Tre fritidslärare om vad som stressar dem mest

Lärarna i fritidshem Anneli H Sandström, Emelie Bäckemalm och Sara Strömberg berättar om stress men också om vad som gör en riktigt bra dag på jobbet.

När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket? Vi bad tre lärare i fritidshem svara

Anneli H Sandström

Anneli H Sandström, Tomtebogård skola, Umeå.

Beskriv en riktigt bra dag på jobbet.

– Det finns många riktigt bra dagar som lärare i fritidshem och det fantastiska är att de alla kan se helt olika ut. En bra dag är när alla elever är uppslukade i leken, eller i andra självvalda aktiviteter, och jag kan vara med dem i nuet. Vara en vägledare i med- och motgång. Stunderna då relationer byggs och vi skapar trygghet tillsammans älskar jag!

Vad stressar dig mest i ditt arbete?

Det som stressar mig är att de stunder man vill ha med eleverna för att kunna djupdyka, bygga relationer och utvecklas tillsammans blir färre och färre. Vi har stora barngrupper och vi är färre personal som ska räcka till för alla. Vi har inte riktigt tid till att möta alla elever och skapa rätt förutsättningar för var och en. 

Vad skulle underlätta ditt jobb, framför allt annat? 

– Mindre barngrupper och fler utbildade lärare i fritidshem. Bättre anpassade lokaler i skolan för fritidshemmet. Vi är viktiga och vi behöver goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb.

Sara Strömberg 

Sara Strömberg, Himnaskolan, Linköping.

Beskriv en riktigt bra dag på jobbet.

– Det är en dag som rullar på utan att man får alltför stora akuta problem som måste lösas. Tiden räcker till att vara med eleverna och göra saker tillsammans med dem. Det kan vara att delta i en lek eller sitta ner och spela ett spel. 

Vad stressar dig mest i ditt arbete?

Känslan av att inte räcka till. Elever som önskar att man är med i en lek, behöver hjälp med något skapande samtidigt som telefonen ringer, några andra elever bråkar och ytterligare en annan är ledsen. Och när man går hem en sådan dag frågar man sig själv om man verkligen hann se alla. Det stressar mig mest. 

Vad skulle underlätta ditt jobb, framför allt annat? 

Mindre barngrupper. Avdelningar med fler än 60 barn är för stora! Hur mycket personal vi än är så kommer vi aldrig att hinna se alla elever om grupperna är för stora. Och om vi inte ser alla barn, hur ska vi då få till en bra undervisning?

Emelie Bäckemalm 

Emelie Bäckemalm, Fylstaskolan, Kumla.

Beskriv en riktigt bra dag på jobbet.

– Jag tycker att de flesta dagar är riktigt bra, eftersom ingen dag är den andra lik. Att arbeta på fritidshem innebär att oavsett hur mycket vi vuxna planerar och erbjuder olika aktiviteter så är det ändå eleverna och deras kreativitet, intressen och dagsform som avgör hur dagen blir. 

Vad stressar dig mest i ditt arbete?

Jag blir inte jättestressad i mitt arbete. De gånger jag blir det så handlar det oftast om att det saknas personal och inte finns vikarier. Då upplever jag att jag inte räcker till och det blir svårt att dela på gruppen och erbjuda olika rum att vara i. Som tur är har vi fantastiska vikarier så jag upplever inte den stressen så ofta. 

Vad skulle underlätta ditt jobb, framför allt annat? 

Högre personaltäthet så att alla elever kan få den hjälp de behöver och de barn som behöver en personlig resurs kan få det även under fritidstid. Och att planeringstiden prioriteras även när det saknas folk under skoltid så att det alltid finns en bra grund för fritidshemsverksamheten.

LÄS ÄVEN

Årets lärare i fritidshem prisas för sitt lekfulla arbetssätt

Debatt: Fritidshemmens potential utnyttjas inte

Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet

De får eleverna att vilja läsa på fritids