
Andelen elever som nådde 12 000 steg om dagen, år 2000 och år 2017.
Rörelseraset Bara en av tre skolelever når upp till rekommendationen om minst en timmes pulshöjande aktivitet per dag. Det ökande stillasittandet hotar inte bara elevernas fysiska hälsa utan även hur de hanterar stress och klarar sig i skolan.
Svenska barn sitter stilla tre fjärdedelar av sin vakna tid, visar Livsmedelsverkets undersökning ”Riksmaten ungdom”. I studien, som genomfördes 2016–2017, bar 3 000 barn och ungdomar i årskurs fem, åtta och två på gymnasiet en rörelsemätare i sju dagar under all vaken tid. De oroväckande resultaten bidrog till att antalet idrottstimmar utökades på högstadiet.
Studien visar att flickor rör sig mindre än pojkar och att barn till lågutbildade föräldrar är mindre fysiskt aktiva än andra. Och stillasittandet ökar med åldern. I årskurs åtta är det bara 17 procent av flickorna och 39 procent av pojkarna som når Världshälsoorganisationen WHO:s rekommendation om minst en timmes fysisk aktivitet om dagen i snitt.
Det finns ingen undersökning som är jämförbar med ”Riksmaten ungdom”, men flera studier tyder på att barn i dag är mindre fysiskt aktiva än förr.
– Man får titta på lite andra mått. Stillasittandet sett över tid har ökat. Ungas skärmtid har ökat och deras aktiva skoltransporter minskat, säger Gisela Nyberg, som forskar om fysisk aktivitet vid Karolinska institutet och GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan.
På 1970-talet gick eller cyklade exempelvis 90 procent av barnen till skolan, medan bara hälften av skoleleverna gör det i dag, enligt Trafikverket.
WHO:s rekommendation om 60 minuters daglig fysisk aktivitet är en miniminivå. Utöver det rekommenderar organisationen träning med hög intensitet och aktiviteter som stärker muskler och skelett tre gånger i veckan. Så här stor andel av de svenska eleverna klarar miniminivån:
Årskurs 5
Killar: 54 %
Tjejer: 32 %
Årskurs 8
Killar: 39 %
Tjejer: 17 %
Årskurs 2 gymnasiet
Killar: 31 %
Tjejer: 20 %
Totalt:
Killar: 43 %
Tjejer: 23 %
Källa: Riksmaten ungdom
Men det finns också forskning som visar hur det utvecklats över tid. Anders Raustorp, professor i hälsopromotion vid Göteborgs universitet, står bakom en stegmätarstudie bland skolbarn mellan 2000 och 2017. I studien deltog 332 elever 2000 och 562 barn 2017 på sex skolor i sydöstra Sverige. Den visade att åttaåringarna rörde på sig något mer 2017, medan 11-åringarnas steg minskade tolv procent och 14-åringarnas dagliga steg rasade med 24 procent bland flickorna och 30 procent bland pojkarna.
– I den första mätningen år 2000 nådde 80 procent av tonårskillarna rekommendationen. 2017 var det bara 28 procent som gjorde det. Minskningen ses både bland de minst och de mest aktiva, det är en sufflé som sjunker ihop. Och hela nedgången har skett sedan 2008, säger Anders Raustorp.
Andelen elever som nådde 12 000 steg om dagen, år 2000 och år 2017.
Minst en timmes fysisk aktivitet om dagen är viktigt för att barn och unga ska utveckla skelett och motorik och förebygga sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, fetma, diabetes och psykisk ohälsa. Och inte minst för att hantera stress, enligt Gisela Nyberg.
– Den psykiska ohälsan har ökat mycket de senaste åren, speciellt bland tonårstjejer, som rör sig minst. Fysisk aktivitet har även betydelse för skolprestationerna, säger Gisela Nyberg.
En färsk studie hon gjort bland elever i årskurs sju visar på stora könsskillnader i fysisk aktivitet under skoltid. Tonåringarna i undersökningen rörde sig lika mycket på fritiden, men under skoltid rörde sig tjejerna i snitt 23 minuter per dag, medan pojkarna rörde på sig i snitt 30 minuter per dag, med måttlig till hög intensitet.
– Skillnaden under skoltid var slående. Här tror jag att det finns mycket som lärarna kan göra, säger Gisela Nyberg.
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.