Fritidsläraren: Eleverna behöver utmanas digitalt

Foto: Johan Strindberg

Rebecka Nilsson, lärare i fritidshem, tycker att de digitala verktygen är viktiga i undervisningen.

Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar. Hon tipsar om att göra tv-nyheter, träna bemötande i digitala spel och att programmera med de yngsta barnen.

Rebecka Nilsson är lärare i fritidshem på Mariehällsskolan i Bromma. Nu arbetar hon med barnen som går i förskoleklass, men hon har tidigare haft äldre elever på de andra avdelningarna. Genom åren har det hunnit bli en hel del verksamhet med skärmar.

– På vårt fritidshem har vi läroplanen som utgångspunkt när det gäller digitala verktyg. Att eleverna ska möta en säker och ansvarsfull kommunikation även i digitala sammanhang är en av delarna, säger Rebecka Nilsson.

Pratat om hur man kommenterar

De har till exempel fokuserat på relationer och vilket förhållningssätt barnen har när de spelar Minecraft. Barn och personal gick tillsammans igenom hur man ska kommentera om man till exempel råkar riva någons byggnad. Rebecka Nilsson har även använt Minecraft med elever i årskurs 1–3 till att bygga upp hur skolan och skolgården ser ut, och hur en drömskolgård skulle kunna vara.

Ett sätt att få med källkritik i samband med digitala verktyg är att bygga upp en nyhetsredaktion. 

– Det kan man göra genom att skriva nyheter och faktaartiklar, men även filma och intervjua personer. Då får barnen även träna sin kommunikativa förmåga. Vi har använt imovie och appar med färdiga tidningslayouter. Det har blivit både tidningar och tv-inslag, säger hon. 

Tidskrävande men uppskattat

I syfte att visa olika delar av kommunikation och estetiska uttrycksformer har hon arbetat med stumfilm.  

Rebecka Nilssons främsta råd är att våga prova när man jobbar med skärmar. Det gäller även för de yngsta barnen. I förskoleklassen har hon använt stop motion för att göra filmer med legofigurer.

– Det har jag också gjort med äldre barn och det är uppskattat. Men man måste lägga mycket tid och de får träna på tålamod. I genomsnitt har vi kanske skärmtid mer än en gång per vecka. Det ska alltid utgå från en pedagogisk tanke men vi har inga tidsbestämda restriktioner. Ibland visar vi film för att samtala om något viktigt. 

4 tips på aktiviteter från Rebecka:

1. Minecraft

Låt barnen planera ett byggprojekt tillsammans. Gå igenom med barnen hur man ska kommentera om man till exempel råkar riva någons byggnad. Var med och spela för att få syn på vad som kan uppstå mellan barnen.

2. Nyhetsredaktion. 

Det går att göra tidning även med barnen i förskoleklass. Använd då digitala verktyg som gör barnens tal till text. 

3. Stumfilm

Låt eleverna få tänka ut en handling. De får sedan planera vilka ljud som behövs för att förstärka intrycken och arbeta med kroppsspråket i stumfilmen. Jag har  använt imovie och Garageband för musiken till filmen.

4. Programmering 

Använd ex­empelvis appen Scratch Jr. Ett bra sätt att börja är att samtala om analog programmering innan man går över till det digitala. Ge barnen i uppdrag att klä på en klippdocka för att se olika steg. De kan också programmera en kompis genom att till exempel knacka på axeln tre gånger, vilket kan betyda att kompisen ska ta tre steg till vänster.

LÄS ÄVEN

Lärarna i fritidshem är restriktiva med skärmtiden

Amanda minimerar skärmtiden på fritids

Fritidsläraren: Eleverna behöver utmanas digitalt

FHM: Skärmtiden på fritids räknas

Forskaren: Föräldrarnas värderingar ska inte styra