
Debatt: Fritidshemmet är inte stödhjul – det är motorn
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Forskaren: Lärarna i fritidshem undervisar på unikt sätt
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.


Tre lärare i fritidshem om sina scheman
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Härjefors: Så kan fritidshemmet vara en motpol till skolan
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.

Få Fritidspedagogiks nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Larmet: Varannan lärare i fritidshem dömer ut lokalerna
Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.
Forskaren: ”Våldet blir en del av vardagen”
Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling


Sveriges Lärare: Lagstifta om fritidshemmets lokaler
Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.

Fritidslärarna vann striden för egna lokaler
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.
Så kan du möblera för fritids i korridorer och klassrum
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.

Eriksson: När uppfostran tar över och empatin försvinner
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.


Läraren Britt-Marie, 79: ”Försöker vara en förebild”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”

”Låneboden är hjärtat på skolan”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Fritidslärarna: Relationer är vår superkraft
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”

Studie: Rektorer vill se fler barn på fritidshemmet
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”


Härjefors: ”Utan de unga vikarierna stannar fritids”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.

Satsningen som skapar lugn på mellanmålet
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”

Hadar lyfter fritidshemmets undervisning i ny bok
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskaren: Så främjar du leken på fritidshemmet
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.

Irina Eriksson: Tuta inte i barn att de är för gamla för att leka
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.

Så får fritidsläraren eleverna att våga nytt
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.


Härjefors: Skolans hjälpreda? Nej, tack!
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.

Irina Eriksson: Vi är alla lärare – och tillsammans är vi starka
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt: Så lyckas vi med fritidshemmets pedagogik
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.

Så vässar de lärandet på fritidshemmet – genom observationer
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.


Engelska skolan: Fritidshemmet måste lyftas
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.

Debatt: ”Läroplanen motsvarar inte elevernas förmågor”
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.

”Sommarfritids prioriteras bort – barnen får betala priset”
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt: Fritidshemmet behöver inte fler eldsjälar
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.

Härjefors: Fritidshemmet – en fristad i en uppkopplad värld
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.

Debatt: Heja oss som jobbar på fritids i sommar
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.


Boktips: Så kan du arbeta med övergångar
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.

Sy Pokémons – en hit bland eleverna
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Tre lärare i fritidshem om utvecklande misstag
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.

Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.


De trollar fram läslusten med Harry Potter-äventyr
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.

Dramalekar får eleverna att använda fantasin
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.

Härjefors: Lagbygget på fritids ska inte vara ett lotteri
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Grimm: Tips till skolledare – så bygger du ett bra fritidshem
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.

Gästkrönika: Jag älskar fritids – även när få verkar göra det
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.

Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.


Så styr vuxna barnens lek på rasten
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.

Forskaren: Barnen har rätt att bestämma över sin lek
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.

Djurberg: Allt fler skolledare inser betydelsen av rastverksamhet
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Så får fritidslärarna fotbollen att fungera för alla
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.

Därför är leken livsviktig
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.


Struktur på rasterna blev ett lyft för skolan
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.

Fartfyllt firande på Fritidshemmens dag
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.

Debatt: Planeringstiden måste regleras för lärare i fritidshem
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt: Oacceptabelt att fritidshemmen blir sämre på sommarlovet
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

Läraren i fritidshem: ”Finns inga lärartjänster”
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.


Så tar fritidsläraren vara på elevernas skrivlust
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.

Gustav Sundh får fint pris: ”Vi lärare i fritidshem står i frontlinjen”
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.

Tre lärare i fritidshem om sina favoritämnen
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskaren sågar fem tysta minuter
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.

Här skapar fritidslärarna trygghet med tydliga ramar
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.


Skolor tar inte vara på fritidslärarnas kunskaper
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.

Härjefors: Låt barnen leda på fritidshemmet
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.

Forskaren: Så viktiga är lärmiljöerna för barnens lek
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Eriksson: ”Att vara högsensitiv är en gudagåva – och ett rent helvete”
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
