Prisad fritidslärare: Fler måste utbilda sig till lärare i fritidshem
Lärarpriser Årets lärare i fritidshem 2022 är Johanna Erlén på Talavidsskolan i Jönköping. Hon jobbar helst med värdegrundsfrågor och elevernas inflytande på fritidshemmet.
Sedan 2010 utser Lärarförbundet ”Årets lärare i fritidshem”. Priset delades ut på torsdagen på Fritidshemmens rikskonferens i Stockholm.
Johanna Erlén säger att hon är både chockad och jätteglad att hon valts ut bland de 50 nominerade lärarna.
– Jag är pratsam och trodde att jag svamlat inför juryn, men tydligen fick jag något vettigt sagt! Det känns ärofyllt att bli uppmärksammad, särskilt för yrkets skull. Det viktiga med priset är väl inte vem som får det, utan att det lyfter fram fritidshemsverksamheten.
Johanna Erlén har arbetat snart 20 år i yrket och är nu anställd som lärare i fritidshem på Talavidsskolan i Jönköping.
Vad gillar du mest med ditt jobb?
– Jag gillar jättemycket med mitt jobb! Men jag brinner kanske lite extra för värdegrunds- och trygghetsarbetet och att eleverna ska kunna påverka sin tid på fritids. Det här året har vi haft som mål att alla elever ska komma med en idé och förverkliga den, det har varit allt från att baka till att klättra på en klättervägg. För att få med allas idéer, inte bara de som vågar säga vad de tycker i samlingar, så gjorde vi elevintervjuer.
Vilken är den viktigaste frågan för lärare i fritidshem?
– Att få fler att vilja läsa till fritidslärare, så att vi kan öka behörigheten och kvaliteten i våra fritidshem. Därför är det väldigt viktigt att vi hjälps åt att sprida det som är positivt och bra med vårt yrke! Och så ska vi våga lägga vårt krut på fritidshemmet. Mycket har den senaste tiden handlat om att vi ska ha ett ämne, vilket är bra på många sätt, men det måste också finnas fritidslärare som har fritidshemmet som sitt första fokus, säger hon och tillägger:
– En av de absolut bästa sakerna med yrket är att man aldrig är ensam, man jobbar alltid tillsammans med kollegor.
LÄSTIPS: Biträdande rektor hyllar Årets lärare i fritidshem
Juryns motivering
Johannas engagemang för fritidshemmet är uppenbart för alla som möter henne eftersom hon lyfter fritidshemsfrågor så fort hon får tillfälle. Hennes engagemang konkretiseras i undervisningen genom att hon har ett tydligt elevperspektiv och på ett strukturerat sätt arbetar för elevernas delaktighet och inflytande. Genom projektet ”Idébomben” får varje enskild elev möjlighet att presentera, planera och genomföra en egen aktivitet där kompisarna deltar. För att fånga upp även dem som inte vågar berätta om sin idé i storsamlingar genomförs elevintervjuer eller så kan eleverna lämna en lapp i fritidshemmets förslagslåda.
När Johanna talar om sina kolleger menar hon alla, oavsett vilken yrkesgrupp de tillhör. Samarbete är A och O och Johanna ser arbetslaget som ett självklart VI. Att tillsammans planera för elevens hela skoldag är en självklarhet för Johanna, även om de praktiska omständigheterna ibland begränsar möjligheterna att samverka fullt ut. Att dela goda idéer är en självklarhet.
När Johanna inte hittar det hon behöver i undervisningen uppfinner hon det själv. Hon utvecklar sin egen undervisning och inspirerar kollegerna genom att skriva sagor, ta fram planeringsmallar och har infört dockorna ”Ugglan Ulle” och ”Nallen Nils” som en metod att arbeta med värdegrundsfrågor. Arbetslaget följer upp och utvärderar hur de arbetar mot skolans mål varje månad. Efter flera år på samma arbetsplats känner Johanna att hon fortfarande utvecklas och lär sig nytt i stort sett varje dag.
LÄS OCKSÅ