
Mia och Vanessa har precis börjat måla. Snart ska papperen fyllas med rymdexplosioner. Foto: Casper Hedberg
Förskoleklass i förändring På Kyrkskolan i Sorunda har införandet av ett tvålärarsystem och arbete med teman skapat trygghet. Läraren i fritidshem Ivana Petrovic och förskolläraren Viola Olsson sätter leken i centrum för sin förskoleklass.
Kommunala Kyrkskolan i Sorunda ligger nära Sorunda kyrka, det är lätt att räkna ut. Samhället i Nynäshamns kommun badar i höstsol den här dagen. Förskoleklasserna jobbar med rymden som tema och i Ivana Petrovics halvklass målar barnen med vattenfärger.
”Är det någon som kommer ihåg vad big bang är?”
”En explosion”, svarar Viggo och Ivana nickar och visar bilder på hur big bang kan ha sett ut.
”Det ser ju jätteolika ut och det är för att när big bang skedde, då fanns det inga människor. Så vi vet ju egentligen inte hur det gick till. Den här bilden till exempel, vad ser ni för färger här?”
Mia och Vanessa har precis börjat måla. Snart ska papperen fyllas med rymdexplosioner. Foto: Casper Hedberg
Svaren haglar och Ivana Petrovic förklarar hur de ska skapa sina egna big bangs, hur de först ska måla, dutta med färger och sen droppa EN droppe diskmedel för att få till en egen färgexplosion.
Maria Bengtsson Hurtig är utvecklingsledare och specialpedagog på Kyrkskolan och har tidigare varit lärare i förskoleklass. Hon talar sig varm för det förändringsarbete som har pågått på skolan i några år. Efter många rektorsbyten och en rörig tid har det hänt mycket. Skolan har numera ett system med två legitimerade lärare i varje klass och för att bädda för ett välkomnande klimat har man också infört att lärarna i förskoleklasserna står och tar emot barn och vårdnadshavare på morgnarna. Det har visat sig ge både trygghet och en bättre kontakt mellan elever och personal.
Jag önskar att förskoleklassen, inte bara på Kyrkskolan utan i hela Sverige, ska skapa en förförståelse för grundskolan.
– Jag önskar att förskoleklassen, inte bara på Kyrkskolan utan i hela Sverige, ska skapa en förförståelse för grundskolan. Man ska få en inblick i olika ämnen, exempelvis historia och naturvetenskap, men inte utifrån ämnesperspektiv utan genom teman, säger Maria Bengtsson Hurtig på sitt entusiastiska och energiska sätt.
Hon menar att förskoleklassen måste vara inkännande med höga mål, men att det gäller att ”skruva upp volymen sakta” under läsårets gång. Apropå att förskoleklasserna på Kyrkskolan jobbar med rymden nu, säger hon att eleverna lär sig om solsystemet, om den värmande solen. Det går lätt att koppla till vattnets kretslopp, som är nästa tema, och då förstår de saker även om miljön och klimatet. Kunskap ska upplevas som något intressant och lockande.
Viola Olsson, förskollärare, och Ivana Petrovic, lärare i fritidshem, delar på en av de två f-klasserna på Kyrkskolan. De vill att förskoleklassen ska vara en övergång mellan förskolan och skolan.
Ivana Petrovic samlar Darin, Felix, Alicia, Mia, Viggo och de andra i klassen innan de får <br />gå in och måla big bang. Foto: Casper Hedberg
– Den balansen hittar man mycket genom lek. Leken är viktig, särskilt i början av förskoleklassen, säger Viola Olsson.
Som hon ser det är leken grundläggande för att barnen ska lära sig det sociala samspelet i olika konstellationer och Ivana flikar in att det är en grupp barn som förmodligen ska följas åt många år framöver.
– Är det då en grupp som funkar bra och barnen känner sig trygga, då är ju förutsättningarna bättre för att de ska tillägna sig kunskap senare också, säger Ivana Petrovic.
– Leken innebär att man får sätta verkligheten åt sidan, att man får ha kontroll. Det innebär också att det inte går att misslyckas, förklarar Maria Bengtsson Hurtig.
Totalt är andelen behöriga lärare i förskoleklass 84,4 procent, vilket gör det till skolformen i Sverige med högst andel behöriga lärare. I grundskolan är andelen lärare med behörighet i minst ett av sina undervisningsämnen exempelvis bara 70,1 procent.
Utbildningsnivå för lärare i förskoleklass i Sverige 2019/2020:
Förskollärarexamen: 55,2 %
Lärarexamen: 28,4%
Fritidspedagogexamen: 3,7%
Fritidsledarutbildning: 0,4%
Siffrorna anger vilken utbildningsbakgrund den personal – behörig såväl som obehörig – som skolorna har rapporterat in som lärare i förskoleklass har, enligt SCB:s utbildningsregister.
