Forskaren: Föräldrarnas värderingar ska inte styra

Foto: Johan Strindberg

Man måste tänka på vad som blir en meningsfull fritid utifrån elevernas perspektiv, säger forskaren Carolina Martinez, barn- och ungdomsforskare samt docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet.

Har man ingen tid alls för skärmar på fritidshemmen så frångår man läroplanen. Det betonar forskaren Carolina Martinez.
– Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här.

Läroplanen för fritidshemmet är ett bra stöd vid användandet av digitala verktyg. Speciellt avsnittet om att erbjuda en meningsfull fritid, menar Carolina Martinez, lektor i barn- och ungdomsvetenskap och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet. I avsnittet om centralt innehåll står det om digitala verktyg och medier för kommunikation, samt om säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.

– Man måste tänka på vad som blir en meningsfull fritid utifrån elevernas perspektiv. Om lärarna säger att ”nu är det 15 minuter spel på paddan som gäller” blir det nog inte så meningsfullt utan mer stressigt. I läroplanen står att eleverna ska få utmanas i nya sätt att använda digitala medier som barnen kanske inte får möjlighet att göra hemma, säger Carolina Martinez. 

Diskutera med kollegorna

Personalen behöver diskutera i vilka sammanhang och hur länge de vill använda digitala verktyg på samma sätt som med annan verksamhet på fritidshemmet.

–Digitala verktyg är inget som ska plockas in bara för att bockas av. Och har man ingen tid alls för digitala verktyg så frångår man läroplanen. Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och det gäller även lärare i fritidshem. Lärarnas eller föräldrarnas värderingar ska inte styra här.

I en undersökning av Ämnesläraren svarar nio av tio lärare att elevernas uthållighet att utföra en uppgift har försämrats de senaste åren. Nästan lika stor andel svarar att orsaken bland annat är ”alla snabba kickar de är vana att få i den digitala världen”.

 Borde inte fritidshemmen medverka till att minska den här utvecklingen?

– Det är ovanligt att elever på fritidshemmen får sitta med sociala medier helt fritt, utan det är planerade aktiviteter, till exempel spel som inte är våldsamma. Det skiljer sig nog åt jämfört med hur det kan se ut i hemmen. Även vid friare användning i fritidshemmet så finns restriktioner. Det är en pedagogisk verksamhet.

Kan utveckla barnens digitala kompetens

I vår undersökning är det drygt 15 procent som vill förbjuda mobiler och ipads på fritidshemmen. Carolina Martinez tycker inte att det rimmar med uppdraget.

– Då är det svårt att uppfylla läroplanen om man inte har annan teknik som datorer. På fritidshemmet kan lärarna ge barnen kompetens i att använda digitala medier med kritiska ögon och på ett ansvarsfullt sätt. Nu har den politiska debatten hamnat i ett restriktionsperspektiv och den drivs bland annat av regeringen.

Carolina Martinez berättar att forskarna vid Malmö universitet undersöker ansvarsfull och säker kommunikation i digitala sammanhang och hur man arbetar med det på fritidshemmen.

– Det är ett projekt som pågår men ingen publikation är framtagen än. 

LÄS ÄVEN

Lärarna i fritidshem är restriktiva med skärmtiden

Amanda minimerar skärmtiden på fritids

Fritidsläraren: Eleverna behöver utmanas digitalt

FHM: Skärmtiden på fritids räknas