
Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson är ett sammansvetsat team med en gemensam syn på lek och rörelse.
Rörelseraset Pedagogledda aktiviteter och trygghet på skolgården är bästa metoden för att få flickor att röra på sig under rasterna, enligt Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson, som alla är lärare i fritidshem.
Musiken ljuder ur högtalarna när mellanstadieeleverna på Skoftebyskolan i Trollhättan kommer ut på skolgården för att ha förmiddagsrast. Fritidshemslärarna Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson har delat upp sig och står redo vid Kingbanorna i ena änden av skolgården och vid gymnastik- och akrobatikredskapen i andra änden.
King har blivit populärt hos de äldre eleverna under våren och därför erbjuder de tre fritidslärarna bollspelet som en återkommande rastaktivitet. Musiken lockar till sig barnen och gör det lättare för dem som först kanske bara vågar titta på att ta steget till att delta i spelet, förklarar Julia Lång, som själv är med på planen.
– När jag är med och har ansvaret för spelet känner de att det är en trygg plats. Vi har ”fair play”-regler i King, vilket gör att det blir ett bra klimat och eleverna vet vad de säger ”ja” till när de ställer sig i kön, säger hon.
Forskning visar att flickor rör sig betydligt mindre under skoltid än pojkar. En orsak skulle kunna vara att skolgårdar och aktiviteter är mer anpassade för pojkar, enligt idrottsforskaren Gisela Nyberg.
Fritidshemslärarna på Skoftebyskolan ser flera sätt att motverka detta. Bland annat brukar de själva delta i aktiviteterna – då vill fler tjejer vara med, berättar de. En plats där närvaron spelar stor roll är fotbollsplanen.
– Om ingen vuxen är med byggs det upp andra hierarkier och informella ledare bland barnen, som inte alltid är så gynnsamma. Då ser vi att det oftast är pojkar som äger spelet. Flickorna tar sig inte dit, dels för att det blir för hårt spel, dels för hårda ord. När vi är där tillåter vi inte den jargongen, säger Lisa Svensson.
Julia Lång, Mia Andersson och Lisa Svensson är ett sammansvetsat team med en gemensam syn på lek och rörelse.
Lyhördhet inför vad som intresserar eleverna är en annan viktig pusselbit. De tre pedagogerna är alltid ute på rasterna och observerar vad eleverna gör, för att kunna utveckla rastverksamheten utifrån det.
– Det händer ofta att de äldre flickorna kommer till oss med egna önskemål och då gäller det att fånga upp det intresset. Det kan vara limbo, att spela dodgeball eller att anordna aktivitet inomhus vid dåligt väder. Det gör att det blir ett högre deltagande – genom att lyssna på dem skapas goda relationer och de känner att de blir hörda, säger Mia Andersson.
Rastaktiviteterna startades efter att trygghetsenkäter visat att delar av skolgården upplevdes som otrygga av eleverna. Nu är de en del av skolans hälsofrämjande arbete där begreppet ”Kasam” (känsla av sammanhang) är ett ledord.
– Klassrummet har tydliga ramar, men för en del elever är det otroligt svårt att komma ut på rast om de inte vet vad som förväntas av dem och om det inte finns något meningsfullt sammanhang för dem att delta i, säger Lisa Svensson.
Alla arbetslag på skolan är involverade i det hälsofrämjande arbetet, som bland annat innebär att rörelseaktiviteter läggs in under hela skoldagen.
– Elever som vill får delta i ”morgonfys” på morgonfritids i idrottshallen före frukost. Sedan har de rastaktiviteter under skoldagen och efter skolan på fritids. Idrottslektionerna är upplagda på samma sätt, vilket skapar förutsägbarhet för eleverna, säger Mia Andersson, som också undervisar i idrott och hälsa på lågstadiet.
Julia Lång deltar i tjejernas Kingomgång.
Fritidslärarna har märkt att äldre flickor blir förebilder och ledare för yngre elever när de spelar King på fritids. Men flickor i årskurs sex kan vara svåra att få med på rörelseaktiviteter, berättar Julia Lång. Ett knep är att skapa roliga utmaningar som åtminstone får dem att gå till andra delar av skolgården. Ett annat är att förbereda Kingplaner till sexornas rörelsepauser, då flickor i årskurs sex gärna spelar King när de är ensamma med sina klasskompisar.
Skoftebyskolan har inlett ett samarbete med Fritidsbanken, en ideell förening som lånar ut sport- och fritidsutrustning, för att ytterligare motivera äldre elever.
– De som inte vill delta i en aktivitet kanske vill låna skateboards eller sparkcyklar i låneboden, säger Julia Lång.
Fritidslärarna betonar att rastverksamheten kräver tid till observationer, planering och analys av insatser.
– Ibland tar skolor lättvindigt på det här och tänker att ”vi kan väl gå ut och köra några lekar”. Men en ogenomtänkt lek som får några att känna sig utpekade eller exkluderade kan ge motsatt effekt. Vi skulle exempelvis aldrig tillåta att barnen delar in sig själva i lag, säger Lisa Svensson.
Bonus: Ännu mer inspiration finns på pedagogernas Instagramkonto @skoftebyskolans_rastkul!
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.