Källa: Skolverket
Ivana Petrovic gör sitt tredje år i förskoleklass. Hon var egentligen inställd på att arbeta med äldre barn, men efter sitt första år i förskoleklass var hon helt såld.
– Det är så häftigt att få ta emot de små barnen som är förskolebarn när de börjar i augusti. I juni, tio månader senare, är de skolklara. Det är speciellt att få vara med om det, säger Ivana Petrovic.
I och med att Kyrskolan infört ett system med två legitimerade lärare i varje klass har Ivana Petrovic och Viola Olsson nu möjlighet att dela in sin klass i två mindre grupper.
– Förr var det en lärare och ibland en resurs i förskoleklass. Numera är det två likvärdiga lärare som kan reflektera och utveckla förmågan att undervisa och se till omsorgen, säger Maria Bengtsson Hurtig.
I förskoleklasserna på Kyrkskolan i Sorunda arbetar man mycket med teman. Just nu står rymden i fokus för Melany, Isabelle och Oliver. Foto: Casper Hedberg
På det sättet får de två lärarna också mer utrymme att använda sina egna kompetenser. Som när de arbetar med rymden, då skriver eleverna mycket med Viola, som är förskollärare i grunden. Och Ivana, som är lärare i fritidshem, är mer intresserad av det kreativa skapandet. Hon har också idrott och hälsa som specialämne, så idrottslektionerna är hennes.
– Teamwork gör att man kan inkludera elever mer. Och med två lärare som kan reflektera tillsammans är det lättare att förhindra att elever hamnar utanför, säger Maria Bengtsson Hurtig.
De tre pedagogerna diskuterar förskoleklassens status på Kyrkskolan och Viola menar att den blir bättre och bättre, att förståelsen för vad pedagogerna gör är större nu. Inte minst eftersom det sedan hösten 2019 är obligatoriskt för alla förskoleklasser i Sverige att arbeta med Skolverkets kartläggningsmaterial av elevers kunskaper i matematiskt tänkande och språkligt medvetande.
Maria Bengtsson Hurtig talar om vikten av att sätta in stöd tidigt i skolsystemet och om det logiska i att underlätta för elevernas kommande lärare och för eleverna själva. Kan barnen redan bokstäverna blir det också enklare att knäcka läskoden.
– Gör man ett bra jobb i förskoleklass, då kan man lyfta hela den svenska skolan, säger Maria Bengtsson Hurtig.
Innan eleverna ska börja med sina versioner av big bang ska de signera sina målningar. Ivana Petrovic visar hur de ska göra. Foto: Casper Hedberg
Ivana Petrovic är med förskoleklassen under dagen och följer sedan med barnen till fritids och menar att det ger en väldigt naturlig övergång. Inte minst kan hon berätta för föräldrarna hur hela dagen har varit när de hämtar barnen på eftermiddagen.
– Jag tänker också att hela sättet att lära på i förskoleklass är närmare fritidspedagogiken än ettan, tvåan och trean. Så för mig som jobbar i båda verksamheterna blir det väldigt naturligt, tycker Ivana Petrovic.
Viola Olsson har en ferietjänst som inkluderar tio timmarnas förtroendetid i veckan, medan Ivana Petrovic har en uppehållstjänst.
– Några av oss lärare i fritidshem har det. Vi är lediga samma lov som de andra pedagogerna men ”tjänar ihop” lönen under loven genom att få ut en procentuellt mindre del av vår lön varje månad. Medan lärarna jobbar fler timmar för att kunna vara lediga på loven, säger Ivana Petrovic.
Harneet är noggrann och vill att det ska bli så bra som möjligt när hon gör sin målartolkning av big bang. Foto: Casper HEdberg
Planeringstid tillsammans skulle de dock vilja ha mer av, inte minst för att hinna utvärdera det arbete som görs. Ivana, som även är arbetslagsledare på fritids, har 40 minuter egen tid i veckan och 45 minuters mentorstid tillsammans med de andra lärarna i förskoleklass.
I klassrummet exploderar rymdkreativiteten en stund.
– Shit vad coolt det blir, utbrister Lukas och runt honom ropas det efter mer diskmedel.
Andra har redan lämnat sina bord, tvättat sig och börjat leka med olika sorters klossar. Någon säger att hens konstverk ser ut som en svävande saltgurka.
Vi tog reda på vad som är viktigt för lärare i förskoleklass genom att ställa frågan i Facebookgruppen ”Pedagog i förskoleklass” med drygt
16 000 medlemmar. Här är ett urval av alla svar vi fick.
LÄS ÄVEN
Fackets krav när grundskolan kan bli tioårig
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.