Hon vill öka kunskapen om fritidshemmets undervisning

Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger Lowisa Hanzén.
Pedagogik
Begreppet ”undervisning i fritidshem” infördes i läroplanen 2016. Men vad menas med det? Svaret är inte självklart. Läraren i fritidshem Lowisa Hanzén intervjuade nio andra lärare för sin magisteruppsats:
– De talar hellre om lärande än om undervisning.
Läroplanen är relativt vag vad gäller formuleringarna om undervisning i fritidshem, hur undervisningen ska bedrivas och läggas upp.
– Därtill ska ju lärandet också kombineras med omsorgen, bägge delarna måste finnas med, säger Lowisa Hanzén, som blev färdig lärare i fritidshem 2018.
Begreppet undervisning kom in i läroplanen under hennes utbildningstid – så på första jobbet hade hon både styrdokument och centrala innehållet färskt i minnet.
– Men snabbt märkte jag att det fanns många sätt där ute i verksamheten att översätta, tolka och omvandla läroplanen till praktik.
Detta väckte hennes intresse att titta närmare på hur lärare i fritidshem ser på själva undervisningen. I sin magisteruppsats har hon intervjuat nio lärare i fritidshem i olika åldrar och anställda på skolor i olika typer av områden.
Skapar förutsättningar för lärande
Deras svar varierar, men ett återkommande budskap är att de snarare ville tala om barnens lärande än hur de gjorde för att undervisa dem.
– Flera berättade att lärandet kan ske även utan att de som lärare är med, däremot skapar de förutsättningar för att ett lärande ska äga rum.
I läroplanen står till exempel att man ska undervisa om ”matematiska begrepp” och att detta kan göras genom att ”beskriva vardagliga företeelser och vardagliga problem”.
– Ett sådant lärande kan ju till exempel kopplas till spel som finns i fritidshemmet eller till lekar som man utvecklar ihop med barnen.
Två typer av undervisning
Från intervjuerna, och från egna iakttagelser som lärare, konstaterar hon att lärande i fritidshem är något som pågår i stort sett hela tiden. Men det är två typer av lärande som återkommer. Det ena är planerat, det andra mer spontant.
– En av lärarna gav ett exempel på ett planerat lärande. Hon hade hört från deras lågstadielärare att de höll på med geometri. Då tog hon fram origamipapper som barnen fick vika i olika geometriska former. Därmed fick hon till ett planerat lärande genom skapande.
Exemplet på en spontan typ av lärande kom från en annan lärares skogsutflykt:
– Hon hade inte sagt något om att de skulle arbeta med insekter, men väl i skogen så råkade de hitta en skalbagge. Och då började de lära sig allt om den! De använde förstoringsglas, fotograferade och googlade. Hon hade skapat en spontan lärandesituation. När elever gör något sker också ett lärande.
Vill ge undervisningen legitimitet
Undervisning i fritidshem har inte ens tio år på nacken och först nu börjar en mer livlig diskussion om vari den består. Och ny forskning tillkommer. Lowisa Hanzén välkomnar uppmärksamheten:
– Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra, skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa. Undervisning kan ske på olika sätt och alla är lika viktiga.
Sedan början av året jobbar hon på Kärnekullaskolan i Habo, norr om Jönköping.
– Min rektor blev väldigt nyfiken på mina resultat, jag tror att många inom skolvärlden vill veta mer om hur vi jobbar med en annorlunda typ av undervisning.
LÄS OCKSÅ
4 sätt att få in leken i undervisningen
Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen
Studie: Lärare i fritidshem undervisar genom lek
Forskaren: Så kan fritidslärarna hitta balansen mellan lek och lärande