Årets lärare i fritidshem: ”Jag brinner för att fortsätta utvecklas”

Harald Nordin jobbar på Kastellskolan i Härnösand och har utsetts till Årets lärare i fritidshem.

Årets lärare i fritidshem 2023 har arbetat i fritidshem sedan han var 17 år och är känd för att lyfta fritidshemmet i debatten.
– Därför känns det lite extra roligt att jag blivit nominerad av mina kollegor för det vardagliga arbetet i verksamheten, säger Hadar Nordin.

Priset delades ut av Åsa Fahlén, Sveriges Lärares förbundsordförande, på Fritidshemmens rikskonferens i Stockholm på torsdagen. 

– Vi lever i en tid då elever behöver känna sig extra trygga i skolan och där är ni lärare i fritidshem otroligt viktiga för er förmåga att bygga relationer, sa Åsa Fahlén innan hon delade ut priset. 

I juryns motivering står bland annat: 

”Hadar är en lärare med ett unikt engagemang  för att nå fram till varje barn såväl som att nå ut i debatten och sätta fritidshemmet i fokus.”

Hadar Nordin är sedan länge ett bekant namn i fritidshemsvärlden som debattör, föreläsare och författare till boken ”Fritidspedagogik – komplement eller fundament” som kom ut år 2013. På senare år även som anordnare av utbildningsdagar och kurser inom sitt företag Utbildning Norr. Till vardags arbetar Hadar Nordin som lärare i fritidshem på Kastellskolan i Härnösand.

”Brinner för att utveckla ett yrkesspråk”

Att få den här utmärkelsen betyder jättemycket, säger Hadar Nordin.

– Jag är väldigt stolt och känner att jag äger det här. Det kommer rätt i tid också. För tio år sedan handlade det mycket om att jag var en offentlig person, men de senaste tio åren har jag utvecklats som pedagog och byggt upp vår verksamhet tillsammans med mina kollegor – vi gick från att ha 20 barn till att 90-100 elever, och det känns fint att ha byggt upp det till en bra verksamhet. Jag brinner för att fortsätta utvecklas och uttrycka min och andras yrkeskompetens, att utveckla ett yrkesspråk, och vara ett språkrör för lärare i fritidshem där.

Finns det något som är ”din grej” som lärare i fritidshem?

– Det fritidspedagogiska hantverket, relationsskapandet. Jag vet att jag kan skapa relationer med alla barn, de blir glada när jag kommer för de vet att jag hittat det där lilla som blir värdefullt i vår relation. Där jag försöker hitta någonting i varje barn, det ligger i yrkesskickligheten att kunna göra det. 

Har du något knep?

– Nej, jag tror att det tar tid att lära sig. När jag började jobba tittade jag på andras beteende och lärde mig, till slut bygger man ihop sin yrkesperson utifrån sina erfarenheter och de personer man möter – men jag tror att som i många yrken tar det tid att bli riktigt duktig. Och samtidigt ha kvar viljan att utvecklas.  

Vad behöver göras för att fler ska vilja bli lärare i fritidshem? 

– Jag tror att det här är viktigt, att uppmärksamma Årets lärare i fritidshem, bara att bli nominerad uppmärksammas av kommunpolitiker. Överlag att få upp fritidshemmet på kartan. Fritidshemmet drunknar lätt i övriga utbildningsfrågor. Nu kom Pisaundersökningen och man börjar prata om disciplin igen, fast när man läser om det så är det lärarna som behöver bli bättre på relationer, just det vi på fritids gör, skapar trygga relationer. 

Engagemanget för fritidshemmet har hållit i sig genom åren.

– Det har varit viktigt att vara språkrör för fritidspedagogiska frågor och skapa forum för dem och för utveckling av fritidspedagogiken. Alla grejer jag gör blir inte bra, men ofta har det jag bestämt mig för att göra betytt mycket för många människor. 

Juryns motivering:

”Hadar är en lärare med ett unikt engagemang – för att nå fram till varje barn såväl som att nå ut i debatten och sätta fritidshemmet i fokus. Han bygger ömsesidigtsamarbete på arbetsplatsen och skapar nätverk med kollegor över hela landet. Han vill aldrig sluta utvecklas, och ser yrket som ett hantverk som han ständigt fortsätter att förfina.”

Priset Årets lärare i fritidshem delas ut av Sveriges Lärare i syfte att lyfta yrket och fritidshemmets verksamhet. 

LÄS OCKSÅ:

Han tar fajten för yrket

Lärarna i fritidshem har fått nog – över 1 400 protesterar mot dåliga villkor

Debatt: Fritidshemmet ska inte vara "efterskola"

Nya fritidslärarna: Vår kompetens tas inte tillvara

Nordin: Erfarna fritidspedagoger körs över lönemässigt