AI sporrar eleverna att skriva – och skapa avatarer

Foto: Nyvångs fritidshem

En avatar i cenitlera, och dess AI-genererade förlaga.

Med hjälp av ett AI-program och färgglad cernitlera har fritidshemmet på Nyvångs skola jobbat med ett lustfyllt språkprojekt med eleverna.

I Åstorps kommun i Skåne pågår ett språkutvecklingsarbete, där fritidshemmet på Nyvångs skola är delaktigt och arbetar med elevernas språkutveckling. Bobby Svensson, lärare i fritidshem, och hans kollega Emil Fröidh, fritidsledare, valde att kombinera AI och kreativt skapande med sina elever i årskurs två. Eleverna fick skapa egna avatarer som de sedan gjorde i cernitlera.

Foto: Nyvångs fritidshem

När lerfigurerna var klara fick eleverna skriva en kort berättelse om hur deras avatarer växte fram. De skrev också ned en historia som karaktären varit med om.

Multimodalt lärande

Först fick eleverna fundera och skriva ned på papper hur de ville att just deras karaktär skulle se ut. Sedan satte de sig tillsammans med en pedagog och skrev in informationen i AI-programmet ”Microsoft Designer”. Programmet presenterade fyra olika förslag på hur karaktären kunde se ut. Var eleven inte nöjd fick den modifiera och ändra i sin text så att den fick nya karaktärer att välja mellan. När eleven fått fram en bild som stämde med hur den tänkt sig sin avatar skrevs figuren ut på papper. Sedan kunde eleverna börja skapa en avbild i färgglad cernitlera.

Foto: Nyvångs fritidshem

– Vi ser detta som ett multimodalt lärande och ett led i elevernas språkutveckling. Ett bra sätt att få dem att skriva, beskriva, kommunicera, förklara och skapa. Att få elever att skriva på fritids är inte alltid lätt, men här upplevde vi inget motstånd utan bara lust och glädje, säger Bobby Svensson, lärare i fritidshem.

Pedagogerna om språkprojektet:

1. ”Som ett led i vår kommuns språkarbete valde vi på Nyvångs fritidshem att arbeta med AI och kreativt skapande. Våra elever, som går i årskurs två, fick börja med att på papper skriva ned och beskriva hur deras karaktär skulle se ut. Sedan satte vi oss tillsammans med varje elev och skrev in informationen i AI-programmet Microsoft Designer. Var eleven inte nöjd fick de modifiera och ändra i sin text så att bilden blev som de tänkt sig.”

2+3. ”När eleven var helt nöjd med bilden i programmet skrev vi ut den på papper. Sedan började eleverna och vi i personalen att skapa en avbild av karaktären i cernitlera. Alla figurer brändes i ugn och monterades på en liten brädbit.”

Foto: Nyvångs fritidshem

Barnen använder AI för att generera en digital avatar.

4. ”Avslutningsvis fick eleverna skriva en kort berättelse kring sina figurer – de berättade om karaktärernas bakgrund. De skrev också en historia om något deras avatarer varit med om. Eleverna var nöjda, framför allt med att projektet resulterade i en sak som de kunde ta med hem. De tyckte också att det var kul att skapa i lera utifrån en bild som de själva varit med och skapat.”

– Jag och min kollega Emil tyckte att det bästa var att eleverna kunde vara delaktiga och aktiva i hela processen och att det var ett bra sätt att få eleverna att skriva, beskriva och förklara, berättar Bobby Svensson.

Experimentera med AI

Microsoft Designer är ett av flera verktyg där du kan beskriva en idé med egna ord så att det genererar AI-bilder att välja bland. ”Testa! Det kan inte bli mer än lite fel, och då är det lätt att ändra i texten. Prova först själv så du kan hjälpa eleverna med vilka begrepp som kan vara bra att använda för att få fram det de eftersöker”, tipsar Bobby Svensson, lärare i fritidshem.

LÄS OCKSÅ:

Åsas frågekort får fart på barnens språk

Så får fritidsläraren skärmtiden att bli meningsfull

Så kan du jobba med källkritik på fritids

Özlem tränar eleverna på att vara journalister