filtar och kuddar – och en egensnickrad lägereld tillverkad av en spånskiva, vedträn, silkespapper och en ljusslinga.
– Vi har förskoleklassens klassrum som läsrum nu, där är det lugnt och stilla. Vi brukar vara ute en stund efter mellanmålet och då kan en av oss passa på att ställa i ordning rummet, säger Sanna Bylund.
Inför höstlovet förra året tog de även del av det material som fanns på laslov.se.
– Vi bytte sedan ut julkalendern som vi brukar titta på. I stället erbjöd vi läsning och ljudbok, en läskalender från Polylino, och det blev inga protester, säger Sanna Bylund.
Hon berättar vidare att de inte hade så många böcker från början, och skolan har heller inget eget bibliotek. Men här har de haft stor hjälp av Boklådan, kommunens skolbibliotekscentral, som servat med lämpliga böcker. Sanna Bylund förklarar att man i beställningssystemet kan välja böcker utifrån ålder eller genre, om de lämpar sig för högläsning med mera.
– Vi kan få hela klassuppsättningar eller blandat, och vi får böckerna levererade via internpost direkt till skolan. Det är jättebra, säger hon.
Eleverna startar bokklubbar
En framgångsfaktor är att de har arbetat tematiskt. Inspirerade av Kim Sjöbergs bok ”Fritidshem Drakarna” har de jobbat upplevelsebaserat och skapat olika aktiviteter. Bland annat har eleverna skrivit en egen drakbok, skapat drakar, drakägg och utforskat ämnet tillsammans.
– Det startades även en drakbokklubb och intresset blev mycket större än vi hade väntat oss. Fler och fler elever kom och till sist var nästan alla med, säger Sanna Bylund.
Fick Stora Läspriset
Lärarna i fritidshem Lena Nordström, Sanna Bylund och Tommie Andersson tilldelades Stora Läspriset för sitt arbete med läsfrämjande insatser på Bokmässan tidigare i år.
Varje vinnande grupp får 150 000 kronor för att vidareutveckla projekt som skapar engagemang för läsning.
Bakom priset står Lärarstiftelsen tillsammans med föreningen Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB.
När fritidshemmet nyligen gjorde om trivselenkäten visade det sig att en tredjedel av eleverna graderat läsglädjen högre än tidigare, ingen hade graderat den lägre.
– Det blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där. Den här hösten har vi två bokklubbar, en för de äldre och en för de yngre. Läsning har blivit en naturlig grej, och en del yngre som inte kan läsa får hjälp av de äldre. Det är helt fantastiskt.
Så håller de läslusten vid liv
1. Se till att ha många och fräscha böcker synliga, och byt ut dem med jämna mellanrum.
2. Få boktips och material från exempelvis Kulturrådet, laslov.se och barnensbibliotek.se.
3. Skapa olika läsaktiviteter, som bokklubb, besök på biblioteket, läsbingo och bokpicknick. Våra elever har även gjort affischer och filmer med boktips.
4. Utforma läsutmaningar. Låt eleverna komma med idéer på hur ni ska fira när läsutmaningen är avklarad.
5. Erbjud högläsning även för äldre elever. Välj gärna högläsningsböcker som öppnar för spännande samtal.
6. Nyttja morgonfritids. Förbered miljön, tänd ljus, lägg fram böcker och läs högt.
7. Ge inte upp! För oss har det tagit tid att få in läsningen som en naturlig del i verksamheten. Första bokklubbsträffen kom enbart fem elever, de som redan läser mycket.
LÄS ÄVEN
Årets lärare i fritidshem prisas för sitt lekfulla arbetssätt
Så får Anne barnen att läsa på fritidshemmet