Åsas frågelek räddar röriga situationer
![](/globalassets/fragekort-01-asa-anevik-med-barn.jpg?width=892&height=501&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Frågekorten kommer väl till pass när Åsa Anevik vill skapa lugn i gruppen.
Pedagogiska tips
Barn älskar frågelekar. Men hur får man tid till frågorna under en stressig dag? Genom att fästa en bunt med laminerade frågekort i nyckelknippan, tipsar fritidshemsläraren Åsa Anevik.
– Frågeleken bidrar till ett lugn och en sammanhållning i gruppen.
På fritidshemmets hylla med spel finns förstås frågespel också, men att använda dem kräver lite mer planering. Frågekorten däremot kan man ta fram spontant när det passar.
![](/globalassets/fragekort-02-korten-narbild.jpg?width=237&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Frågorna väcker alltid nyfikenhet, oavsett barnens ålder.
– När det är rörigt i gruppen och man är ensam pedagog kan det vara svårt att plocka fram frågor ur minnet, situationen kan vara för snurrig för det. Då kan frågekorten komma väldigt väl till pass. De skapar snabbt en gemenskap i stunden.
Hon har haft korten i nyckelknippan i flera år nu, ett 30-tal frågor som hon kan ta fram när det är läge. Ja, hon har förstås bytt ut och förnyat frågorna allt eftersom.
Och barnen har uppskattat dem, vare sig de är sex eller nio år gamla, frågorna väcker alltid nyfikenhet.
– När vi sitter på mellanmålet kan barnen vid grannbordet ropa ”Har du frågorna med dig?”
Samtalen skapar samhörighet
Åsa Anevik arbetar på Sjölunda skola i Lidköping. Sedan flera år har hon en populär blogg, ”Lärande perspektiv”, där kollegor har lärt sig om frågekorten och tagit efter idén.
Hon upplever att korten har fått en social funktion.
– När vi pratar om svaren på frågorna kan barn berätta för gruppen att ”jag har fått upp en sån fisk” eller ”jag har plockat en sån svamp”. Det skapas ett slags samhörighet.
Frågekorten kan också leda till viktiga samtal när hon till exempel frågar ”Vad behöver man ha hemma vid ett strömavbrott?”.
– En bieffekt av den här metoden är ju att deras allmänbildning ökar.
Åsa Anevik
Bor: I Lidköping.
Ålder: 54 år.
Yrke: Lärare i fritidshem och bildlärare.
Därför älskar jag att vara lärare: ”Ingen dag är den andra lik. Omväxlande, utmanande och roligt.”