Tre lärare i fritidshem: Därför älskar vi yrket

Lärarna i fritidshem Elise Gustafsson, Monica Fagerström och Pia Pousette om glädjeämnena i yrket.
Fritidshem Vilka glädjeämnen är specifika för just undervisningen i fritidshem – och vilka hinder finns? Vi bad tre lärare i fritidshem svara.
Elise Gustafsson

Elise Gustafsson, Sjölunda skola, Lidköping
Varför blev du lärare i fritidshem?
– Jag har alltid tyckt att det är roligt att vara bland barn. När jag var liten gick jag inte på fritids, men i trean hade vi en fritidspedagog som gjorde filmer och teater med oss och det fastnade i hjärtat hos mig! Det är en stor anledning till att jag själv valt yrket och försöker få in dramalek och filmskapande i undervisningen.
Vilka hinder är specifika för undervisningen i fritidshem?
– Att känna att man inte räcker till, jag önskar många gånger att jag kunde dela mig i flera jag. Stora elevgrupper, för lite planeringstid och hög ljudnivå är också hinder. Det kan också kännas problematiskt att elever går hem olika tider, ibland måste några gå hem mitt i en aktivitet.
Vilka glädjeämnen är specifika just för undervisningen i fritidshem?
– De är många! Det är fantastiskt när man ser eleverna ha roligt med varandra eller när de skapar något och uttrycker sin förundran över resultatet. Men det jag tycker allra mest om är att få lära känna alla personligheter och skapa relationer med elever. Jag har lärt mig så mycket om oss människor genom mitt arbete.
Monica Fagerström

Monica Fagerström, Oxledsskolan, Sävedalen
Varför blev du lärare i fritidshem?
– Fritidshemmet är den perfekta platsen för lärande tillsammans, med gruppen som grogrund. Barn lär oss om det som är viktigt och vill lära sig om det som är på riktigt utifrån sina funderingar. Kreativitet och gemensam problemlösning hjälper oss att utforska oanade intresseområden tillsammans, det gillar jag.
Vilka hinder är specifika för undervisningen i fritidshem?
– Undervisningen i fritidshem står inför nya utmaningar med stora elevgrupper. Lokaler och material kan vara ett hinder när skolan delar lokal med fritids, en fråga som vi kontinuerligt hanterar. Påbörjade projekt på fritids behöver röjas undan inför en ny skoldag och tvärtom, vilket gör att eleverna ofta blir avbrutna.
Vilka glädjeämnen är specifika just för undervisningen i fritidshem?
– Begreppet undervisning har alltid varit en självklar beskrivning av det lärande som sker på fritids för mig, och sedan lång tid är begreppet en del av vår läroplan. Undervisningen i fritidshem bygger bland annat på elevernas nyfikenhet, som blir ett glädjeämne i sig. Vi skapar ett meningsfullt lärande i en lära-för-livet-anda och målstyrd verksamhet.
Pia Pousette

Pia Pousette, Funäsdalens skola, Härjedalen
Varför blev du lärare i fritidshem?
– Jag insåg tidigt att jag ville göra skillnad för barn som i min värld har det där lilla extra, eller som andra skulle sagt, har särskilda behov. Något av det bästa med yrket är också alla hejdlösa tokigheter vi tillåts hitta på utan att bli av med jobbet, men som kan få både barn och personal att skratta och ha det galet roligt.
Vilka hinder är specifika för undervisningen i fritidshem?
– Många av mina arbetsår har jag arbetat på fritidshem som varit inhysta i klassrum, där eleverna i vissa fall spenderat hela sin skoldag. Det blev lätt barnförvaring, svårt att få till bra aktiviteter och vi fritidslärare var ständigt rädda för att förstöra för skolverksamheten. Totalt förkastligt på flera plan, enligt mig.
Vilka glädjeämnen är specifika just för undervisningen i fritidshem?
– När barnen har idéer om pyssel eller lekar som de klurar på med varandra kan man snappa upp något och ”råka” hämta material som passar in i deras tankebanor. Idéerna utvecklas i leken och vi fritidslärare ”råkar” komma med olika råd och leken kan nå oanade höjder. Då kan den utvecklas i dagar, till och med veckor. Det är fritidsverksamhet när den är som bäst.
LÄS OCKSÅ:
Få mer planeringstid – här är argumenten
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal
Tre lärare i fritidshem om lekregler