Hur ska vi få fler män att bli förskollärare?

Förskolläraren Victor Qwarfordt skriver att manliga förskollärare ofta möts av misstro och fördomar, något som står i vägen för att fler män ska välja yrket.

Det är svårt att som man ta sig in i ett kvinnodominerat yrke, skriver förskolläraren Victor Qwarfordt som vill se fler män i förskolan.

Som manlig förskollärare kan du mötas av misstro från vårdnadshavare och förväntningar från kollegor om att du ska vara en manlig förebild för pojkarna i gruppen. Det här måste vi komma till rätta med om fler män ska vilja bli förskollärare, skriver förskolläraren Victor Qwarfordt.

Tänk dig osäkerheten, klumpen i magen, varje gång du ska utföra vissa arbetsuppgifter som åligger dig. Som små, men ack så tydliga viskningar, kommer de kritiska rösterna i huvudet: ”Vad kan jag göra?”, ”vad får jag göra?” och ”vad tror folk att jag gör?”. Frågor som grundar sig i en återkommande känsla av misstro, från framför allt vårdnadshavare, som vi manliga förskollärare måste hantera. 

Hur ska vi få fler män att bli förskollärare?

Statistik från SCB talar sitt tydliga språk: Av alla verksamma förskollärare i Sverige är endast 3,3 procent män.

Det finns föreställningar bland personal i förskolan om att medarbetare av manligt kön per automatik ska agera förebilder för pojkarna i barngruppen. Lovorden flödar över de män som faktiskt vill arbeta i förskolan, likt en yster vårflod som ofta inte vet några gränser. Det slängs med uttalanden som ”vad bra att du som är man kommer hit, då kan du spela fotboll med killarna”, ”vad bra med en manlig förebild” eller ”det behövs verkligen fler män i förskolan”. 

Därför behövs det fler män i förskolan

Det sistnämnda påståendet vill jag dock stanna upp vid. Det behövs fler män i förskolan. Inte för att agera manliga förebilder utan som legitimerade förskollärare för att öka kvaliteten och bidra till den undervisning som sker på landets förskolor.

Undervisningen ja. Efter tre och ett halvt års högskoleutbildning så förväntas du som legitimerad förskollärare planera din undervisning utifrån förskolans läroplan vilken har en gedigen värdegrund. En värdegrund som tydligt beskriver att verksamheten ska vila på en demokratisk grund och att du som förskollärare ska arbeta för att främja jämställdhet (Skolverket 2018).

Jag tillhör en minoritet som manlig förskollärare. I dag arbetar jag i skolans värld, men har en mångårig erfarenhet av att undervisa i förskolan. Trots ensamheten så drivs jag av att ge barnen en härlig och trygg plats att gå till, att väcka deras nyfikenhet och lust att lära. Värdegrund och kvalitet ligger högt på min agenda.

2018 gjorde Christian Eidevald en studie som pekar på att manliga förskollärare inte känner att de kan utföra sina arbetsuppgifter på samma premisser som deras kvinnliga kollegor kopplat till pedofilidiskursen. Trots att det har gått sex år är detta fortfarande en verklighet som råder för många manliga förskollärare.

Skev bild av manliga förskollärare i media

I media målas bilder återkommande upp kring män som gör ohyggliga handlingar mot barn, bilder som lägger krokben för samtliga manliga förskollärare. Med rubriker som ger många klick.

Vi stannar upp. Tittar på SCB:s siffror igen. 3,3 procent.

Hur ska vi få fler män att vilja bli förskollärare? 

På en kvinnodominerad arbetsplats är det svårt att ta sig in som man. Det är alarmerande att verksam personal slänger sig med könstereotypiska kommentarer kring manliga förebilder eftersom det stjälper värdegrundsarbetet som de är ålagda att följa och utföra i sin undervisning.

Om vi lyfter blicken och tittar i våra umgängeskretsar så krävs det inte stor ansträngning för att hitta bekanta som tycker och tänker om förskolan, ofta utan konkreta belägg. Att förskolans uppdrag är att passa barnen medan föräldrarna förvärvsarbetar. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet brukar det heta, men om vi ska förändra synen på förskolan som arbetsplats så måste vi våga kasta ut diskussionen i samhället. Våga prata om undervisningen som våra yngsta barn får möjlighet att delta i. Det förväntas av oss.

Viktigt för kvaliteten

Det kan tyckas att jag med denna text ämnar framkalla motsättningar. Kanske inte motsättningar i betydelsen att skapa osämja utan snarare att sätta ljus på de motsättningar som råder i de manliga förskollärarnas arbetsmiljö.

Är lösningen att vi hädanefter bara ska anställa män som förskollärare? Naturligtvis inte. Barn behöver många olika förebilder. Men, år 2035 (SCB) så förväntas barngrupperna i förskolan bli större och i samma takt kommer även efterfrågan på utbildade förskollärare öka, samtidigt som andelen män kommer att ligga kvar på samma låga procent.

Vi är skyldiga våra barn att skapa en god kvalitet på verksamheten i våra förskolor, vilket vi gör med utbildade förskollärare. Nyfikna samtal om förskolan på flera plan i samhället är en, ack så viktig, aspekt för att bidra till en förändring i arbetsmiljön för våra förskollärare, såväl manliga som kvinnliga. 

Victor Qwarfordt är förskollärare i förskoleklass i Kristianstad.

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

LÄS OCKSÅ:

Manliga förskollärare diskrimineras

Fyra män i arbetslaget!

Expertens uppmaning: Backa inte för hedersnormer i förskolan

Lyssna på Förskolan här!