Maria tar examen som lärare i fritidshem – efter nära 30 års arbete med barn
Maria Söderlind Jonasson hör till de första som tagit examen från den komprimerade distansutbildningen till lärare i fritidshem vid Linnéuniversitetet.
Lärarutbildning
Den 49-åriga tidigare fritidsledaren Maria Söderlind Jonasson blev just färdig lärare i fritidshem – efter två års studier på distans.
– Att gå på universitet, nej det kunde inte ”tanten” göra, där går ju mina barn nu!
Maria Söderlind Jonasson har arbetat med barn och ungdomar i närmare 30 år – på fritidshem, fritidsgårdar och i förskolan. För ett par år sedan nappade hon på erbjudandet från Linnéuniversitetet i Kalmar att få läsa till fritidshemslärare på distans.
– Jag hade funderat på det länge, att jag borde läsa vidare. Jag är nyfiken på att lära mig nya saker och inser också att det blir allt svårare att få nya jobb utan högskoleutbildning.
Det passade också i tiden att läsa vidare, hennes två barn är vuxna nu. Men att läsa på plats på ett universitet var inte aktuellt.
– Både min son och hans sambo går på högskolan, det kändes konstigt att hänga på dem. ”Så nu ska tanten börja läsa också…”, säger hon och skrattar.
Du fick din examen härom veckan, vad tyckte du om utbildningen?
– Det var två roliga år! Jag förstod bättre vissa saker vi gjort på fritidshemmet. Och jag fick idéer kring hur vi skulle kunna utveckla verksamheten vidare.
Det kunde vara lite ensamt att läsa på distans, digitala lektioner och seminarier hölls några gånger i veckan, i övrigt var det mycket egenarbete där hemma.
– Men vi var ett gäng som hade daglig kontakt, hjälpte varandra och hade Zoom-fika ihop. Jag fick nya kollegor och vänner!
Maria valde att inte jobba vid sidan av studierna, hon hoppade bara in lite på somrarna på Växjö internationella grundskola där hon har sin tjänst. Bland 30-talet deltagare på utbildningen var det några som kombinerade studierna med mer fler arbetspass.
Ansvarig för programmet har varit Marina Wernholm vid institutionen för pedagogik och lärande.
Varför drogs den igång?
– Det är ovanligt låg behörighet bland personalen ute på fritidshemmen, det här är ett sätt att åtgärda det, säger hon.
En liknande komprimerad utbildning på distans finns på några andra universitet och högskolor också. Men Linnéuniversitetet behövde utveckla sin egen modell utifrån hur just deras reguljära utbildning ser ut.
– Vi gick igenom alla kurser och resonerade kring vad de redan lärt sig på jobbet, vilket ledde till att vi kunde förkorta utbildningen från tre till två år.
Kravet för att gå utbildningen är att man har minst tre års erfarenhet av pedagogiskt arbete i fritidshem på minst halvtid – varav två år sammanhängande.
Hur stort var intresset?
– Redan i den första kullen hade vi något fler sökande än de 40 som vi tog in. Men sedan dess har söktrycket ökat ytterligare i takt med att utbildningen blivit mer känd.
Tufft tempo på utbildningen
Marina Wernholm berättar att studenterna varit nöjda, att de fått ”fördjupade perspektiv”.
– Men det har varit tufft också, många upplever att tempot är högt och för en del studenter är det länge sedan som de studerade.
Även deras universitetslärare har varit nöjda:
– De har uttryckligen sagt hur givande det varit att undervisa dessa studenter, att diskussionerna de haft varit så stimulerande med tanke på alla erfarenheter från skolan som de tar med sig till universitetet.
Maria Söderlind Jonasson är tillbaka på jobbet sedan någon vecka, som den första på arbetsplatsen med den nya moderna utbildningen som grundlärare i fritidshem. Hon märker att det finns förväntningar på henne.
– En del tror att jag ska börja föreslå förändringar över en natt, men sånt tar lite längre tid, först måste jag hitta min plats igen efter två år.
LÄS OCKSÅ:
Nya siffror: Färre behöriga lärare på fritidshemmen
Fritidspersonal får snabbspår till examen
Fyra av tio valde bort fritidshemmet efter exame
Nya fritidslärarna: Vår kompetens tas inte tillvara