Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger läraren i fritidshem Malin Vennström.
Årets lärare i fritidshem prisas för sitt lekfulla arbetssätt
Malin Vennström har utsetts till Årets lärare i fritidshem 2024. Priset delades ut av Sveriges Lärare på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg.
Lärarpriser
Malin Vennström är lärare i fritidshem på Hemsjö skola i Alingsås. Hon prisas för sin podd, sitt stöd till lärarstudenter och sitt ”elevcentrerade och leknära arbetssätt”.
– Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har.
Hon visste att hon blivit nominerad. Men att hon skulle vinna var ”väldigt oväntat”.
– Fast spännande förstås, säger hon.
Hon tog emot priset av Daniella Crona och Åsa Bengtsson, båda ledamöter i Sveriges Lärares Nationella råd för fritidshem, på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg under torsdagen. I sin motivering lyfter juryn fram Malin Vennströms nära relation till eleverna. Så här förklarar hon själv sitt arbetssätt:
– Bara genom att få nära kontakt med var och en kan man bedöma när man ska gå in och delta i deras lekar – och när man ska dra sig undan för att inte störa leken.
Får energi av jobbet
Malin Vennström fick sin treåriga ungdomspedagogiska utbildning redan 1997 och har arbetat på fritidshem i 27 år. Och känner fortfarande en stor entusiasm inför jobbet.
– Det är mitt vardagsglitter, platsen där jag får energi!
Arbetslaget har varit helt centralt i hennes framgångar, det är hon mån om att lyfta fram.
– Vi växeldrar, täcker upp för varandra och samarbetar. Hela tiden måste man ställa sig de viktiga frågorna: Vad är det vi ser just nu? Hur kan de här aktiviteterna bidra till lärandet? Vilka behov har gruppen? Och vilka behov har enskilda elever?
Malin Vennström har också ett nära samarbete med skolans elevhälsa.
– Under min samverkanstid diskuterar jag med specialpedagog och speciallärare. Vilka gruppstärkande lekar kan vi dra igång? Vilka matematiska förmågor bör vi träna på? Hur får vi in mer av tidig och intensiv läsning?
Diskuterar fritidshemsfrågor i podd
Det som bidragit till att energin kunnat fyllas på genom åren är alla VFU-studenter som hon handlett. De har gett henne nya och inspirerande impulser från sina utbildningar. Det enda problemet har varit att tiden inte räckt till för alla deras samtal kring lärande i fritidshem.
Det var därför hon startade ”Alla delar på plats – en podd om fritidshemmet” tillsammans med två kollegor.
– Där har vi kunnat fortsätta diskussionerna i de ämnen som jag tog upp med mina praktikanter. Jag vet att flera av dem lyssnar på podden.
Och inte bara studenterna, en kommentar hon fick från en förälder har stannat kvar:
– Mamman berättade att hon lyssnar på podden tillsammans med sitt barn under godnattstunden. Det är inget dåligt betyg!
Ser att arbetet ger resultat
Hur vet man att fritidshemmet bidrar till lärandet? Det är inte alldeles lätt att mäta, men Malin Vennström har ett exempel där det gick.
Malin Wennströms fritidshem omfattar alla klasser från F till 6. När de jobbade med Kim Sjöbergs bok ”Drakarna” skapade de äldre eleverna rollspel som de spelade upp för de yngre.
– En elev berättade att han tack vare rollspelet lyckades få godkänt i svenska. Sånt är fantastiskt att få höra.
Om utmärkelsen Årets lärare i fritidshem
Årets lärare i fritidshem utses av Sveriges Lärare för att lyfta fram fritidshemsverksamhet av hög kvalitet. Juryn är utsedd av Sveriges Lärares förbundsstyrelse.
Vinnaren får ett diplom och ett stipendium på 5 000 kronor att använda för kompetensutveckling.
LÄS ÄVEN
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen