ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Fritidspedagogik Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Fritidspedagogik
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktör

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Sy Pokémons – en hit bland eleverna

Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.

Tre lärare i fritidshem om utvecklande misstag

Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.

Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten

Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

De trollar fram läslusten med Harry Potter-äventyr

Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.

Få Fritidspedagogiks nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Välkommen
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

LOKALHAVERIET
Karin Lager är pedagogikforskare och har studerat hur lokalerna påverkar kvaliteten i fritidshemmen.

Larmet: Varannan lärare i fritidshem dömer ut lokalerna

Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.

Forskaren: ”Våldet blir en del av vardagen”

Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling

Sveriges Lärare: Lagstifta om fritidshemmets lokaler

Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.

Carina Lindmark Jonsson är glad över att Tigerns fritidshem på Lejonströmsskolan har fått tillbaka egna lokaler.

Fritidslärarna vann striden för egna lokaler

Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.

Så kan du möblera för fritids i korridorer och klassrum

Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Boktips Ny bok av två specialpedagoger.

Dramalekar får eleverna att använda fantasin

Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.

Härjefors: Lagbygget på fritids ska inte vara ett lotteri

Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.

Grimm: Tips till skolledare – så bygger du ett bra fritidshem

Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.

Gästkrönika: Jag älskar fritids – även när få verkar göra det

Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.

Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre

Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.

Så styr vuxna barnens lek på rasten

Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.

Forskaren: Barnen har rätt att bestämma över sin lek

Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.

Djurberg: Allt fler skolledare inser betydelsen av rastverksamhet

Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.

Så får fritidslärarna fotbollen att fungera för alla

Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.

Därför är leken livsviktig

Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.

Struktur på rasterna blev ett lyft för skolan

Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.

Fartfyllt firande på Fritidshemmens dag

Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.

Debatt: Planeringstiden måste regleras för lärare i fritidshem

Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.

Debatt: Oacceptabelt att fritidshemmen blir sämre på sommarlovet

Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

Läraren i fritidshem: ”Finns inga lärartjänster”

Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.

Så tar fritidsläraren vara på elevernas skrivlust

Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.

Gustav Sundh får fint pris: ”Vi lärare i fritidshem står i frontlinjen”

Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.

Tre lärare i fritidshem om sina favoritämnen

Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.

Forskaren sågar fem tysta minuter

Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.

Här skapar fritidslärarna trygghet med tydliga ramar

Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.

Marie Estéen och Stina Matsson är lärare i fritidshem i Mora.
Helga Sverrisdóttir på Skolinspektionen har utrett hur skolorna tar tillvara fritidspersonalens kunskaper om eleverna under hela deras skoldag.

Skolor tar inte vara på fritidslärarnas kunskaper

Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.

Härjefors: Låt barnen leda på fritidshemmet

Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.

Forskaren: Så viktiga är lärmiljöerna för barnens lek

Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.

Eriksson: ”Att vara högsensitiv är en gudagåva – och ett rent helvete”

Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.

Vilket lyft när fritidshemmet flyttar ut!

Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.

Så lurar lärarna sina elever 1 april

April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!

Specialpedagogen: Jag skiljer inte på skola och fritidshem

Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.

Härjefors: Jag vill inte tysta ner barnen under lunchen

Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.

Så får du in matten i fritidshemmet

Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”

Andreas Härjefors: Därför utbildar jag mig till lärare i fritidshem

Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.

Irina Eriksson: Skyll inte stöket på eleverna

Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.

AI sporrar eleverna att skriva – och skapa avatarer

Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.

Här är gympan obligatorisk på fritids

Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.

Hon vill öka kunskapen om fritidshemmets undervisning

Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.

”Glöm inte bort den tredje pedagogen!”

Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.

Läraren i fritidshem Tony Jönsson om lärmiljöer i fritidshem.

Tre lärare i fritidshem: Därför älskar vi yrket

Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.

Orimliga skillnader i kvalitet mellan fritidshem

Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.

Åsas frågelek räddar röriga situationer

Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.

Sofia Grimm: Utan tid till reflektion – ingen utveckling!

Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.

Han ska föreslå en lägstanivå för lärare i fritidshem

Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.

Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera

Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.

Elisabet Mossberg, Sveriges Lärare.

Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras

Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planerings­tiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.

Här är argumenten för mer planeringstid

Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.

Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal

Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.

Daniel har åtta timmar till planering – ”känns jättebra”

Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.

”Tiden med arbetslaget är nödvändig”

Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.

Debatt: Så kan vi undvika fotbollsbråket på skolgården

Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.

Irina Eriksson: Var rädd om eldsjälarna i fritidshemmet!

Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.

Över 50 elever i grupperna på fritids – ”blir stökigt”

Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.

Senaste nytt

  1. Boktips

    Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

  2. Tips

    Sy Pokémons – en hit bland eleverna

  3. Undervisning

    Tre lärare i fritidshem om utvecklande misstag

  4. Debatt

    Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten

  5. Reportage

    De trollar fram läslusten med Harry Potter-äventyr

  6. Pedagogiska tips

    Dramalekar får eleverna att använda fantasin

  7. Gästkrönika

    Härjefors: Lagbygget på fritids ska inte vara ett lotteri

  8. Krönika

    Grimm: Tips till skolledare – så bygger du ett bra fritidshem

  9. Gästkrönika

    Gästkrönika: Jag älskar fritids – även när få verkar göra det

  10. Forskning

    Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Här får eleverna PT-licens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet

Grundskolläraren

Analysen som fördjupar elevernas lärande

Specialpedagogik

Specialpedagog specialiserad på läsning

Fritidspedagogik

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Förskolan

Förskollärare sågar statistiken över gruppstorlekar

Folkhögskolan

Silfverskiöld: Att det finns ett nytt gäng i olika åldrar att hänga med när du nördar ned dig i ditt intresse är en bonus. Eller hur?

Vi Vägledare

Därför vill Julia vara syv på deltid

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Fritidspedagogik
  • fritidspedagogik@vilarare.se
Fritidspedagogik X-konto Fritidspedagogik Facebook-konto Fritidspedagogik Instagram-konto Fritidspedagogik RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare