
Aktivitetstavlan väcker barnens nyfikenhet.
Karin Källerholm och Emelie Lanqvist är lärare i fritidshem i Ljungby, där alla fritidshem deltagit i kompetensutveckling i specialpedagogik. Foto: Lina Alriksson.
Fortbildning Nya siffror visar stora brister i fortbildningen av lärare i fritidshem. Fritidshemmen i Ljungby hör till fåtalet som satsar på nischad kompetensutveckling – vilket bland annat lett till att fritidslärarna använder sina lokaler på ett nytt sätt.
LÄSTIPS: Lärare i fritidshem dömer ut sin fortbildning
– Fantastiskt att utbildningen kunde äga rum i våra lokaler och att alla i personalen kunde vara med, säger läraren i fritidshem Emelie Lanqvist på Kungshögsskolan.
Ljungby tillhör de kommuner i landet som gjort allra mest för att vässa kvaliteten på sina fritidshem. Kommunen har under hela 2000-talet haft en aktiv utvecklingsgrupp för fritidshem.
Genom åren har personal fått fortbildning av olika slag, men under det gångna läsåret togs ett nytt steg: föreläsaren Annelie Karlsson, med stor kunskap om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, anlitades för att under ett helt läsår observera arbetet på fritidshemmen och ge personalen återkoppling.
– Jag besökte 20 avdelningar på 11 skolor, från den minsta skolan med 27 elever till den största med 600. Våra uppföljande möten var väldigt spännande, det fanns så mycket att prata om och jag fick en enormt positiv respons.
Vad sa personalen till dig efter dina genomgångar?
Annelie Karlsson, specialpedagog och föreläsare
– Den övergripande känslan var att äntligen bli sedda: ”Tänk, någon kommer till vår verksamhet och kan hjälpa oss att bli bättre.”
Tidigare hade delar av personalen åkt på konferenser eller deltagit i workshops, nu hade man för första gången genomfört en omfattande utbildning där all personal kunde delta. Emelie Lanqvist, som också sitter i kommunens utvecklingsgrupp, är nöjd med hela upplägget:
– Genom att vi året innan hade fått lyssna på Annelie och flera andra externa föreläsare var vi mer förberedda på att ta till oss de förbättringsmöjligheter som hon föreslog.
Exempel på förbättringar som ni gjort till följd av fortbildningen?
– Vi hade haft utmaningar med att skapa en lugn arbetsmiljö för alla barn i samband med vår skapande verkstad. Barn som har svårt att koncentrera sig kunde bli oroliga. Då fick Annelie oss att inse att vi måste byta lokal för verkstaden, bort från en öppen yta till ett annat rum med färre störningar.
Annelie fick oss att inse att vi måste byta lokal för verkstaden, bort från en öppen yta till ett rum med färre störningar.
Läraren i fritidshem Karin Källerholm på Astradskolan, som också deltar i vårt digitala samtal, lyfter en detalj som de ändrat på efter Annelies genomgångar. Men det är en viktig detalj:
– När vi ger bildstöd ska vi börja använda lamineringsplast med matt yta, eftersom den blanka innebär för mycket intryck. En liten sak, som kan göra stor skillnad för vissa barn.
Hon sitter också i utvecklingsgruppen och är tacksam för att personalen på fritidshemmen i Ljungby får så stort inflytande över vilken typ av fortbildning som de behöver. Det var lärarnas egna förslag att få tips från experter utifrån just ett specialpedagogiskt perspektiv.
Emelie Lanqvist påminner sina kollegor runtom i landet att ligga på och tjata för att fritidshemmen inte ska glömmas bort:
– I och med att fritidshemmet inte är en obligatorisk skolform är det lätt att spara in på oss.
Annelie Karlsson nämner ytterligare en orsak till att fortbildningen på fritidshemmen ofta är eftersatt:
– Att ni är så få utbildade lärare där kan göra att skolledningen inte anser att det är så många som behöver fortbildas. Men det är feltänkt! Fortbildning är ju ännu viktigare på en arbetsplats där många saknar rätt utbildning.
Fann du någon återkommande förbättringspotential under dina besök?
– Jag tror att man kan tänka lite annorlunda kring samlingar, i synnerhet när det bara handlar om att pricka av barnen. Det finns en risk att samlingar innebär otålig väntan och förväntningar på att barn ska kunna sitta stilla tätt ihop.
Aktivitetstavlan väcker barnens nyfikenhet.
Hon tycker också att man kan tänka nytt kring mellanmålen så att fler barn får lyckas:
– Det kan vara svårt att komma på vad man ska prata om med sina bordskompisar, vissa blir helt tysta, andra högljudda. Då kan det vara bra att ta fram samtalskort, lösa gåtor eller introducera någon annan lustfylld uppgift.
Många i personalen beskrev för Annelie Karlsson hur de inte räcker till när barn blir utagerande och bad om råd.
– Det är viktigt att inte komma med högljudda tillrättavisningar när ett barn blir upprört, då blir det bara värre. Ett upprört barn kan inte ta till sig tillsägelsen utan blir i stället bara mer utagerande. När barnet återfått sitt lugn kan en vuxen ensam prata med barnet om vad som hände.
Emelie Lanqvist och Karin Källerholm konstaterar att dessa två år av föreläsningar, gruppsamtal och handledning gett enormt mycket. Och att de förbättrade arbetssätten inte bara gynnar elever med NPF-problematik utan alla elever.
Lärarfortbildning ordnar kurser och konferenser, bland annat Fritidshemmens rikskonferens (i Malmö, Göteborg och Stockholm i november och december).
Utbildning Norr arrangerar föreläsningar och konferenser, i höst bland annat heldagen ”Barn som utmanar” och forskningskonferensen ”Fritidshemssymposium” (Göteborg, Norrköping, Umeå).
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder webbaserade kurser, och då och då kostnadsfria webbinarier.
Lärarstiftelsen delar ut skrivarstipendium men också stipendiet ”Innovativt lärande” till nytänkande pedagogiska projekt.
Kolla in öppna föreläsningar på universiteten, flera ger gratis, digitala föreläsningar inom olika områden.
LÄS OCKSÅ
Lärare i fritidshem dömer ut sin fortbildning
9 av 10 lärare sågar fortbildningen i skolan
Efter vår artikel – lärare i fritidshem i stort upprop
Fritidshemmet som ger plats för riskfyllda lekar
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.