Över 50 elever i grupperna på fritids – ”blir stökigt”

Foto: Jeppe Gustafsson/Fredrik Karlsson/Bildbyrån

Lärare i fritidshem hinner inte se varje elev och de stressas hårt av stora elevgrupper, visar en undersökning från Sveriges Lärare. I genomsnitt har de undervisningsansvar för över femtio elever.
– Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.

Lärare i fritidshem har i genomsnitt undervisningsansvar för 54 elever. Samtidigt anser de att en rimlig nivå på en elevgrupp borde vara 31 elever för att kunna bedriva god undervisning.

De stora elevgrupperna medför betydande konsekvenser svarar lärarna i fritidshem i enkätundersökningen från Sveriges Lärare:

Jag hinner inte se varje elev, svarar 82 procent.

De elever som behöver hjälp får inte den hjälp de behöver, anger 76 procent.

Vi kan inte uppfylla alla mål i läroplanen, svarar 52 procent.

”Inte förvånad”

Pontus Larsson, lärare i fritidshem och ledamot i förbundsstyrelsen i Sveriges Lärare, är inte förvånad över siffrorna i undersökningen.

– Vi har tyvärr sett en långvarig nedprioritering av den här verksamheten. Elevgrupperna blir större och större samtidigt som det arbetar en lägre andel med behörighet på våra fritidshem. På sikt när barnkullarna kommer att minska på fritidshemmen får det inte leda till att personal sägs upp, säger Pontus Larsson.

Konsekvenser med stora barngrupper på fritidshem är omfattande menar han.

– Det blir stökigt på fritidshemmet, stressigare jobb och sämre möjligheter att se varje barn.

I dag debatteras barngruppernas storlek inom förskolan. Ett riktmärke från Skolverket är högst 15 barn i en grupp med åldrarna fyra och fem år.

– Fritidshemmen ligger långt från det maxtaket. Det är tufft att komma som sexåring till en grupp med ett genomsnitt på 54 barn. Det behövs ett helhetsgrepp från förskola och uppåt när det gäller gruppernas storlek, säger Pontus Larsson.

Facket kräver regleringar

Totalt anser nära två tredjedelar av lärarna i fritidshem att elevgruppen är för stor. De lärarna svarar i högre utsträckning att arbetsbelastningen är för hög. 63 procent anser att arbetsbelastningen är extremt hög eller mycket hög. Motsvarande siffra är 42 procent bland lärare i fritidshem som upplever att elevgruppen är lagom stor.

– Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver vara på fritidshemmet väljer att gå hem i stället. Vi från facket måste ställa krav på regleringar framöver när det gäller elevgrupperna och huvudmännen måste ta sitt ansvar.

För stora elevgrupper, brist på personal och otillräckliga resurser till särskilt stöd är i nämnd ordning de faktorer som stressar mest. Bland de lärare i fritidshem som upplever att elevgruppen är för stor anger 84 procent att de känner sig stressade varje dag eller flera gånger i veckan.

”Viktigt för att möta utanförskap”

Fritidshemmen måste ges större förutsättningar att möta de krav och förhoppningar som finns i samhället. Något som försvåras av stora barngrupper och låg andel behöriga lärare i fritidshem, betonar Pontus Larsson, som har arbetat på fritidshem i 30 år och även är ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad.

– Fritidshemmet är viktigt för att möta utanförskap och i förlängningen motverka kriminalitet. Men då duger det inte med 23 procent behöriga lärare i fritidshem, som siffror från Skolverket visar. Vill man få fler att vilja utbilda sig till lärare i fritidshem så behövs utbildade kollegor som de får jobba med.

Större grupper än Skolverkets siffror

I undersökningen påpekas att medlemmarna i Sveriges Lärare rapporterar större elevgrupper jämfört med de siffror som Skolverket får från huvudmännen. ”Det kan delvis bero på olika tolkningar av indelningen i grupper/avdelningar. Det kan delvis bero på att elevgrupperna i genomsnitt är större på de fritidshem där behöriga lärare i fritidshem, Sveriges Lärares medlemmar, är anställda.”

Fritidshem som saknar behöriga lärare ingår inte i undersökningen, eftersom Sveriges Lärare inte har några medlemmar där.

– Siffrorna från huvudmännen rapporteras in till Skolverket vid en tidpunkt medan situationen när det gäller gruppernas storlek kan variera under ett år, säger Pontus Larsson.

Totalt omfattar rapporten 1 000 lärare i fritidshem. Svarsfrekvensen är 56 procent.

LÄS ÄVEN

För stora barngrupper på fritidshemmen – kräver lag om maxtak

Nya siffror: Färre behöriga lärare på fritidshemmen

Fritidsläraren: Vi hinner inte se alla barn