Fritidsläraren: ”Vi hinner inte se alla barn”

Fritidshemsläraren Daniella Crona arbetar fackligt i Sveriges Lärare för att öka personaltätheten på fritidshemmen i Ale.
Foto: Emelie Asplund

När två kollegor var tillfälligt frånvarande blev fritidshemsläraren Daniella Crona ensam med 86 barn på fritidshemmet. Hon är också ledamot i Nationella rådet för fritidshem i Sveriges Lärare och försöker få politikerna i Ale att satsa mer på fritidshemmen.

Antalet elever per heltidstjänst på fritidshemmen varierar kraftigt. Ale kommun tillhör de sämsta i landet, trots fackets upprepade krav på förbättringar.
– Vi hinner inte se alla barn, det går bara inte, säger läraren i fritidshem Daniella Crona.

LÄSTIPS: Fritidskaoset: 75 elever i gruppen – på två lärare

Hon sitter också i Nationella rådet för fritidshem hos Sveriges Lärare och har länge varit med i kampen för högre personaltäthet.

– Vissa barn hinner man med, andra missar man helt.

I Ale kommun i Västra Götaland går det 28,2 barn per heltidstjänst på fritidshemmen, långt över rikssnittet på 21 barn. Kommunen tillhör de 25 sämsta i landet. Facket har skrivit insändare och debattartiklar. Och man har genomfört manifestationer vid budgetmöten.

– Det är inte roligt att stoltsera med en av de sämsta siffrorna i landet, säger Daniella Crona.

Var ensam med 86 barn

Här får hon stöd från ledande tjänstemän i utbildningsförvaltningen:

– Skolchefen har sagt till mig att det måste till mer pengar för att vi ska kunna öka personaltätheten.

Nyligen var ordföranden i utbildningsnämnden, Lena Camp (SD), på besök i Garnvindeskolan. Det råkade sammanfalla med ett ögonblick då två av Daniella Cronas kollegor tillfälligt var frånvarande, vilket ledde till att hon var ensam med 86 barn.

– Jag frågade politikern vad hon själv ansåg om situationen. Hon svarade bara: ”Den dialogen tar jag med dig en annan dag”. Men ännu har vi inte pratat.

Så här svarar Lena Camp i dag:

Lena Camp.

– Jag är själv från förskolevärlden, jag kan verkligen förstå hur utsatt man känner sig som pedagog när man plötsligt blir ensam med så många barn. Där hoppas man att skolan har ett system att snabbt gruppera om personal för stunden.

Daniellas poäng är att situationen blir extra skör när man har så många barn per personal från första början. Hur ser planen ut för att förbättra situationen?

 – Vi har redan agerat genom att öppna fritidsklubb nu vid skolstarten för barn i årskurs 4–6, vilket ger en möjlighet att kunna anställa andra yrkeskategorier. Vi har redan pratat med barn som visat sig mycket nöjda med klubben.

Antalet barn per heltidsanställd mäts 15 oktober varje år. Lena Camp räknar med bättre siffror den här gången.

– Vi har absolut inte glömt personalen på fritidshemmen, vi är medvetna om problematiken.

”Prioriterar skattesänkningar”

Daniella Crona håller med om att personaltätheten förbättrats något, men kommunen väntas fortfarande hamna långt från rikssnittet.

– Vi menar att politikerna har prioriterat skattesänkningar framför satsningar på verksamheten.

Lena Camp håller inte med:

– Det går att göra bäggedera, att både sänka skatten och ha en god verksamhet.

Just nu är det största bekymret de minskande kullarna i förskolan, menar hon. Med färre barn blir det lägre inkomster – medan utgifterna finns kvar.

– Det är tufft nu, men vår ambition är självfallet att hålla hög kvalitet i både förskola, skola och på fritidshemmen.

Ni börjar nu planera budgeten för 2026, är det tänkbart att fritidshemmen får ökade anslag?

 – Det kan absolut bli så, men det måste förstås vägas mot andra behov.

LÄS OCKSÅ:

Elevens önskan: Fler ”fröknar” på fritidshemmet

Fritidskaoset: 75 elever i gruppen – på två lärare

För stora barngrupper på fritidshemmen – kräver lag om maxtak

Över en halv miljon elever på fritids – men lärarna blir allt färre