ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Fritidspedagogik Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Fritidspedagogik
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Sara Djurberg
    Sara Djurberg

    Redaktör

    070-208 93 59
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Debatt: Fritidshemmet är inte stödhjul – det är motorn

Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.

Forskaren: Lärarna i fritidshem undervisar på unikt sätt

Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.

Tre lärare i fritidshem om sina scheman

Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”

Härjefors: Så kan fritidshemmet vara en motpol till skolan

Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.

Få Fritidspedagogiks nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

LOKALHAVERIET
Karin Lager är pedagogikforskare och har studerat hur lokalerna påverkar kvaliteten i fritidshemmen.

Larmet: Varannan lärare i fritidshem dömer ut lokalerna

Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.

Forskaren: ”Våldet blir en del av vardagen”

Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling

Sveriges Lärare: Lagstifta om fritidshemmets lokaler

Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.

Carina Lindmark Jonsson är glad över att Tigerns fritidshem på Lejonströmsskolan har fått tillbaka egna lokaler.

Fritidslärarna vann striden för egna lokaler

Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.

Så kan du möblera för fritids i korridorer och klassrum

Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.

Eriksson: När uppfostran tar över och empatin försvinner

Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.

Läraren Britt-Marie, 79: ”Försöker vara en förebild”

Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”

”Låneboden är hjärtat på skolan”

Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.

Fritidslärarna: Relationer är vår superkraft

Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”

Studie: Rektorer vill se fler barn på fritidshemmet

Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”

Härjefors: ”Utan de unga vikarierna stannar fritids”

Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.

Satsningen som skapar lugn på mellanmålet

Pedagogiska tips ”Perfekt start på efter­middagen”

Hadar lyfter fritidshemmets undervisning i ny bok

Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.

Forskaren: Så främjar du leken på fritidshemmet

Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.

Irina Eriksson: Tuta inte i barn att de är för gamla för att leka

Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.

Så får fritidsläraren eleverna att våga nytt

Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.

Härjefors: Skolans hjälpreda? Nej, tack!

Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.

Irina Eriksson: Vi är alla lärare – och tillsammans är vi starka

Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.

Debatt: Så lyckas vi med fritidshemmets pedagogik

Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.

Så vässar de lärandet på fritidshemmet – genom observationer

Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.

Engelska skolan: Fritidshemmet måste lyftas

Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.

Debatt: ”Läroplanen motsvarar inte elevernas förmågor”

Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.

”Sommarfritids prioriteras bort – barnen får betala priset”

Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.

Debatt: Fritidshemmet behöver inte fler eldsjälar

Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.

Härjefors: Fritidshemmet – en fristad i en uppkopplad värld

Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.

Debatt: Heja oss som jobbar på fritids i sommar

Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.

Boktips: Så kan du arbeta med övergångar

Boktips Ny bok av två specialpedagoger.

Sy Pokémons – en hit bland eleverna

Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.

Tre lärare i fritidshem om utvecklande misstag

Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.

Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten

Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

De trollar fram läslusten med Harry Potter-äventyr

Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.

Dramalekar får eleverna att använda fantasin

Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.

Härjefors: Lagbygget på fritids ska inte vara ett lotteri

Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.

Grimm: Tips till skolledare – så bygger du ett bra fritidshem

Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.

Gästkrönika: Jag älskar fritids – även när få verkar göra det

Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.

Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre

Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.

Så styr vuxna barnens lek på rasten

Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.

Forskaren: Barnen har rätt att bestämma över sin lek

Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.

Djurberg: Allt fler skolledare inser betydelsen av rastverksamhet

Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.

Så får fritidslärarna fotbollen att fungera för alla

Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.

Därför är leken livsviktig

Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.

Struktur på rasterna blev ett lyft för skolan

Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.

Fartfyllt firande på Fritidshemmens dag

Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.

Debatt: Planeringstiden måste regleras för lärare i fritidshem

Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.

Debatt: Oacceptabelt att fritidshemmen blir sämre på sommarlovet

Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.

Läraren i fritidshem: ”Finns inga lärartjänster”

Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.

Så tar fritidsläraren vara på elevernas skrivlust

Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.

Gustav Sundh får fint pris: ”Vi lärare i fritidshem står i frontlinjen”

Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.

Tre lärare i fritidshem om sina favoritämnen

Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.

Forskaren sågar fem tysta minuter

Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.

Här skapar fritidslärarna trygghet med tydliga ramar

Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.

Marie Estéen och Stina Matsson är lärare i fritidshem i Mora.
Helga Sverrisdóttir på Skolinspektionen har utrett hur skolorna tar tillvara fritidspersonalens kunskaper om eleverna under hela deras skoldag.

Skolor tar inte vara på fritidslärarnas kunskaper

Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.

Härjefors: Låt barnen leda på fritidshemmet

Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.

Forskaren: Så viktiga är lärmiljöerna för barnens lek

Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.

Eriksson: ”Att vara högsensitiv är en gudagåva – och ett rent helvete”

Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.

Senaste nytt

  1. Debatt

    Debatt: Fritidshemmet är inte stödhjul – det är motorn

  2. Krönika

    Härjefors: Så kan fritidshemmet vara en motpol till skolan

  3. Forskning

    Forskaren: Lärarna i fritidshem undervisar på unikt sätt

  4. Krönika

    Eriksson: När uppfostran tar över och empatin försvinner

  5. Arbetsbelastning

    Tre lärare i fritidshem om sina scheman

  6. Lärarliv

    Läraren Britt-Marie, 79: ”Försöker vara en förebild”

  7. Pedagogiska tips

    ”Låneboden är hjärtat på skolan”

  8. Relationer

    Fritidslärarna: Relationer är vår superkraft

  9. Forskning

    Studie: Rektorer vill se fler barn på fritidshemmet

  10. Krönika

    Härjefors: ”Utan de unga vikarierna stannar fritids”

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Rekordintresse för yrkesprogram

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Söderberg: Handarbete är en nödvändighet för att hjärnan ska må bra

Grundskolläraren

Elever vill att dåligt beteende i skolan ska få konsekvenser

Specialpedagogik

Sverla: ”Varsågod, Mohamsson – bara att kopiera och klistra in”

Fritidspedagogik

Debatt: ”Fritidshemmet är inte ett stödhjul – det är motorn”

Förskolan

”Du kan själv” – en helig ko i förskolan

Folkhögskolan

Recension: Kärlek och mord på folkhögskola

Vi Vägledare

Vägledning i framtiden – nu är jubileumskonferensen i gång!

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Fritidspedagogik
  • fritidspedagogik@vilarare.se
Fritidspedagogik X-konto Fritidspedagogik Facebook-konto Fritidspedagogik Instagram-konto Fritidspedagogik RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare